چت یا گفت و گوی اینترنتی

چت یا گفت و گوی اینترنتی

مجله سرگرمی: چت یا گفت و گوی اینترنتی كه پدیده‌ای نوین و نوظهوراست، به سرعت در كشور ما فراگیر شده و مخاطبان خود را در میان اقشار مختلف جامعه یافته و بسیاری جوانان را به خود جلب كرده است.


"چت " یا گفت و گوی اینترنتی که پدیده‌ای نوین و نوظهوراست، به سرعت در کشور ما فراگیر شده و مخاطبان خود را در میان اقشار مختلف جامعه یافته و بسیاری از جوانان را به خود جلب کرده است.

چت یک ابزار رسانه‌ای است که همچون سایر ابزارها، کاربرد آن می‌تواند دارای آثار مثبت ای منفی باشد و مهم آن است که فرهنگ استفاده صحیح از آن می باید در جامعه ایجاد شود.

چت به عنوان یک شیوه جدید ارتباطی، تاثیر غیر قابل انکاری بر نوع روابط اجتماعی بر جای گذاشته است.در تبیین نقش چت به عنوان شیوه جدید ارتباطی - همچون سایر انواع رسانه - نوع پیام های مبادله شده چندان اهمیتی ندارد.(البته نوع این پیام ها در تقسیم بندی و تبیین اشکال متفاوت و متعدد ارتباط مبتنی بر چت و انگیزه های متفاوت برقراری ارتباط در بین افراد مختلف قابل اهمیت است، اما جای طرح آن در بحثی دیگر است(.

 

آنچه که در چت از نوع پیام انتقال یافته قابل اهمیت تر است تاثیر آن بر انتخاب الگوهای ارتباطی، تعریف نوع جدید ارتباط، تعریف و ایجاد مفهوم جدید از تعامل بین افراد و مفاهیمی نظیر آن است. در واقع به واسطه چت نوع جدیدی از ارتباط شکل می گیرد که با گذر از مرزهای مکان و زمان، گذشته از این که محدودیت های هردو را ندیده می گیرد-که البته خود این نادیده گرفتن و شکستن مرزهای زمان و مکان پیامد های مثبت یا منفی بسیاری در الگوی جدید ارتباطی از خود بر جای می گذارد - از سوی دیگر، مفاهیم نو و تازه ای را می آفریند که با تعابیر قبلی ما از ارتباط و معیارهای پیشین ما برای برقراری ارتباط و انتظارات ما از ارتباط همخوانی ندارد. چت معیارهای نویی را خلق می کند که ما به عنوان پذیرندگان جدید این شیوه ارتباطی ناگزیر از پذیرش معیارها و شاخص هایی هستیم که چت آنها را به ما تحمیل می کند. ما ناگزیریم این معیارهای جدید را بپذیریم تا امکان بهره مندی از نوع جدید ارتباط را نیز پیدا کنیم. شاید یکی از عللی که افرادی که تجربه کمتر و محدوتری از این شیوه جدید ارتباطی دارند، می کوشند و می خواهند تا چت را به نوعی به ارتباط رودررو تبدیل کنند، همین آزاردهنده بودن معیارهای نوع جدید ارتباط سایبرنتیکی است که به تعامل کنندگان تحمیل می شود.

در واقع این یکی از خصوصیات چت کنندگان است که در عین حال که دوست دارند از مزایا و نکات مثبتی که فرازمان بودن و فرامکان بودن این نوع ارتباط برایشان ایجاد می کند، و محدودیت ها حذف می کند، بهره مند شوند اما نمی خواهند به سادگی و به سهولت هم معیارهای جدید و تحمیلی آن را بپذیرند.در چنین شرایطی که نه چت زیر بار معیارها و ملاک های پیشین ارتباط می رود و نه چت کنندگان حاضرند معیارها و ملاک ها نو را بپذیرند، این مقاومت دوسویه، می تواند موجب ناسازگاری فرد با شیوه نوی ارتباطی، و موجب عدم پذیرش، آزردگی، خشم، ترک ارتباط، یا در نهایت تسلیم در برابر معیارهای تحمیلی آن شود.

به عقیده برخی کارشناسان چت، گفت وگوی‌ی متنی و نوشتاری است که می‌تواند در زمینه‌های مختلف باشد.اصولا فلسفه ای‌جاد چت در ایران به گونه‌ای منفی برداشت شده است، زیرا اغلب گمان می کنند چت بیشتر گفت وگوهای دوستانه و سلام و احوالپرسی را تعقیب می‌کند اما چت هم مانند سای‌ر شیوه‌های ارتباطی کارکردهای مختلفی دارد.

محورها:

1-تبیین چگونگی استفاده صحیح فرهنگ چت در کشور

2-تبیین آشنای‌ی با فرهنگ‌ چت به منظور ارتقا اطلاعات و افزای‌ش آگاهی‌های مفید،  نه  به منزله وقت گذرانی و رد و بدل کردن مطالب بیهوده و ضد ارزشی

3-تبیین و آگاهی رسانی و آموزش صحیح قشرهای مختلف جامعه از کاربردهای مثبت چت

از این به برخی مزایای استفاده از چت می‌توان به صورت زیر برشمرد:

1-?دسترسی به طیف وسیعی از افراد( کاربران آن لاین ) در یک لحظه.

?2-هزینه اندک تماس با دی‌گران حتی با نقاط بسیار دور( در مقایسه با سایر وسایل ارتباطی مانند تلفن،بی‌سیم،فکس و...)

?3-?امکان ارتباط صوتی ( ? ،( voice chat?تصویری? ( video chat?و نوشتاری ( ? chat)?به صورت هم زمان.

?4-امکان ارسال و دری‌افت فایل، عکس ، نامه و صرفه جوی‌ی در هزینه و وقت.

ازاین رو می توان استفاده افراد ازچت را به دو دسته تقسیم نمود: دسته‌ای از چت‌کنندگان ، اساتید دانشگاه، دانشجویان و پژوهشگران هستند که به قصد آشنایی با عقایدوافکار مختلف ، نظرات گوناگون و برقراری گفت و گوی صریح و بی‌پرده با مردم وارد محیط های گفت و گوی مجازی می‌شوند.

دسته‌ای دیگر برای دوست یابی، پرکردن بخشی از اوقات فراغت و یاارضای برخی تما‌یلات و نیازهایی که در چارچوب روابط عادی اجتماعی قادر به تسکین آن نیستند وارد دنیای مجازی می‌شوند.

به همین سبب به گفته کارشناسان،استفاده بیش از حد از چت‌های اینترنتی نامناسب می‌تواند منجر به اختلالات روانی درازمدت در افراد شود.افراد استفاده‌کننده از رایانه به مرور زمان از زندگی واقعی و طبیعی خود دور می‌شوند و به زندگی در فضا و فرهنک دیجیتالی روی می اورند.

به گفته دکتر "ساموئل وی‌لت " روان پزشک آلمانی، هر قدر فاصله بین دنیای واقعی و تخیلی افراد بیشتر شود، ای‌ن امر می‌تواند منجر به افسردگی و بروز اختلالات روانی در افراد شود.

در چند سال اخیر در بدو ورود کاربران به بسیاری از چت روم ها، در خصوص رعایت موارد اخلاقی و اجتناب از گفت و گوی سیاسی به کاربران اخطار داده می شود،هر چند در این چت روم‌ها نیز اشخاص در اتاق‌های خصوصی، آزادانه عقاید خود را مطرح می‌کنند.

برخی از چت روم‌ها وجود دارند که رعایت اصول اخلاقی را ملزم نمی‌دانند، به منظور حفظ شئونات اخلاقی، اغلب این چت روم‌ها از سوی مراجع ذی صلاح مسدود می‌شوند.

برخی کارشناسان و صاحب نظران مسایل اجتماعی معتقدند در زمان حاضر فضای گفت و گوی مجازی به محلی برای عرض اندام جوانانی تبدیل شده است که در دنیای واقعی به علت حاکمیت هنجارها و ارزش‌های مسلط محیطی برای ابراز برخی نظرات و بروز پاره‌ای از رفتارها،مجالی نمی‌یابند. این جوانان با انگیزه‌های مختلف وارد چت روم‌ها می‌شوند.

زوج یابی اینترنتی نیز پدیده‌ای جدی‌د و در حال گسترش است و برخی جوانان به منظور آشنای‌ی با همسر آینده خود وارد محیط چت می‌شوند.

با توجه به این که بیشتر کاربران چت روم‌ها را جوانان نا آشنا به واقعیت های اجتماعی تشکیل می‌دهند،افراد سودجو و فرصت طلب ،حضور گسترده‌ای در برخی چت روم‌ها دارند و مترصد فرصت هستند تا بااغفال جوانان، آنها را به بزه کاری سوق دهند.

گذشته از کسانی که نیازهای گوناگونشان آنها را به چت روم‌ها می‌کشاند، عده‌ای از افراد به قصد مزاح و فریب دیگر کاربران وارد چت روم‌ها می شوند و از دادن اطلاعات غلط و دست انداختن دیگران لذت می‌برند.

به طوری که برخی افراد متاهل، مسن یا فقیر خود را مجرد، جوان و ثروتمند جا می‌زنند. برخی از چت‌کنندگان حتی در پاره‌ای از موارد هویت جنسی خود را دگرگون معرفی می‌کنند.

1399/02/24
22:32:10
5.0 / 5
2584
تگهای خبر: رپورتاژ , زندگی , فرهنگ , هزینه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۱
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز