بررسی نظریات هایك در روانشناسی نظری

بررسی نظریات هایك در روانشناسی نظری

«مبانی روانشناختی فلسفه علوم اجتماعی هایك: نقدی بر تفسیر كانتی» به صورت مجازی نقد می شود.


به گزارش مجله سرگرمی به نقل از ایسنا، نشست هفتگی شهرکتاب در روز سه شنبه (۱۴ مرداد) از ساعت ۱۵ به بررسی موضوع مورد اشاره اختصاصی دارد که با حضور عارف عبادی (دانش آموخته دانشگاه ناتینگهام و کمبریج انگلستان) در مرکز فرهنگی شهرکتاب به صورت مجازی برگزار می گردد.
در خبر برگزاری این جلسه آمده است: فردریش آگوست فون هایک (۱۹۹۲-۱۸۹۹) یکی از تاثیرگذارترین متفکران قرن بیستم است که نظرات اقتصادی و سیاسی وی همیشه از طرف موافقان و مخالفان مورد استفاده و گاهی سو استفاده قرار گرفته است. نظام فکری هایک، گستره ای است وسیع که حوزه هایی همچون فلسفه، اقتصاد، سیاست، حقوق، تاریخ عقاید، نظریه تکامل و فلسفه علوم اجتماعی را در بر می گیرد. یکی از مهمترین بخش های نظام فکری هایک مباحث وی درباره «مبانی روانشناسی نظری» است. با وجود این که هایک مکررا اذعان می کرد آن چه درباره روانشناسی نظری گفته است، مهمترین و اصیل ترین بخش اندیشه های اوست، تحلیلگران و شارحین وی تاکنون آن طور که باید به این بخش نپرداخته اند.
دیدگاه هایک درباره روانشناسی نظری بطور عمده در کتاب «نظم حسی» (۱۹۵۲) و یادداشت های پراکنده ای آورده شده است که برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ میلادی در دسترس عموم قرار گرفت. تاکنون نظرات هایک در حوزه روانشناسی نظری و همین طور معرفت شناسی، بعنوان نگاهی «کانتی» یا آن طور که جان گری می گوید «کانت گرایی شک گرایانه» توصیف شده است. اما با عنایت بر آثار هایک در روانشناسی نظری، تلاش خواهم کرد تا نشان دهم نظریات هایک در روانشناسی نظری، نوعی نظام معرفت شناسی را پیش می نهد که نه فقط کانتی نیست، بلکه کاملا در جهت مخالف آن قرار دارد. درک این بخش از نظریات هایک، به فهم بهتر ما از نظام فکری وی و ارتباط میان اجزای مختلف آن کمک می نماید.

علاقه مندان می توانند این جلسه را از اینستاگرام این مرکز به آدرس Instagram/bookcityculturalcenter به صورت زنده پیگیری کنند.



1399/05/09
11:47:12
5.0 / 5
1860
تگهای خبر: فرهنگ , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز