فوتبالیست ها و هنرپیشه هایی كه فالوور اینستاگرام می خرند

فوتبالیست ها و هنرپیشه هایی كه فالوور اینستاگرام می خرند

به گزارش مجله سرگرمی برخی چهره های ورزشی و هنری این روزها تلاش زیادی می كنند تا با بالا بردن تعداد فالوورهای خود در اینستاگرام، سهم خودشان را از درآمدهای تبلیغاتی در این شبكه اجتماعی بالا ببرند؛ اما به چه قیمتی؟!


به گزارش مجله سرگرمی به نقل از ایسنا، الگوهای مختلفی برای افزایش تعداد فالوورهای صفحه های اینستاگرام وجود دارد و برخی چهره های ورزشی و سینمایی تلاش می کنند با استفاده از این تکنیک ها، شمار دنبال کننده هایشان را بالا و بالاتر ببرند تا بتوانند بابت پست ها و استوری های تبلیغاتی، از برندها پول بیشتری دریافت نمایند. به تازگی کمپین هایی راه اندازی شده که با طرح ادعای افزایش سریع ۷۰ تا ۱۶۰ هزار فالوور، از صاحبان صفحه های اینستاگرام، مبالغی بین ۱۹ تا ۳۹ میلیون تومان دریافت می کنند. بله؛ چیزی حدود 20 تا 40 میلیون تومان، برای چند ده هزار فالوور بیشتر! هم اکنون چندمین سری این کمپین ها در حال اجرا می باشد و کاربران جهت شرکت در قرعه کشی باید ۱۱۶ صفحه اینستاگرامی را دنبال کنند.
شرکت ها و اشخاصی که می خواهند تعداد کاربران خویش را یک شبه بالا ببرند، برای ورود به این کمپین، باید حداقل ۱۹ میلیون تومان پرداخت کنند. با بررسی این حدود ۱۱۵ صفحه علاوه بر برخی فروشگاه های پوشاک، جواهرآلات، ساعت، اسباب بازی، مواد ضدعفونی کننده، کیف و کفش، لوازم خودرو، مبلمان، مشاور حقوقی و دفتر معماری با اسامی آشنایی مواجه می شویم که به نظر می آید برای افزایش فالوورهای صفحه اینستاگرام خود حاضر به مشارکت در این کمپین شده اند. نام هایی نظیر مهرداد میناوند، بازیکن سابق پرسپولیس، محسن ربیع خواه، وحید امیری، محمد انصاری و علی علیپور که همگی از بازیکنان فعلی پرسپولیس هستند و همینطور شقایق فراهانی، نیوشا ضیغمی، منوچهر هادی، نیما شاهرخ شاهی، نسرین مقانلو و ارسلان قاسمی از حیطه هنر در این کمپین وجود دارد.
یکی از سوال ها این است که آیا بازیکنان فوتبال و هنرپیشه های سینما و تلویزیون هم برای حضور در این کمپین و افزایش تعداد کاربران صفحه اینستاگرام خود هر کدام ۱۹ میلیون تومان پول پرداخت کرده اند یا رابطه‌ی کاری با مجریان آن دارند؟

فالو کن، شاید برنده شوی
مجری این کمپین، در هر سری با تلفیقی از جوایز نقدی و غیرنقدی تلاش می کند کاربران اینستاگرام را به دنبال کردن صفحه های بیشتری تشویق کند. در سری فعلی این کمپین فقط ۱۰ نفر شانس برنده شدن دارند. جوایز هم شامل یک جایزه نقدی ۱۱۰ میلیون تومانی، سه جایزه نقدی ۱۰ میلیون تومانی، سه جایزه غیرنقدی به ارزش ۱۰ میلیون تومان و سه پلی استیشن ۷ تا ۸ میلیون تومانی اعلام شده است. البته اعلام شده که هر شب حدود ۵ میلیون تومان هم در چارچوب جوایز ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومانی بین کاربرانی که لایو کمپین را مشاهده کنند یا پای پست های اسپانسرها کامنت بگذارند، توزیع می شود؛ به بیان دیگر مجری وعده داده که حدود ۲۰۰ میلیون تومان جایزه بدهد.
در مقابل، از هر یک از صفحه هایی که مقرر است توسط کاربران دنبال شوند، قاعدتا و طبق اطلاعات بازاریابی، مبلغ ۱۹ میلیون تومان دریافت شده است. برای محاسبه درآمد این کمپین کافی است تعداد صفحه هایی که باید دنبال شوند را در عدد ۱۹ میلیون تومان ضرب کرد اما چون بعضی از این ۱۱۶ صفحه متعلق به دست اندرکاران کمپین و شرکای کلیدی مجری است، در بدبینانه ترین حالت نیمی از این تعداد، ملاک محاسبه قرار داده می شود. با این حساب، مجریان کمپین که اتفاقا یکی از آنها برادر کوچکتر یکی از بازیگران تلویزیون است، بیشتر از یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان به دست می آورند. با بررسی نحوه تبلیغات و همینطور برگزاری مراسم قرعه کشی می توان برآورد کرد که در گشاده دستانه ترین حالت ۴۰۰ میلیون تومان دیگر هم بابت این موارد هزینه می شود. در نتیجه، کمپین حاضر در بدترین حالت ۵۰۰ میلیون تومان سود برای مجری به دنبال دارد.
یکی دیگر از سوال ها این است که آیا مجریان این کمپین ها که تابحال دوازده بار به اجرا درآمده، بابت این درآمد خود مالیاتی پرداخت می کنند؟

خالی از محتوا
تکنیک اصلی این کمپین ها استفاده از شخصیت هایی است که بعنوان «شاخ های اینستاگرام» شناخته می شوند. در هر کمپین یکی از این افراد بعنوان پارتنر اصلیِ مجری انتخاب می شود. این شخص، فالوورهای خود و سایر صفحه های همکارِ مجری را به حضور در کمپین دعوت می کند. خصوصیت مشترک این شاخ های اینستاگرام سابقه درخشان در تولید محتواهای بی ارزش با استفاده از شوخی های جنسی، قومی، لوده بازی و توهین آمیز است.
در هر کمپین به مدت چند شب در استودیویی، با حضور برخی چهره های ورزشی، تلویزیونی و سینمایی، مراسم قرعه کشی همراه با پخش موسیقی زنده اجرا و از راه لایو اینستاگرام پخش می شود. تابحال چهره هایی مانند مهران غفوریان، حسن تفتیان (ورزشکار دو و میدانی)، محمدرضا حیاتی (گوینده اخبار)، مهران رجبی، محمدرضا هدایتی، حمید لولایی، الیکا عبدالرزاقی و امین زندگانی، خواهران منصوری (ورزشکاران ووشو)، کمند و سپند امیرسلیمانی بعنوان میهمان در این برنامه ها حاضر شده اند و در فرآیند قرعه کشی مشارکت داشته اند.

تجارت اعداد
برخی از صاحبان کسب و کارها که وسوسه دارند صفحه اینستاگرام خویش را پرکاربر نشان دهند، طعمه خوبی برای این کمپین ها هستند. اغلب مشتریان این کمپین در تولید محتوای کاربرپسند، عملکرد درخشانی نداشته اند و برای جبران این ضعف خود حاضر هستند مبالغ بالایی پرداخت کنند، تا یک شبه ده ها هزار کاربر به صفحه اینستاگرام خود اضافه کنند.
این اتفاق در حالی رخ می دهد که در الگوریتم های جدید اینستاگرام، تعداد کاربران یک صفحه ارزش چندانی ندارد. بلکه این شبکه اجتماعی، تعامل کاربران با محتوای صفحه ها را بعنوان شاخص اصلی کیفیت در نظر می گیرد. به بیان دیگر، تعداد لایک، کامنت، ذخیره سازی و به اشتراک گذاری پست ها و استوری های یک صفحه توسط کاربرانش نشان دهنده کیفیت آن است.
مجریان این کمپین از اطلاعات اندک صاحبان کسب و کارها استفاده می نمایند و به بهانه اینکه افزایش تعداد فالوورها، بر فروش آنها تأثیر می گذارد، مشارکت آنها را جلب می کنند. غافل از اینکه اینستاگرام، محتوای صفحه هایی را که تعامل چندانی با کاربرانشان ندارند، از اولویت نمایش خارج می کند. به بیان ساده تر، اگر یک پست یا استوری اینستاگرام در دقایق اولیه‌ی بعد از انتشار نتواند با درصد مشخصی از کاربرانش ارتباط برقرار کند و از آنها لایک و کامنت بگیرد، به سایر فالوورها نشان داده نمی گردد.
به همین دلیل نمی توان انتظار داشت که این ده ها هزار فالووری که به امید برنده شدن در قرعه کشی، یک شبه وارد صفحه های اینستاگرام می شوند، بر موفقیت آن صفحه ها تاثیری داشته باشند. با بررسی صفحه بعضی از کسب و کارهایی که در این کمپین ها شرکت کرده اند، می توان به آسانی سطح پایین تعامل کاربران با محتوای صفحه ها را مشاهده کرد. در بعضی صفحه ها، هرچند تعداد فالوورها بیشتر از ۱۰۰ هزار کاربر است اما تعداد لایک ها و کامنت ها به زحمت به ۲۰۰ مورد می رسد؛ یعنی تعاملی در حد دو دهم درصد؛ دو مورد تعامل به ازای هر هزار کاربر.
در این کمپین فقط با عددها و رقم ها بازی می شود؛ مجری کمپین با درآمد بسیار بالا، ده ها هزار کاربرِ بی اثر را به صفحه کسب و کارها یا شخصیت ها راهی می کند. این وسط بسیاری از جیب ها خالی می شود و بعضی از جیب ها پُر.

به شانس اعتماد داشته باش
یکی از شاخ های اینستاگرام که بخش زیادی از اعتبار خویش را در استندآپ کمدی های برنامه خندوانه تلویزیون به دست آورده، از پارتنرهای این کمپین است و در بخش پایانی سری نهم این کمپین، بعد از اهدای چک صد میلیونی به شخص برنده، چندین بار با تاکید رو به کاربران اظهار داشت: امید داشته باشید که روزی شما هم شانس می آورید. ادامه دهید و در کمپین ها شرکت کنید، چون بالاخره یک روز شما هم برنده می شوید.
این جمله به خوبی روح حاکم بر چنین برنامه هایی را نشان داده است. این قبیل کمپین ها که بنا به ادعای گردانندگانش در هر سری بیشتر از ۱۰۰ هزار نفر را درگیر می کند، مروج فرهنگ غلطی هستند که هیچ ارزشی برای کار کردن قائل نیستند. آنها رؤیای یک شبه پولدار شدن را به شدت تبلیغ می کنند. در بخشی از این برنامه چالشی وجود دارد که میهمان برنامه باید ۶ قطعه بیسکوییت را در عرض ۶۰ تا ۹۰ ثانیه بخورد. جایزه این عمل غیرمنطقی که به هیچ مهارت، دانش، تجربه و بینشی نیاز ندارد، ۵۰ میلیون تومان بود. وقتی در چنین برنامه هایی نشان داده می شود که می توان در ۹۰ ثانیه با خوردن ۶ بیسکوییت معادل حقوق دو سال یک کارگر را به دست آورد، چگونه می توان ارزش کار کردن را به جوانان فهماند؟

طعمه جدید: باشگاه پرطرفدار پایتخت
سری دوازدهم این کمپین روز دوم تیرماه تمام می شود. سود حاصل از این کمپین چنان زیاد است که گردانندگانش از چند روز پیش مقدمات سری سیزدهم را چیده اند. مجریان کمپین مدعی هستند سری سیزدهم را با همکاری یکی از دو باشگاه فوتبال پرطرفدار پایتخت برگزار می کنند.
آنها با تکیه به اعتبار این باشگاه بزرگ و قدیمی، از هر اسپانسر ۳۵ میلیون تومان دریافت می کنند و بنابه ادعای خودشان «گارانتی» می دهند ۱۰۰ هزار فالوور به صفحه هر اسپانسر اضافه شود. آنها حساب ویژه ای روی ۳.۹ میلیون فالوور صفحه اینستاگرام آن باشگاه فوتبال باز کرده اند و با بیان اختصاص جوایزی مانند پژو ۲۰۶ و گوشی آیفون SE به رنگ پیراهن آن باشگاه، تلاش دارند هوش از سر هواداران باشگاه ببرند و سود مضاعفی به جیب بزنند.
سئوال پایانی این است که به چه قیمتی اعتبار یک باشگاه فوتبال را که وجه ملی در کشور دارد، در حرکت هایی این چنین به بازی گرفته می شود؟



1399/04/07
21:11:04
5.0 / 5
2549
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز