گزارش مجله سرگرمی؛

تركیب سریال های محرم99 نو می شود

تركیب سریال های محرم99 نو می شود

مجله سرگرمی: سریال های سرزده، بوم و بانو و زمین گرم جزو آثار محرمی هستند كه پخش آنها به تناوب از امشب شروع می شود تا بعد از یك دهه بازپخش سریال های تكراری، نوبت به رقابت تازه نفس ها برسد.



خبرگزاری مهر - گروه هنر: شاید خیلی تکراری باشد که هر سال پس از مناسبت هایی که مردم انتظار بیشتری از تلویزیون دارند بگوییم انتظارها محقق نشد، بگوییم دست تلویزیون چندان هم پر نبود و باز تاکید نماییم کاش سال دیگر وضعیت اینگونه نباشد. دهه اول محرم ۹۹ در تلویزیون باز هم با برنامه هایی مشابه سال های قبل سپری شد، باآنکه که این روزها کل کشور، صنعت، هنر، سینما و تلویزیون و سایر نهادها و حوزه ها درگیر محدودیت ها و مشکلات کرونایی هستند و با وجود همین شرایط تلویزیون طی چند ماه اخیر تلاش کرد این فضا را به شکلی مدیریت کند با این وجود آنچه روی آنتن رفت بیشتر خروجی هیئت ها و مراسم بود و کمتر می توان بعنوان دستاورد تلویزیون به شمار آورد.
تلویزیون بیشتر کوشش کرد به پوشش مداحی ها و مراسم سخنرانی بپردازد و کمتر برنامه های تولیدی و استودیویی و چند رسانه ای که اتفاقاً در تخصص قاب جادویی است تولید کرد و باآنکه که پوشش این مراسم شرط اول و لازم و مطالبه بسیاری از مشتاقان است اما کافی نیست.
به ویژه که سال جاری تلویزیون نتوانست از آغاز محرم، مجموعه های نمایشی را هم به آنتن برساند و کنداکتوری متنوع تحویل مخاطب دهد. ازاین رو مخاطب دهه اول را با تکراری ها سر کرد، «معراجی ها» در شبکه اول، «مرضیه» در شبکه دو، «عقیق» در شبکه سه و «پریدخت» در شبکه پنج سیما هر یک سریال هایی متعلق به یک یا چند سال پیش بودند که حتی برخی شان چند بار دیگری بازپخش داشته اند و این دفعه در یک اقدام جمعی مهمترین باکس تلویزیون در «نمایشی ها» به «تکراری ها» سپرده شد تا رویکرد «آی فیلم» به همه شبکه ها سرایت کند.
حال از امشب و با آخر دهه اول محرم سریال های جدید مناسبتی و غیرمناسبتی مقرر است به آنتن شبکه های سیما برسند که در زیر مروری بر این سریال ها داریم.
شبکه یک با «سرزده»؛ سریالی استانی با هنرمندانی از پایتخت
ساخت سریال در شهرها و استان هایی غیر از پایتخت و تهران حالا دارد به یک رویه ساختارمند و حرفه ای تبدیل می شود. یکی دو سالی است که هم تولید سریال از تمرکز در تهران خارج می شود و کارگردانان حرفه ای به تولید سریال در شهرستان ها می پردازند و هم کارگردانان جوان و تازه کارتری دست به تجربه بزنند. سریال های مختلفی در فرایند نگارش پیش تولید و ساخت در مراکز استانی قرار دارد و بعضی از آنها که به خروجی آنتن رسیده اند توانسته اند رضایت بالایی هم از مخاطب دریافت نمایند.
«سرزده» جدید ترین سریالی است که در یک مرکز استانی تولید شده است. این سریال در خراسان رضوی و با تلفیقی از بازیگران چهره پایتخت و همینطور بازیگران بومی ساخته شده است و مقرر است از فردا سه شنبه شب ۱۱ شهریور روی آنتن شبکه یک سیما برود.

کارگردان؛ بهادر اسدی
بهادر اسدی کارگردان این سریال تلویزیونی است که پیش از این مینی سریال «ریکاوری» را ساخته است و این دومین تجربه وی در ساخت سریال تلویزیونی است؛ تجربه ای که در آن با تلفیقی از بازیگران بومی و چهره ها کار کرده است و باید دید چقدر در این تجربه توفیق پیدا کرده است.
اسدی که پیش از این حدود ۵۰ تله فیلم برای تلویزیون ساخته است در دومین تجربه خود سراغ سریالی در فضای مشهد رفته است.
بازیگران؛ تلفیقی از چهره ها تا بومی ها
از جمله بازیگران این سریال می توان به علی انصاریان بازیکن سابق تیم ملی، بهرنگ علوی، نسیم ادبی، رویا میرعلمی و رحیمی نوروزی اشاره نمود. همینطور مریم مومن که پیش از این با سریال «بانوی عمارت» مورد توجه قرار گرفت از دیگر بازیگران این سریال است. همینطور حدود ۳۰ درصد از بازیگران این سریال را هنرمندان تئاتر شهر مشهد می سازند.
«سرزده» باآنکه سریالی صرفا محرمی و مناسبتی نیست اما مضمون و محتوای آن هم از این فضا چندان دور نیست و مقرر است شاهد قصه ای درباره توبه و بخشش باشیم که باید دید چقدر روایت ها از این کلیشه های داستانی نو و با پرداختی جدید و متفاوت خواهد بود. داستان درباره دو دوست صمیمی به نامهای اصلان و رضا است که پس از سال ها، در اتفاقی با یکدیگر روبرو می شوند و حالا یکی پلیس و دیگری خلافکار شده است.
این سریال در ۹ قسمت ساخته شده است که از امشب ساعت ۲۲: ۱۵ روی آنتن شبکه یک سیما می رود.
شبکه دو با «بوم و بانو»؛ تعزیه خوانی در بستر عاشقانه و ممنوعیت های تاریخی
سریال «بوم و بانو» به کارگردانی سعید سلطانی همچنان در فرایند تصویربرداری قرار دارد و زمان پخش این سریال هنوز مشخص نشده است. با این وجود بنای اولیه بر این بوده است که این سریال هم از دهه دوم محرم روی آنتن شبکه دو برود و باید دید با آخر سریال «مرضیه» کنداکتور شبکه دو سیما چه زمانی این سریال را در باکس پخش قرار خواهد داد.
این مجموعه که در ۴۰ قسمت ساخته شده است در تاریخ معاصر و در زمان رضا خان می گذرد توسط اعظم بهروز و شعله شریعتی نوشته شده است.
شاید این سریال از یک حیث «شب دهم» ساخته حسن فتحی را تداعی کند. این سریال هم در دوره قاجار روایت می شود و در قصه به ممنوعیت های تعزیه و عزاداری می پردازد. قصه این سریال البته در بستری عاشقانه، اجتماعی و سیاسی روایت شده و محورهای دیگری را هم شامل می شود.

کارگردان؛ سعید سلطانی
سریال «بوم و بانو» تجربه مشترک دیگری از سعید سلطانی بعنوان کارگردان و آرمان زرین کوب تهیه کننده است که فصل سوم «ستایش» جزو آخرین کارهایشان است و سال قبل روی آنتن رفت. پس از آن سلطانی درگیر ساخت این مجموعه شد که چندین بار هم به علل مختلف وقفه هایی در تولید کار به وجود آمد.
سلطانی سازنده سریال های پرمخاطب و پربیننده ای چون سه گانه «ستایش»، «پس از باران»، «لبه تاریکی» و ملودرام های مختلف دیگری بوده است و سابقه سریال سازی او از آغاز دهه ۷۰ تابحال به سه دهه می رسد.
بازیگران؛ فرصتی برای کمتر دیده شده ها
سلطانی معمولاً در سریال های خود از چهره های شناخته شده استفاده می نماید و برای یک یا دو نقش اصلی سراغ بازیگران تازه کار یا حتی چهره های کمتر دیده شده می رود. در این سریال بهنام تشکر در نقش یک سرهنگ ظاهر شده است که پس از «وارش» و نقش جدی و متفاوتی که در آنجا داشت این سریال هم احتمالاً حضور متفاوتی از او را می طلبد. فریبا متخصص و مسعود مجانی از دیگر بازیگران این سریال هستند. همینطور ساغر قناعت و دیبا زاهدی بازیگران جوانی هستند که دیگر نقش های این سریال را بازی می کنند. دیبا زاهدی این روزها سریال «آقازاده» را هم در شبکه نمایش خانگی دارد که در نقش همسر جوان مهدی سلطانی ظاهر شده است و اینجا هم نقش اول این سریال را بر عهده دارد.
همچنین مهدی احمدی که پیش از این در سریال «نجوا» بازی کرده است و مخاطبان بیشتر او را با فیلم سینمایی «شب های روشن» می شناسند از دیگر چهره هایی است که در این سریال به ایفای نقش پرداخته است.
طبق خبری که معاونت سیما امروز برای رسانه ها ارسال کرده است این سریال از نیمه دوم شهریور به آنتن خواهد رسید و با جایگزین شدن بعد از سریال «مرضیه» هر شب ساعت ۲۱ روی آنتن شبکه دو سیما خواهد رفت.
شبکه سه سیما؛ «زمین گرم» و تجربه کارگردانی آقای فیلم نامه نویس
سریال «زمین گرم» به کارگردانی سعید نعمت الله و تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی با آخر سریال «عقیق» از امشب دوشنبه ۱۰ شهریورماه از شبکه سه سیما پخش می شود.
این سریال هم باآنکه در فضایی مناسبتی ساخته نشده است با این وجود مضمونی اجتماعی و مذهبی دارد و در ۳۰ قسمت مخاطبان را با خودش همراه خواهد نمود.
سعید نعمت الله همچون نویسندگانی است که معمولاً حضورش در سریال ها همراه با واکنش های مختلفی از سوی مخاطب بوده است. لحن و ادبیات وی در دیالوگ نویسی سبب شده است که برخی او را با مسعود کیمیایی مقایسه کنند و حتی گاه دیالوگ هایش را نسخه ضعیفی از این کارگردان سینمای ایران بدانند. برخی هم این لحن را به علت تفاوت هایش با دیالوگ های روتین و روزمره سریال های تلویزیونی قابل توجه دانسته اند.

کارگردان؛ سعید نعمت الله
نعمت الله در این سریال همچون گذشته جایگاه نویسندگی اش را حفظ نموده است و علاوه بر آن برای نخستین بار دست به کارگردانی هم زده است. نعمت الله البته چندان از این فضا دور نبوده است و حتی در پشت صحنه خیلی از سریال ها در کنار بهرنگ توفیقی یا محمدرضا آهنج خودش هم در کنار کارگردان حضور داشته است و حتی گاهی به بازیگران میزانسن داده است و یا در لحن و بیان و تشریح موقعیت به آنها کمک کرده است.
درباره سریال «زمین گرم» هم نمی توان هیچ پیشبینی ای داشت بخصوص که سریال های نعمت الله هم گاه با حواشی زیادی روبه رو شده است همچون «برادرجان» که از یک سو خشونت و قصه های آن واکنش های تندی را در بر داشت و از طرفی علاقمندان زیادی را به خود جذب کرد و پربیننده ترین سریال رمضانی سال قبل شبکه سه شد. در عین حال بعضی از سریال های وی هم کمتر واکنشی از جانب مخاطب در برداشته است همچون سریال «عقیق» که محرم سه سال پیش پخش و سال جاری بازپخش شد و یا سریال «خواب زده» که مدتی است در شبکه نمایش خانگی عرضه می شود و یک شکست کامل برای تیم این سریال محسوب می شد.
بازیگران؛ تلفیقی از همراهان همیشگی
این سریال یکی از متنوع ترین تیم های بازیگری را دارد که از طنزپردازانی چون علیرضا خمسه تا چهره های کمتر دیده شده ای چون مرجان شیرمحمدی همسر بهروز افخمی در آن دیده می شود که البته اغلب آنها پیش از این در سریال های دیگری به نویسندگی نعمت الله همکاری کرده اند و به شکلی همکاران او محسوب می شوند.
از جمله بازیگران این سریال می توان به نامهای اصغر همت، نادر فلاح، علیرضا آرا، کامران تفتی، شیوا ابراهیمی، دنیا مدنی، پریوش نظریه، مارال فرجاد، مجید واشقانی، مجید نوروزی و… اشاره نمود.
این سریال از امشب دوشنبه ۱۰ شهریورماه همزمان با شب های ماه محرم به مدت ۳۰ شب، ساعت ۲۰: ۴۵ راهی آنتن شبکه سه سیما خواهد شد.


منبع:

1399/06/10
21:22:02
5.0 / 5
1690
تگهای خبر: بازی , تئاتر , تخصص , تلویزیون
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز