معاون اول رییس جمهور:

زبان دولت در بیان دستاوردهایش رسا نبوده

زبان دولت در بیان دستاوردهایش رسا نبوده

معاون اول رئیس جمهور با تاكید بر ایفای نقش حاكمیتی از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهار داشت: مسئولیت اصلی این وزارتخانه برمبنای قانون، سیاستگذاری و برنامه ریزی در حوزه فرهنگ، هنر، اندیشه و رسانه است و همه دستگاه ها و موسسات فرهنگی و هنری باید از سیاستگذاری های تعیین شده توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تبعیت كنند.


به گزارش مجله سرگرمی به نقل از ایسنا، دکتر اسحاق جهانگیری عصر امروز(شنبه، ۷ تیر) در نشست مدیران ارشد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که یکی از اصلی ترین دغدغه ها در دولت، ایفای نقش حاکمیتی و واگذاری تصدی گری است، اظهار داشت: ارتقاء جایگاه حاکمیتی بعنوان وظیفه ای جدی در وزارتخانه های اقتصادی دقیق تر تعریف شده است اما باید این تفکیک در حوزه فرهنگ و هنر نیز با دقت اجرا شود.
دکتر جهانگیری با تاکید بر لزوم حرکت در قالب های تدوین شده در حوزه فرهنگ عمومی و یا مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی علاوه بر سیاستگذاری باید بر روش اجرای سیاست ها نیز نظارت جدی داشته و پیگیر مصوبات تعیین شده باشد تا جایی تخطی صورت نگیرد.
معاون اول رئیس جمهور با بیان این که در زیرمجموعه این وزارتخانه و در بخش های فرهنگ، هنر، رسانه، بین الملل و نظرسنجی ها همیشه حساسیت های جدی از طرف مراکز مختلف وجود دارد، اظهار داشت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی علاوه بر ایفای نقش حاکمیتی و نظارتی، باید نقش پناهگاه و مأمن اصحاب فرهنگ، هنر، اندیشه و رسانه باشد و فعالان این حوزه احساس کنند که این وزارتخانه پناهگاه آنان است.
دکتر جهانگیری افزود: اصحاب فرهنگ، هنر و اندیشه باید در قالب های تدوین شده از طرف این وزارتخانه فعالیت کنند و مطمئن باشند که این وزارتخانه سخنگوی آنهاست و اگر مسأله ای به وجود بیاید از آنها حمایت می کند.
معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید از مجوزهایی که برای فعالیت اهالی فرهنگ، هنر، رسانه و اندیشه در بخش های مختلف ارائه می کند، حمایت نماید و اگر جایی کسی با مشکلی برخورد کرد عرصه را خالی نکند و از مجوزهایی که صادر می کند، دفاع نماید و بر سر تصمیمات خود بایستد تا مجوز آنها اعتبار لازم را داشته باشد.
دکتر جهانگیری با بیان این که کار رصد افکار عمومی وظیفه ای مهم و حساس است که می تواند سبب پیشبرد برنامه های ملی شود، اظهار داشت: در برگزاری مراسم روز ۱۳ فروردین امسال مردم به سخنان مسئولان توجه کرده و اگرچه جریمه ای برای حضور آنها برای رفتن به طبیعت مشخص نشده بود، از رفتن به خارج از خانه پرهیز کردند. این اتفاق و همراهی میان مردم، نخبگان و دولت می تواند در بخش های دیگر و تنگناهای پیش رو نیز به کار گرفته شود تا همه در کنار یکدیگر از مقطع دشوار پیش رو عبور نماییم.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به این که رصد و پیمایش های مربوط به افکار عمومی باید بطور دوره ای و مستمر صورت گیرد، اظهار داشت: می توان از نتایج این افکارسنجی ها به افزایش یا کاهش سرمایه اجتماعی و گرایش مردم به اجرای طرح های مختلف پی برد. بدین سبب نباید این پژوهش ها متوقف شود و یا نتایج آن در کتابخانه ها باقی بماند، بلکه باید از آن برای حل مسائل و مشکلات کشور در بخش های مختلف بهره برد.
دکتر جهانگیری اشاره کرد: همه مسئولان باید در بیان آمارها به نتایج مراکز رسمی و نظرسنجی های معتبر استناد کنند در غیر این صورت هر کس می تواند ارقام و اعدادی متفاوت برای بیان دیدگاه خود ابراز کند، ضمن آن که باید از نتایج نظرسنجی ها نسبت به تقویت نقاط مثبت و یا اصلاح امور استفاده نمائیم.
معاون اول رئیس جمهور در ادامه با اشاره به این که همه صاحب نظران معتقدند که زندگی بعد از کرونا در همه ابعاد بین المللی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تحت تأثیر قرار خواهد گرفت، اظهار داشت: باید پیامدها و آثار اجتماعی و فرهنگی کرونا را نیز مورد بررسی قرار دهیم و برای مقابله با چاش های ناشی از آن راهکار تهیه نماییم.
دکتر جهانگیری اضافه کرد: کسب و کارهای بخش فرهنگ همانند کسب و کارهای سایر بخش ها در شرایط کرونا گرفتار لطمه شده اند که در این خصوص اخیراً جلساتی با فعالان عرصه فرهنگ و هنر برگزار کردم که مطالب مطرح شده در آن جلسات بسیار نگران کننده بود برای اینکه گزارش ها حاکی از آن بود که بعضی از هنرمندان در تامین نیازهای جاری زندگی نیز با مشکل مواجه گشته اند.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به برنامه دولت برای ارائه تسهیلات به بنگاه ها و بخش های لطمه دیده از کرونا، اشاره کرد: دولت به میزان ۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات با نرخ سود ۱۲ درصد را برای کمک به این بخش ها تصویب کرده است اگر تسهیلات با نرخ سود ۱۲ درصد برای بخش فرهنگ و هنر مناسب نمی باشد، می توان از تسهیلات اشتغال زایی روستایی و عشایری که با نرخ چهار و شش درصد تصویب شده، استفاده کنند. قسمتی از برنامه ها و کارهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مقرر است در روستاها اجرایی شود و این وزارتخانه نیز باید سهم خودرا از این تسهیلات دریافت کند.
دکتر جهانگیری همین طور با اشاره به پیام مقام معظم رهبری که به مناسبت افتتاح مجلس یازدهم ارسال شد، اظهار داشت: مقام معظم رهبری معمولاً برای هر سال نام گذاری اقتصادی انجام می دهند اما در پیامی که برای افتتاح این دوره مجلس شورای اسلامی ارسال کردند، دو اولویت مهم را برای مسئولین کشور تعیین کردند که این دو اولویت مسایل فرهنگی و اقتصادی کشور بود. اما متأسفانه توجه همه مسئولین بیشتر به موضوع اقتصاد معطوف می شود و توجه کافی به موضوع فرهنگ صورت نمی گیرد. بدین سبب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بعنوان متولی حوزه فرهنگ باید پیگیری های لازم برای پرداختن دستگاه ها به اولویت های فرهنگی را انجام دهد.
معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر این که توجه به کسب و کارهای بخش فرهنگ که از شرایط کرونا لطمه دیده اند بسیار پراهمیت است، گفت: در جلساتی که با فعالان عرصه فرهنگ و هنر برگزار شد، تصمیماتی برای کمک به وضعیت معیشتی گروه های لطمه دیده از کرونا اتخاذ شد که انتظار دارم نتایج اجرای این تصمیمات به صورت ماهیانه گزارش شود. البته اعلام شده است که توافقات خوبی با سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی برای اجرای این مصوبات حاصل شده است.
دکتر جهانگیری در ادامه با تاکید بر این که اقتصاد حوزه فرهنگ اقتصادی خلاق است و از ظرفیت های گسترده ای برخوردار است، اظهار داشت: قرار بود طرح جامعی برای اقتصاد خلاق بخش فرهنگ و هنر تهیه و در دستور کار ستاد فرماندهی "اقتصاد مقاومتی" قرار گیرد که هنوز این طرح آماده نشده و امیدوارم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این مساله را با جدیت دنبال کند.
معاون اول رئیس جمهور یکی از مهمترین پیام های "اقتصاد مقاومتی" را توجه و اتکا به ظرفیت های داخلی کشور دانست و اظهار داشت: برمبنای سیاست های کلی "اقتصاد مقاومتی"، کارهایی که به ظرفیت داخلی کشور اتکا دارند و نتایج این فعالیت ها قابل عرضه به دنیا است، باید در اولویت باشند که این مساله شامل اقتصاد بخش فرهنگ نیز می شود برای اینکه اقتصاد حوزه فرهنگ، اقتصادی خلاقانه و متکی به توان داخل است که از بازدهی بالا برخوردارست و قابلیت عرضه به دنیا را نیز دارد.
دکتر جهانگیری با تاکید بر این که موضوع اقتصاد خلاق باید در همه دستگاه های اجرایی مورد توجه قرار گیرد، گفت: حوزه اقتصاد فرهنگ هم در ساختار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هم در سایر دستگاه ها نظیر نظام بانکی و صندوق توسعه ملی باید مورد توجه قرار گیرد و لازمه این امر این است که مسئولین وزارتخانه بطور جدی پای کار باشند واین موضوع را پیگیری کنند تا سایر دستگاه ها نیز پای کار بیایند.
معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اهمیت توجه همه جانبه به اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه اشاره کرد: اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه از مهمترین سرمایه های کشور هستند که باید هم از نظر معیشت و هم از نظر منزلت اجتماعی مورد توجه قرار گیرند.
دکتر جهانگیری اضافه کرد: اصحاب فرهنگ و هنر در دوره شیوع ویروس کرونا نشان دادند که می توانند خیلی کارساز و راهگشا باشند برخلاف تصور عده ای که معتقدند اصحاب فرهنگ و هنر فقط در زمان انتخابات مورد توجه دولت قرار می گیرند، فعالیت آنها در دوره کرونا نشان داد که در زمان گرفتاری های مختلف کشور نیز می توانند بعنوان مرجعی موثر در جامعه نقش ایفا کنند.
معاون اول رئیس جمهور افزود: نمونه مشخص فعالیت اصحاب فرهنگ و هنر در دوره تحریم و در شرایط شیوع ویروس کرونا موجب شد آمریکا تحت فشار افکار عمومی جهان قرار بگیرد و فعالیت اصحاب فرهنگ و هنر فضایی را در عرصه بین الملل ایجاد کرد که آمریکایی ها هر روز مصاحبه می کردند و به دروغ می گفتند که ما جلوی واردات دارو و کالاهای اساسی به ایران را نگرفته ایم. فعالان عرصه فرهنگ و هنر ایران نامه هایی را به اصحاب فرهنگ و هنر دنیا نوشتند و این مساله را اعلام نمودند که ملت ایران جهت استفاده از پول و دارایی خود جهت واردات دارو و کالاهای اساسی مشکل دارد و این مساله بازتاب های گسترده ای در دنیا ایجاد کرد و نشان داد که اصحاب فرهنگ و هنر در مواقع نیاز پای کار کشور می ایستند و حرفشان موثر است.
دکتر جهانگیری ارتباط با نخبگان و اصحاب فرهنگ و هنر را ضروری و پراهمیت خواند و اضافه کرد: این که می گویند دولت قادر نیست حرف خودرا به گوش جامعه برساند به سبب اختلال ارتباطی است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نماینده دولت برای ارتباط با جامعه است چونکه مهم ترین گروه های مرجع جامعه مخاطب این وزارتخانه هستند و دستگاهی که می تواند اختلال ارتباطی دولت با نخبگان جامعه را اصلاح کند همین وزارتخانه است.
معاون اول رئیس جمهور با بیان این که بخش هایی نظیر مطبوعات کشور روزهای سختی را سپری می کنند، اظهار داشت: سختی ها و مشکلات مطبوعات مستقل که وابستگی به بودجه دولت و نهادهای عمومی ندارند، دوچندان است و انتظار دارند که دولت در این شرایط سخت به صورتی از آنها حمایت کند.
دکتر جهانگیری با یادآوری این که دولت سال قبل تصمیماتی را برای حل مشکل کاغذ مطبوعات اتخاذ نمود، گفت: سال قبل میزان تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی حدود ۱۵ میلیارد دلار بود اما امسال این رقم به حدود هشت میلیارد دلار رسیده؛ ضمن آن که دستگاه های تامین کننده این منابع معتقدند که حتی تخصیص هشت میلیارد دلار برای سال ۹۹ نیز بطور کامل محقق نخواهد شد و لازم است برای پشتیبانی از مطبوعات با بهره گیری از منابع و راهکارهای دیگر، کاستی ها را جبران نماییم.
معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت کار جدی در حوزه فرهنگ، دین و زبان مشترک از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهار داشت: در روزهای اخیر گویا جریانی اصرار داشت که در حوزه زبان فارسی بین مردم ایران و مردم افغانستان نقاط اختلاف آمیزی را ایجاد کند و به آن دامن زده شود. اتفاقاتی را نیز برای اختلاف افکنی میان دو کشور مطرح می کردند که البته مسئولین مرتبط گزارش های لازم را ارائه و این اتفاقات را تکذیب کردند.
دکتر جهانگیری با تاکید بر این که باید از حوزه فرهنگ و مناسبات فرهنگی بین المللی و نیز شخصیت های این بخش حراست نماییم، اشاره کرد: در یکی از جلسات هیأت دولت پیشنهادی برای تقدیر از استاد "نجیب مایل هروی" استاد حوزه زبان فارسی و عرفان افغانستان تصویب و ابلاغ گردید اما همین موضوع با اتفاقی که یکی از بستگان این استاد در اعتراض به اقامت پدرش در مشهد رخ داد، تبدیل به فضاسازی مقابل جمهوری اسلامی ایران شد.
معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: وقتی در بخش های مختلف انعکاس خدمات و واقعیت ها به خوبی صورت نمی گیرد، دیگران با طرح مطالب خلاف واقع، خدمات و اقدامات مثبت را به مسایلی مقابل کشور تبدیل می کنند.
دکتر جهانگیری با اشاره به استفاده از فضای مجازی در روزهای شیوع کرونا، اظهار داشت: در این ایام خدمات مختلفی نظیر برگزاری کنسرت و فیلم های خانگی بوسیله فضای مجازی به مردم ارائه شد و این مساله نشان داد که باید روی فضای مجازی حساب باز نماییم. البته هر بخش با تهدیدها و فرصت هایی هم راه است که بنظر می رسد فرصت های فضای مجازی بیش از تهدیدهای آن است.
معاون اول رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع بودجه بخش فرهنگ نیز اشاره و اشاره کرد: بودجه دولت و منابع دولت دو موضوع جداگانه است. بودجه هر روز محدودتر می شود و اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی احساس می کند که با محدودیت جدی منابع روبه رو است، باید بازبینی در بودجه نویسی بخش فرهنگ را مدنظر قرار دهد.
دکتر جهانگیری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست بوسیله برگزاری جلسات با مدیران سازمان برنامه و بودجه، به نفش حاکمیتی این وزارتخانه بپردازند و ضمن تبیین ماهیت بخش های مختلف و نیازهای این دستگاه اجرایی برای سال های آینده بازبینی لازم را در بودجه نویسی انجام دهند.
معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر این که باید کل بودجه بخش فرهنگی کشور مورد بازبینی قرار گیرد، اشاره کرد: بعضی از سازمان ها و نهادهای فرهنگی که از دولت بودجه می گیرند بااینکه از نظر مدیریتی مستقل هستند اما باید تحت نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشند چونکه فقط این وزارتخانه است که در حوزه مسایل فرهنگی در مقابل رئیس جمهور، دولت و مجلس پاسخگو است.
دکتر جهانگیری اضافه کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تامین منابع موردنیاز باید تلاش کند امکانات کشور نظیر صندوق توسعه ملی، بخش تسهیلات، نظام بانکی و سایر امکانات دولت را مورد استفاده قرار دهد.
معاون اول رئیس جمهور دستاوردهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را دستاوردهایی باارزش و قابل تقدیر توصیف کرد و اظهار داشت: البته مقام معظم رهبری سفارش کرده اند که دستاوردها با زبان هنر و نه به زبان آمار، بیان شود تا برای مردم ملموس تر باشد.
دکتر جهانگیری اضافه کرد: اقدامات و کارهایی که دولت تدبیر و امید در طول این دوره در بخش های مختلف نظیر بخش نفت، نیرو، کشاورزی و صنعت انجام داده است، به هیچ عنوان قابل مقایسه با دوره های گذشته نیست.
معاون اول رئیس جمهور همین طور با بیان این که زبان دولت در بیان اقدامات و دستاوردهایش رسا نبوده است، اظهار داشت: اقدامات بزرگی در این دولت انجام شده، اما ما نتوانسته ایم آنها را به خوبی برای مردم تبیین نماییم. یکی از وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همکاری با سایر دستگاه ها جهت استفاده از ظرفیت های همه دستگاه ها بمنظور بیان دستاوردها با روش های فرهنگی و هنری است که تأثیر و ماندگاری بیشتری نیز دارد.
وی ادامه داد: ظرفیت های خوبی هم در حوزه فرهنگ و هنر و هم در حوزه صنعتی کشور وجود دارد که می توان از این ظرفیت ها، نتایج قابل توجهی به دست آورد، از یک سو طرح های اجرا شده به خوبی به اطلاع افکار عمومی رسانده شود و از طرف دیگر طرح های فرهنگی با بهره گیری از توانمندی بنگاه هایی که میلیاردها تومان درآمد دارند به پایان می رسد. بطور قطع اتمام طرح های فرهنگی می تواند جوانان یک استان و یا شهرهای مختلف را بسیار خوشحال کند.
دکتر جهانگیری در ابتدای سخنان خود ضمن تسلیت سالگرد شهادت شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی و ۷۲ تن از یارانش، اظهار داشت: هر سه قوه قضاییه، مقننه و مجریه در این حادثه ضربه بزرگی خوردند اما انقلاب توانست با اتکا به امام (ره) و یارانش از گردنه های سخت عبور کند و امیدواریم در سال های پیش رو نیز با بهره گیری از تجربه ۴۰ سال قبل و تدوین راهکارها و برنامه های دقیق، علاوه بر غلبه بر چالش ها بتوانیم رفاه و آسایش را برای مردم به ارمغان آوریم برای اینکه اصلی ترین وظیفه حاکمیت تامین زندگی توأم با رفاه جهت زندگی آبرومندانه مردم است.
دکتر صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز ضمن ارائه گزارشی از اقدامات، فعالیت ها، ظرفیت ها و چالش های پیش روی بخش های فرهنگ، هنر، رسانه، بین الملل و نظرسنجی ها و پژوهش ها، توسعه فضای فرهنگی و هنری به لحاظ کمی را از دستاوردهای ممتاز دولت تدبیر و امید توصیف کرد و اظهار داشت: ایجاد ارتباط میان بخش فرهنگ و هنر با جامعه نظیر طرح شبکه شهرهای خلاق، طرح مروّجان کتاب خوانی، طرح سینما امید و اقدامات فعال فرهنگی و رسانه ای در موضوع لطمه های اجتماعی از مهمترین برنامه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که سبب رویش های خلاقانه در استانها شده و توانسته در اشتغال زایی و افزایش تولید ناخالص ملی اثرگذار باشد.
همین طور چندتن از معاونان این وزارتخانه و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی «از طریق ویدئو کنفرانس» بطور جداگانه گزارشی از عملکرد مجموعه خود درباب کمیته اطلاع رسانی در جریان رسانه و کرونا، افزایش کتابخانه های عمومی و وضعیت کتابداران، موقوفات، اجرای موافقت نامه های فرهنگی با سایر کشورها، مدیریت فضای مجازی، اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور، مشکلات و چالش های پیش رو و تخصیص اعتبار موردنیاز، ظرفیت شورای فرهنگ عمومی و گفتمان سازی بهبود فضای کسب و کار فرهنگی و ایجاد فضاها و بناهای فرهنگی در بعضی از مراکز استانها ارائه کردند.
در ابتدای این جلسه نیز با حضور معاون اول رئیس جمهور، از سند برنامه تحول در فضای مجازی، اسناد شورای فرهنگ عمومی کشور و طرح، گزارش، نظرسنجی و پیمایش های ملی (۱۷ سند) وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی گردید.



1399/04/14
16:58:00
5.0 / 5
2453
تگهای خبر: اجرا , تولید , خدمات , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز