هفت روز سیما در مهر؛

چالش كرونایی عصر جدید و تصمیم علیخانی

چالش كرونایی عصر جدید و تصمیم علیخانی

به گزارش مجله سرگرمی تصمیم احسان علیخانی برای توقف تولید عصرجدید، افزایش رقابت درون سازمانی برسر نظرسنجی ها، بلاتكلیفی مجوز سریال های خانگی و ضبطی شدن نقد سینما مانند هفت مهمترین رویدادهای هفته گذشته بود.



خبرگزاری مهر -گروه هنر-عطیه مؤذن: «هفت روز سیما» عنوان بسته خبری-تحلیلی ویژه ای است که هر پنجشنبه به بازخوانی اهم تحولات خبری در رابطه با متن و حاشیه تولیدات صداوسیما و اتفاقات پیرامونی آن در طول هر هفته می پردازد.
در این بسته خبری هفتگی سعی کردیم در کنار خبرهای رسمی فعالیت برنامه سازان و مدیران سیما، نیم نگاهی به حواشی رسانه ای و حتی شایعاتی که به رغم غیررسمی بودن می توانستند در اخبار در رابطه با سیما تأثیرگذار باشند هم داشته باشیم.
امروز پنجشنبه ۲۶ تیر می توانید با چهل و ششمین بسته خبری «هفت روز سیما» در مرور متن و حاشیه اتفاقات تلویزیون در هفته ای که گذشت، با ما همراه شوید.
چهره هفته؛ احسان علیخانی و یک تصمیم حساس اما درست
استودیوی «عصر جدید» این هفته تعطیل شد و تا اطلاع ثانوی هم تعطیل می ماند. این خبر این هفته در حال اطلاع رسانی شد که این روزها «عصر جدید» یکی از پربیننده ترین برنامه های تلویزیونی است و علیرغم اینکه احسان علیخانی چندی قبل در یکی از گفتگوهای اینترنتی خود اطلاع داده بود که پروتکل های بهداشتی در فرایند ضبط این برنامه پرمخاطب سخت تر خواهد شد با این وجود با یک تصمیم گیری جدید درهای «عصر جدید» را به روی شرکت کننده ها و تماشاگران بار دیگر بست.
علیخانی در آن گفتگو اطلاع داده بود که با عنایت به تشدید انتشار کرونا ماسک در استودیو برای تماشاگران الزامی شده است و همینطور تعداد شرکت کنندگان هم در استودیوی ۷۰۰ نفری تا ۱۵۰ نفر کاهش پیدا کرده است و اگر اوضاع به همین ترتیب پیش رود شاید تماشاگران را از برنامه حذف نمایند.

او در این گفتگو اطلاع داده بود که اتاقی در لوکیشن برنامه تدارک دیده شده و با یکی از آزمایشگاه ها قرارداد بسته اند و بدین سان از همه شرکت کنندگان تست کرونا گرفته می شود. بر همین مبنا طی آخرین ضبط ها از این برنامه حتی عوامل و داوران هم تست داده اند. با تمام این ملاحظات که در دیگر برنامه های تولیدی سیما هم کمتر نمونه مشابه آن وجود دارد، بازهم شدت شیوع کورنا از مرز اخطار گذشت و کار به تعطیلی این پروژه کشید.
پیش از این علیخانی گفته بود امکان دارد مسابقه را بدون تماشاگر ادامه دهند همانطور که در چند قسمت پایانی برنامه که در نوروز ۹۹ روی آنتن رفت و باآنکه از هیجان و شور مسابقه تا حدی کاسته شد با این وجود باز هم «عصر جدید» توانست مخاطبان خویش را حفظ کند. علیخانی در ایام اخیر هم که کرونا شدیدتر شد ماسک را الزامی کرد و هر بار این تغییرات به شکلی برای مخاطب اطلاع رسانی شد.
حالا بنابر خبر ارسالی از جانب روابط عمومی برنامه، با تصمیم شخص او تولید مسابقه متوقف شده است؛ مسابقه ای که بنابر آخرین نظرسنجی های رسمی همچنان عنوان پرمخاطب ترین برنامه شبکه سه و حتی تلویزیون را به خود اختصاص داده و اساسا در زمانی که برنامه سازان و تهیه کنندگان دیگر، مخاطب و مردم را به سادگی فدای این جنس عناوین رقابتی می کنند و حتی هزینه های اجاره لوکیشن ها و تجهیزات و… با هر روز توقف، خسارات زیادی را بر پروژه ها تحمیل می کند، این مهمترین تصمیم علیخانی برای حفظ سلامتی شرکت کنندگان و حتی عوامل برنامه خود که به چند صد نفر می رسند به حساب می آید.
این در حالی است که باقی برنامه های تلویزیونی در همین شبکه سه مثل «اعجوبه ها» یا در شبکه های دیگر مثل «دورهمی» هنوز به ضبط خود آن هم با حضور تماشاگر ادامه می دهند. بخصوص «دورهمی» که با استودیوی بزرگی که در آن تماشاگران حضور دارند هیچ وقت این پروتکل ها برای مخاطب توضیح داده نشده و لااقل در قاب تلویزیون کمتر نشانی از استمرار رعایت ملاحظاتی همچون فاصله گذاری تماشاگران و یا اجبار به استفاده از ماسک از جانب آنها دیده می شود.
حاشیه هفته؛ نظرسنجی های صداوسیما و افزایش یک رقابت عجیب!
«شبکه سه در بهار ۹۹ بیشترین مخاطب را داشته است»، «شبکه سه بیشترین افت مخاطب را در بین شبکه های سیما داشت»؛ احتمالاً تعجب می کنید اگر بدانید هر دو این تیترهای به ظاهر خبری حاصل یک نظرسنجی است؛ نظرسنجی اخیر سازمان صداوسیما که در گزارش خروجی اش شبکه سه در بالای جدول پرمخاطب ها است و در قعر جدول میزان افت مخاطب در بهار ۹۹ نسبت به بهار ۹۸.
فارغ از آنالیز داده های این نظرسنجی اما امکان استخراج داده هایی تا این اندازه متفاوت به لحاظ رسانه ای فضایی را فراهم آورده که این نظرسنجی همچون دفعات قبل واکنش های اهالی رسانه را در بر داشته باشد و البته به شکلی غیررسمی نشانه هایی از یک رقابت درون سازمانی میان شبکه های مختلف را هم عیان کرد! نکته ای که البته تنها مربوط به این گزارش اخیر نیست.

سازمان صداوسیما در نظرسنجی های رسمی خود معمولاً مخاطب تلویزیون را بین ۷۶ تا ۸۰ درصد مردم تخمین می زند که میزان این مخاطب معمولاً به شکلی ثابت تعریف شده است. غیر از مجموع مخاطبان اما شبکه ها و برنامه ها و سریال های تلویزیونی هر بار با نوسان هایی کاهشی و یا افزایشی، گوی رقابت در عرصه پر بیننده بودن را از دیگری می ربایند.
رقابتی که بیشتر به فضایی فرسایشی برای شبکه ها تبدیل گشته است تا بخواهند اثبات کنند در صدر هستند و گویی جزئیات این قبیل نظرسنجی ها بیشتر در جهت رقابت این شبکه ها منتشر می شود. نظرسنجی هایی که بیشتر قرار بود به هم افزایی شبکه ها بینجامد حالا بیشتر به دعوایی داخلی منجر گردیده است. این بازی زمانی صورت جالب تری پیدا می کند که تیم روابط عمومی این شبکه ها مستند به این نظرسنجی ها، اخباری ناظر به توفیق شبکه متبوع خود آماده کرده و در فضای رسانه ای به اشتراک می گذارند!
البته نفس انتشار جزئیات یک نظرسنجی علمی در جهت آنالیز و بررسی کارشناسانه کاری پرارزش است اما به نظر می آید در موارد اخیر خروجی این اقدام بیشتر به کار همین رقابت درون سازمانی آماده و عوارض آنرا دامن زده است.
نظرسنجی اخیر نکات جالب دیگری هم داشت همچون اینکه نشان داده است در بین ۱۶ شبکه تلویزیونی که به صورت ۲۴ ساعته در حال برنامه سازی، تولید و پخش هستند، پس از شبکه های سه، یک و خبر، شبکه «آی فیلم» با پخش سریال های تکراری عنوان پربیننده ترین شبکه را به خود مختص کرده است.
نکته هفته؛ کدام بخش از صداوسیما مجوز سریال های خانگی را صادر می کند؟
ماجرای تولید سریال های خانگی و انتقال صدور پروانه ساخت این سریال ها از وزارت ارشاد به صداوسیما چند وقتی است که بحث های مختلفی را به راه انداخته است. مجادلاتی که سبب شده است برخی به انتقاد از آن بپردازند و برخی با اشاره به خروجی فعلی شبکه خانگی و نبود نظارت ها بر تولیدات، از آن استقبال کرده اند.
با این حال این مجادلات با خبری که علی ژکان چندی قبل نسبت به یکی از پروژه های خود بیان کرد خیلی جدی تر شد. ژکان با اشاره به اینکه برای پیگیری تولید سریالش به وزارت ارشاد رفته است به او گفته اند از اول تیرماه مسئولیت بررسی به صداوسیما واگذار شده است و دیگر ارشاد متولی نیست. ادعایی که البته نه از جانب وزارت ارشاد و نه از جانب مسؤلان سازمان صداوسیما به صورت رسمی تأیید نشد.

جالب تر اینکه در صورت پذیرش اصل واگذاری صدور پروانه ساخت، هنوز هیچیک از بخش های صداوسیما در اینباره اطلاع رسانی رسمی نکرده اند و معلوم نیست که تولید و ساخت سریال های خانگی به چه بخشی واگذار شده است.
با توجه به اینکه در چند ماه اخیر ساترا (سازمان تنظیم مقررات صورت و تصویر فراگیر) در زمینه نظارت بر وی او دی ها و همینطور صدور مجوز فعالیت پلت فرم ها و سرویسهای ویدئویی نقش داشته است بسیاری تصور کردند که این مسئولیت جدید هم به ساترا واگذار خواهد شد.
با این حال آنطور که شنیده می شود در سطح کلان مدیریت صداوسیما هنوز مذاکرات بر سر اینکه مسئولیت جدید به کدام بخش واگذار شود ادامه دارد. همچون بخش های درگیر معاونت سیما، ساترا و همینطور معاونت فضای مجازی سازمان صداوسیماست که این معاونت در زمان فعالیت آی پی تی وی ها نقش پررنگ تری داشت.
با توجه به اینکه این مسئولیت از آغاز تیرماه به صداوسیما واگذار شده هم اکنون اقداماتی به صورت جدی در این حوزه هم انجام شده است که به بخش های معاونت فضای مجازی صداوسیما و ساترا برمی گردد اما پس از حدود یک ماه و به صورت مشخص تر ۲۶ روز هنوز هم تهیه کنندگان برای پروژه های نمایشی خود سرگردان هستند و نمی دانند باید سراغ کدام بخش از صداوسیما برای دریافت مجوز ساخت سریال خود بروند.
سینما در سیما؛ برنامه های سینمایی مرده یا زنده؟
«نقد سینما» دومین و آخرین برنامه جدی سینمایی این روزهای تلویزیون بود که به صورت کامل ضبطی شد و جمعه شب گذشته به صورت غیرزنده روی آنتن رفت. حالا دو برنامه تخصصی سینمایی تلویزیون یعنی «هفت» و «نقد سینما» هر دو هر هفته جمعه شب ها به صورت ضبطی روی آنتن می روند. این دو برنامه سینمایی پیش از این در بازه برگزاری جشنواره فیلم فجر برای نخستین بار ضبطی شدند که در آن برهه زمانی خیلی از برنامه های زنده تلویزیون برپایه یک ابلاغیه به حالت ضبطی درآمدند.
با این حال پس از آن، برنامه «هفت» همچنان ضبطی ماند و «نقد سینما» مجدداً به فضای زنده و پخش مستقیم بازگشت. چندی قبل اما آیتم گفتگوی بهروز افخمی و نقد فیلم در این برنامه به صورت ضبطی درآمد و از هفته پیش این برنامه به صورت کامل ضبطی شد.

ابهام درباره اینکه این تصمیم در کدام بخش از سازمان صداوسیما اتخاذ شده همچنان وجود دارد؛ از سویی احتمال می رود حواشی در رابطه با نقد فیلم های سینمایی به صورت زنده و طرح برخی مباحث حاشیه ساز در سال های اخیر، صداوسیما را ناگزیر از این محافظه کاری عجیب کرده باشد و از طرفی دیگر با پررنگ شدن نقش بازرگانی سیما این احتمال را تقویت می کند که به علت پیشگیری از تبلیغ فیلم های سینمایی این تصمیم گرفته شده باشد! در هر دوصورت اما خروجی تغییری نمی کند و تا اطلاع ثانوی احتمالاً سینمادوستان از تماشای بحث های داغ و زنده با مبحث نقدوبررسی فیلم های روز سینمای ایران و جهان محروم خواهند ماند.
در حال حاضر تنها برنامه تلویزیونی که با رویکرد پرداختن به مسائل سینمای ایران به شکل زنده روی آنتن می رود برنامه «شهر فرنگ» حمیدرضا مدقق در شبکه خبر است که این گمانه را تقویت می کند که صرفا نام بردن از فیلم ها در بخش نقد فیلم دیگر برنامه ها را با چالش مواجه کرده و اصل گفتگو درباره سینما به صورت زنده چندان ایرادی ندارد البته اگر پای استاندارد دوگانه میان معاونت سیما و معاونت خبر در بین نباشد!
با این حال بخش مهمی از پویایی برنامه های تلویزیونی به زنده بودن آنهاست و تجربه نشان داده است که به صورت معمول برنامه های تلویزیونی که با رویکرد «ارتقای کیفیت» ضبطی شدند نه تنها ارتقای لازم را پیدا نکردند بلکه بیشتر افت کردند؛ ارتقا البته دلیل و درواقع توجیهی بود که از سوی مدیران تلویزیون برای دستور کار جدید عنوان می شد و هنوز نشانه ای از آن مشاهده نشده است!
پیشنهاد هفته؛ قسمت جدید «آقازاده» را در ماشین ببینید!
«سینماماشین» از آن ایده هایی بود که در ایام کرونایی و رکود و تعطیلی سالن های سینمایی به مرحله اجرا رسید تا شاید مخاطبان با اطمینانی بیشتر و در اتومبیل های شخصی خود امکان تماشای فیلم بر پرده عریض سینما و با همراهی دیگر مخاطبان را داشته باشند. این ایده در حوزه سینما با استقبال سینمادوستان مواجه گردید اما حالا یک سریال می خواهد شانس خویش را در این میدان بیازماید.
سریال «آقازاده» به طراحی نویسندگی و تهیه کنندگی حامد عنقا و کارگردانی بهرنگ توفیقی اخیرا در شبکه نمایش خانگی عرضه شده و تابحال سه قسمت از آن توسط مخاطبان دیده شده است. قسمت جدید این سریال که در وی او دی ها عرضه می شود مقرر است به صورت بلیت فروشی به صورت سینما ماشین هم اکران شود.

مخاطبان می توانند امشب و فردا ۲۶ و ۲۷ تیرماه ساعت ۲۱ از درون خودرو های خود این سریال را روی پرده و در برج میلاد تماشا کنند.
«آقازاده» جدید ترین سریال حامد عنقا پس از «پدر» و «بر سر دوراهی» است که طی دو سه سال گذشته از شبکه دو سیما پخش گردید و حالا جدید ترین سریال خویش را به شبکه خانگی برده است.
این سریال ماجرایی از دو آقازاده دارد و بخشی از اخبار و تیترهایی را که در چند سال گذشته نسبت به زندگی آقازاده ها به گفتگوهای روزمره مخاطبان آورده به تصویر کشیده است. این نخستین و جدی ترین سریالی است که تابحال اینقدر با صراحت به مسائل زندگی آقازاده ها ورود کرده است.
جمشید هاشم پور، امیرآقایی، امین حیایی، امین تارخ، مهدی سلطانی، لعیا زنگنه، نیکی کریمی، کامبیز دیرباز، سینا مهراد، پردیس پورعابدینی همچون بازیگران این سریال هستند.


منبع:

1399/04/27
12:05:05
5.0 / 5
2176
تگهای خبر: آزمایش , اجرا , تخصص , تلویزیون
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز