بررسی میراث علمی و فكری ابوریحان

بررسی میراث علمی و فكری ابوریحان

به گزارش مجله سرگرمی هم اندیشی دوروزه «میراث علمی و فكری ابوریحان» به صورت مجازی برگزار می گردد.


به گزارش مجله سرگرمی به نقل از ایسنا، به مناسبت روز بزرگداشت ابوریحان بیرونی، هم اندیشی مجازی دوروزه «میراث علمی و فکری ابوریحان بیرونی» در ایام چهارشنبه و پنج شنبه (دوازدهم و سیزدهم شهریورماه) با حضور صاحب نظران توسط موسسه فرهنگی شهر کتاب برگزار می گردد.
بنا بر اعلام، در روز چهارشنبه (دوازدهم شهریورماه) ساعت ۱۴ حسین معصومی همدانی درباره «بیرونی، مورخ علم»، امیرمحمد گمینی درباره «حرکت و سکون زمین نزد ابوریحان بیرونی» و لیلا هوشنگی درباره «تحقیق ماللهند» سخن می گویند که علاقه مندان می توانند با رفتن به صفحه اینستاگرام مرکز فرهنگی شهر کتاب به نشانی Instagram/bookcityculturalcenter این برنامه را به صورت زنده مشاهده کنند.
گفتگو با پرویز اذکایی درباره جایگاه ابوریحان در تاریخ و تمدن اسلامی، سخنان یونس کرامتی درباره الصیدنه ابوریحان، گفتگو با محمد دهقانی درباره تک نگاری ابوریحان بیرونی و سخنان پیمان متین درباره ابوریحان بیرونی اولین مردم شناس از دیگر برنامه های این دو روز است که علاقه مندان می توانند از راه سایت، اینستاگرام و کانال تلگرام مرکز فرهنگی شهرکتاب برنامه ها را پیگیری کنند.
در خبر برگزاری این هم اندیشی عنوان شده است: سیزدهم شهریور، روز بزرگداشت ابوریحان بیرونی، دانشمند برجسته ایرانی است. با عنایت به این که درباره کارهای علمی ابوریحان بیرونی مقاله ها و کتاب هایی در ایران و جهان نوشته و ترجمه شده است اما هنوز سهم دانشمندان و فرهنگ اسلامی در تاریخ علوم چنان که بایسته است به خوبی تبیین و تشریح نشده است. ابوریحان بیرونی ریاضیدان، منجم، فیلسوف، جغرافیدان، داروشناس، کانی شناس، دین شناس و سیاح بود که در سال ۳۶۲ هجری قمری متولد شد و ۲۵ سال نخست عمر خویش را در خوارزم گذراند و در این دوره خیلی از علوم زمان خویش را آموخت و به خدمت مامونیان خوارزم درآمد. در گرگان و غزنه زیست و در غالب جنگ های سلطان محمود در هندوستان همراه وی بود. در همین سفرها به هند بود که با دانشمندان هندی معاشر شد و زبان سانسکریت آموخت و اطلاعات وسیعی درباره هند به دست آورد و کتاب تحقیق ماللهند را نوشت. روح تحقیق و تدقیق، فکر نکته سنج و موشکاف، ذوق سلیم و هوشیار و عشق به حقیقت و بی پروای ابوریحان در کنار زدن پرده های تعصب و خرافات بی نظیر است. وی علوم و فنون زمان خویش را فارغ از تعصب آموخت و احاطه روشن بینانه اش بر دانش های گوناگون کم نظیر بود.




منبع:

1399/06/14
08:33:22
5.0 / 5
1515
تگهای خبر: سایت , سفر , علم , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۱
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز