روایتی از بازماندگان قوم قزاق در مستند مردم نگارانه وت باسی

روایتی از بازماندگان قوم قزاق در مستند مردم نگارانه وت باسی

مجله سرگرمی: فیلم مستند مردم نگارانه وت باسی به كارگردانی مهسا طاهری با موضوع روایتی از بازماندگان قوم قزاق در ایران آماده نمایش شد.


به گزارش مجله سرگرمی به نقل از روابط عمومی خانه مستند، مهاجرت قزاق ها از سرزمین خود به ایران در سال های ۱۳۰۷ تا ۱۳۱۵ به سبب فشار استالین شروع شد. در آن سال ها تعداد خیلی از قزاق ها از منطقه سیاه كوه (منقشلاق) در جنوب غربی قزاقستان در حاشیه دریای خزر از مرزهای شمالی ایران و با گذشتن از تركمنستان و مواجهه با عشایر تركمن كه گاه منجر به درگیری می شد، وارد خاك ایران شدند. آنها بیشتر در سه شهر گرگان، گنبد و بندرتركمن ساكن شدند و در هر سه شهر محل اصلی اقامت آنها «قزاق محله» نام دارد و الان بیش از ۱۵٫۰۰۰ نفر قزاق در ایران زندگی می كنند.
«وت باسی» در زبان قزاقی به معنای بزرگ خاندان است و در این مستند از زاویه دید ۲ نفر از بزرگان قوم قزاق در ایران به آداب و رسوم و سنن مختلف این قوم پرداخته شده است. قزاق محله را همه در گرگان می شناسند. محله ای كه در مركز شهر قرار گرفته و اهالی اش زردپوستند و چشمانی بادامی دارند و با گذشت ۹۰ سال سكونت در شهرهای بندرتركمن، گنبد كاووس و گرگان همچنان از لباس های بومی قزاقی استفاده می نمایند.
مردان سن و سال دار هنوز هم «ژیده» و «شاپان» به تن می كنند و كلاه «تاقیا» به سر می گذارند. زنان هم «كولیك» می پوشند با روسری های بلندی كه متفاوت از روسری های زنان تركمن است. شناخت قزاق ها از تركمن ها به سبب شباهت ظاهری شان برای ما كمی دشوار است، بهتر است بگویم غیرقابل تشخیص. اما نوع پوشش آنها نسبت به یكدیگر كمی متفاوت می باشد.
مثلا زنان قزاق روسری بلند ساده سر می كنند و آنها را زیر چانه گره می زنند درحالی كه تركمن ها روسری های گلدار و رنگی به سر دارند و مستند «وت باسی» با روایتی از انجام آداب و سنن آنها به خوبی می تواند مارا با تاریخچه و نحوه زندگی قزاق ها در ایران آشنا كند.
در مستند مردم نگارانه «وت باسی» كه مرحله پروهش و فرآیند ساخت آن بیش از یك سال به طول انجامیده، بیش از هر چیز به نهاد خانواده كه مهمترین ركن برای قزاق ها محسوب می شود، توجه شده است. در این مستند آداب و رسوم باستانی قزاق ها نظیر جشن ازدواج سنتی قزاقی، برگزاری عید باستانی ایرانی و نقش زنان در اقتصاد و زندگی قوم قزاق از زاویه دید ستار بدیع و بهمن چولاك دو تن از ریش سفیدان و بزرگان قوم قزاق در ایران روایت شده است.
مستند مردم نگارانه «وت باسی» در چارچوب یك مستند نیمه بلند به نویسندگی و كارگردانی مهسا طاهری و تهیه كنندگی عطا پناهی تولید شده در خانه مستند و محصول سازمان هنری رسانه ای اوج است


منبع:

1399/01/23
14:06:35
5.0 / 5
3074
تگهای خبر: تولید , رسانه , زندگی , فیلم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۱
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز