چند نكته درباره فرهنگ دوچرخه سواری ایمن

چند نكته درباره فرهنگ دوچرخه سواری ایمن

مجله سرگرمی: یكی از اساسی ترین خلاء های فرهنگی در دوچرخه سواری، فقدان قانونی مدون برای دوچرخه سواران و خودرو ها است. البته قوانین ترافیكی درباره دوچرخه سواری موجود است اما نیازمند به روزرسانی هستند.



به گزارش مجله سرگرمی به نقل از ایسنا، هم راستا با تأثیر بیشتر خودرو ها در شهرها و آشکار شدن آثار منفی آن برای ساکنان شهرها و محیط زیست، به تدریج فرهنگ عمومی برای کاهش استفاده از این وسیله و جایگزینی آن با روش های حمل و نقل عمومی و پایدار شکل گرفته است.

توسعه پایدار به کمک دوچرخه

با توجه به لزوم توسعه پایدار و اهمیت بیش از پیش آن در مسایل شهری، امروزه در شهرهای مختلف دنیا، دوچرخه بعنوان وسیله نقلیه اصلی و پایدار جابجایی در کنار پیاده روی، روز به روز مورد توجه بیشتری قرار گرفته است.

تبلیغات و فرهنگ سازی جهت استفاده از دوچرخه از آنجا اهمیت بیشتری می یابد که حفظ محیط زیست، ذخیره منابع طبیعی و انرژی که از ارکان مهم توسعه پایدار به شمار می آیند به شدت تحت تاثیر حمل و نقل شهری قرار دارند.



هم حالا دوچرخه بعنوان یکی از شیوه های سفر، مهم ترین روش حمل و نقل پاک شهری شمرده می شود که دارای منافع و مزایای گوناگون اقتصادی و زیست محیطی است.

دوچرخه ابزاری برای اوقات فراغت ورزشی

یکی دیگر از کارکردهای اصلی دوچرخه سواری؛ استفاده از آن برای غنی سازی اوقات فراغت مبتنی بر ورزش است که تا حدودی در کشورمان به یک الگوی فرهنگی در بین عموم مردم شناخته می شود. بطوریکه برای سهولت و ایمنی دوچرخه سواران در قسمتی از مناطق تهران و بعضی از استان های کشور مسیرهای ویژه دوچرخه سواری و ایستگاه دوچرخه های اشتراکی به راه افتاده است.

اما در این بین افزایش سطح دوچرخه سواری تنها با اجرای عملیات های عمرانی و زیرساختی که از جنس سخت افزار هستند امکان پذیر نیست، بلکه عوامل مختلفی بر انتخاب روش سفر با دوچرخه در فرهنگ عمومی مردم اثرگذار می باشد.

رعایت فاصله جانبی ۱.۵ متر توسط رانندگان خودرو

چرا که یکی از اساسی ترین خلاء های فرهنگی در دوچرخه سواری فقدان قانونی مدون برای دوچرخه سواران و خودرو ها است. البته قوانین ترافیکی درباره دوچرخه سواری موجود است اما نیازمند به روزرسانی است. با این وجود یکی از مهم ترین خواسته ها و قوانین که باید از طرف رانندگان خودرو ها نسبت به دوچرخه سواران مورد توجه قرار بگیرد این است که هنگام مشاهده دوچرخه سواران در جاده قبل از رسیدن به آنها فاصله جانبی یک متر و نیم را حفظ کنند، چونکه حتی حرفه ای ترین دوچرخه سواران بهر دلیلی ممکنست تعادل خودرا زمان رکاب زدن از دست بدهند و به چپ انحراف پیدا کنند.



کم نبوده اند دوچرخه سوارانی که بی دقتی رانندگان آنها را به کام مرگ کشانده است. محمد تیرانداز سال ۱۳۸۶ در کرمان، جسیم ایرانمش سال ۱۳۸۶ در کرمان، علی نوروزیان سال ۱۳۹۴ در لرستان، علی طالبیان سال ۱۳۹۰ در آذربایجان شرقی، حامد ژاله سال ۱۳۹۶ در قزوین، علی حیدری در اصفهان، رضا احمدی در تهران و بتازگی مهیار فرزانه سال ۱۳۹۹ در یزد همچون دوچرخه سواران حرفه ای کشورمان بوده اند که جان خودرا در جاده ها از دست داده اند.
زنده یاد مهیار فرزانه قهرمان دوچرخه سواری


منبع:

1399/02/16
14:12:09
5.0 / 5
2542
تگهای خبر: اجرا , سفر , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز