در واكنش به انتقادات؛

سیروس مقدم سانسور پایتخت۶ را تكذیب نمود

سیروس مقدم سانسور پایتخت۶ را تكذیب نمود

مجله سرگرمی: كارگردان سریال پایتخت 6 علاوه بر دعوت منتقدان این مجموعه به صبر و عجله نكردن در قضاوت، ادعاهای مطرح شده درباره سانسور این مجموعه را تكذیب نمود.



به گزارش مجله سرگرمی به نقل از سیمافیلم، سیروس مقدم كارگردان سینما و تلویزیون كه هم اینك سریال «پایتخت ۶» به كارگردانی او از شبكه یك سیما در حال پخش است، درباره برخی انتقادات اخیر اظهار داشت: بهتر است اول درباره واژه طنز صحبت كنم. آنچه ما از بزرگان این عرصه یاد گرفتیم این است كه طنز نشان دادن واقعیت تلخ و دردناك به زبان شیرین و گزنده اما امیدبخش است. با این تعریف از طنز متوجه تفاوت طنز و هجو و هزل و… خواهیم شد. طنز واقعیت اجتماعی است كه شامل مسائل اقتصادی، فرهنگی، اخلاقی و... است.
مقدم اضافه كرد: در واقع طنز واقعیات دردناك و گاهی بسیار تلخ را با لحن شیرین و مفرح به مخاطب نشان میدهد و امیدبخش است. شاكله سریال «پایتخت ۶» هم از بدو خلقت آن كه به ۱۰ سال قبل می رسد، از بنیاد خانواده و حول محور این جامعه كوچك (خانواده) شكل گرفت و مسائل اجتماعی، اقتصادی، اخلاقی، فرهنگی و… حول این خانواده به مسائل جامعه ارتباط دارد. در واقع خانواده یك نمونه كوچك كل جامعه است.
وظیفه ما نقد پرخاشگری، دروغ و بی احترامی است
وی افزود: سریالی كه بعد از ۱۰ سال در ۶ فصل تولید شده و مورد توجه مخاطب و اهل فن قرار گرفته حائز اهمیت می باشد. روز گذشته نظر آقای جعفرپور رئیس كمیسیون فرهنگی مجلس درباره سریال را خواندم. ایشان هم سریال را مورد توجه مخاطب دانسته اند. علت علاقه و توجه مخاطب تنها این مهمست كه «پایتخت» آینه تمام قد جامعه است. بهتر است عزیزان به این مهم توجه نمایند كه «خودشكن آینه شكستن خطاست». سوال این است كه پرخاشگری، دروغ و بی احترامی در جامعه امروز دیده نمی شود؟ عصبیت و زودرنجی وجود ندارد؟ وظیفه ما سازندگان سریال به تصویر كشیدن این حقایق و در نهایت به نقد كشیدن و تقبیح آن است.
از شوخی های «پایتخت» برداشت سیاسی نكنید
كارگردان «پایتخت» درباره شوخی با سیاسیون در «پایتخت ۶» اظهار داشت: تصور این بوده و هست كه آستانه تحمل و صبر در جامعه باید بالا برود. باید سعه صدر در همه اقشار جامعه همچون سیاسیون و طیف همكاران وجود داشته باشد. باید به شوخی ها و طنز «پایتخت» تنها از نگاه و زوایه شوخی نگاه كرد و از آن برداشت سیاسی نشود.
وی افزود: یكی از دلیلهای علاقمندی مخاطب به سریال، ناشی از این است كه توانسته با شخصیت ها همذات پنداری كند. این شوخی هایی كه در جامعه امروز دیده می شود بسیار گسترده تر از آنچه است كه در «پایتخت» به آن اشاره می شود یعنی شاید یك صدهزارم این شوخی ها در «پایتخت» استفاده شده است. جالب است كه خود سیاسیون این مساله را كاملاً درك كرده و به آن بعنوان شوخی و مزاح می نگرند.
شوخی های «پایتخت» دیوار بتنی میان مردم و مسئولان را از بین می برد
وی درباره استفاده از این شوخی ها در سریال توضیح داد: این شوخی ها موجب می شود فضای تفاهم، علاقه و صمیمیت در بین سیاسیون بیشتر شده و مرزها و دیوارهای بتنی را كه بین مردم و مسئولا ن كشیده می شود، برداریم. سیاسیون خودرا از مردم بدانند. به عقیده من سیاسیون خوشحال می شوند این دیوارها برداشته شده و فضای صمیمیت بیشتری میان خود و مردم شكل گیرد.
منتقدان سریال صبر كنند و زود قضاوت نكنند
مقدم درباره برخی انتقادات به سریال اظهار داشت: بالاخره وقتی سریالی می سازی كه در این حجم مورد توجه قرار می گیرد اقلیت ناچیزی كه درصد كمی از جامعه را می سازند، سوءبرداشت دارند و سریال را برنمی تابند. آمار و ارقام نشان از اقبال بیش از ۸۰ درصد مخاطبان از مجموعه دارد. شبكه های خارجی و دنیا آرزو دارند كه به نصف این درصد از مخاطب دست یابند. این میزان مخاطب، آمارها در تلویزیون ایران و دنیا را جابه جا می كند. باید به منتقدان یادآور شوم كه صبر كنند و زود قضاوت نكنند.
وی اضافه كرد: در فصل ۵ سریال تا قسمت ۱۲ ما را متهم به خیلی از موارد همچون تبلیغ سفر به تركیه را می كردند اما بالاخره متوجه شدند كه این گونه نیست. در این فصل هم كمی حوصله كنند، باید بی تربیتی را نشان دهیم تا ادب رخ بنماید.
كارگردان سریال پرمخاطب «پایتخت» افزود: ۱۰ سال از عمر «پایتخت» سپری می شود. در این ۱۰ سال گرفتار تحول در اجتماع بودیم؛ تحولات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و… همه این احوالات روی انسان تأثیر می گذارد. ما نمی توانیم بگوییم انسان ۱۰ سال قبل هستیم كه اگر بگوییم فاقد احساس و روح هستیم. خانواده نقی معمولی هم از آدم های این جامعه هستند، همراه با اتفاقات جامعه گرفتار تغییر و تحول شدند. به سبب همین تحولات و تغییر رفتارها برای مردم قابل باور و دوست داشتنی هستند.
خصوصیت «پایتخت» این است كه از بحران ها عبور كند
سیروس مقدم در ادامه درباره روند سریال توضیح داد: در مجموعه «پایتخت» شاهد خانواده و روابط آن هستیم. در خانواده بحران، تنش و بی اخلاقی دیده می شود همین طور افراد ممكنست به جان هم بیفتند اما خانواده پتانسیل حل مشكلات و فائق آمدن بر آنرا دارد و خوب و خوشحال كنار هم قرار می گیرند. ذات «پایتخت» این گونه طراحی شده است. برای بهتاش و ارسطو چالش هایی را در این بخش شاهد می باشیم اما این خصوصیت «پایتخت» است كه شخصیت ها از بحران ها عبور كنند و سرفراز بیرون می آیند. بهتاش در فصل گذشته در شرایط حمله داعش سیگاری بهره برد اما وقتی پای دفاع از ناموس به میان آمد اسلحه برداشت و به سمت داعش نشانه رفت، مخاطبان را به تحمل و صبر تا اختتام سریال دعوت می كنم.
به خوبی خطوط قرمز صدا و سیما را می شناسم
مقدم درباره این كه گفته می شود سریال «پایتخت» از خطوط قرمز سازمان عبور كرده است، اظهار داشت: من همچون افراد باسابقه و با تجربه در بین گروه سازنده «پایتخت» هستم كه با سابقه ۴۱ سال در عرصه ساخت سریال و همكاری با سازمان صدا و سیما به خوبی به خطوط قرمز و محذورات آن اشراف دارم. اگر بازنشسته شوم سازمان می تواند مرا بعنوان ناظر پخش استخدام كند. تیم سازنده «پایتخت» همچون بنده و خانم غفوری و دیگر دوستان، پایتخت را به مانند فرزند خود می دانیم و از آن مواظبت می نماییم تا به جاهای بد نرود و الفاظ بد به كار نبرد.
سانسوری در كار نیست
این كارگردان پیشكسوت تلویزیون به حذفیات مجموعه اشاره نمود و اظهار داشت: من و همكارانم از «پایتخت» محافظت می نماییم تا شسته و رفته روی آنتن برود. بعضی از موارد در هنگام فیلمبرداری ضبط می شود كه ممكنست در شرایط فعلی جامعه ایجاد حساسیت كند و آنرا تعدیل می نماییم. این موارد عنوان سانسور به خود نمی گیرد. ممكنست برخی از كلمات یا دیالوگ ها را برای اكثریت مخاطب مناسب نبینیم بدین سبب ملاحظات را رعایت می نماییم تا سریال به سلامت روی آنتن برود و گرفتار سوءبرداشت و سوءتعبیر نشویم. این به مدلول سانسور نیست. این نوع اصلاحات را كه به محتوای اثر لطمه نمی زند سانسور نمی دانم.
سیروس مقدم عنوان كرد: «پایتخت» با ملاحظات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی جامعه آماده می شود و مانند فرزندمان مراقبش هستیم. با سازمان تعامل خوبی داشته و داریم. تمام فیلمنامه توسط دوستان سازمان خوانده شد و آقای مهدی فرجی بعنوان مشاور و نماینده سازمان با گروه همكاری دارند و همچنان هم كنار ما هستند و با هم جلو می رویم. ایشان مورد قبول ما و سازمان هستند و با این روش كار را مدیریت می نماییم و به آنتن می رسانیم. من خواهشم از همه دوستان این است كه به این كوتاه كردن و كم و زیاد شدن ها با این زاویه نگاه كنند. تنها موردی كه موجب دلخوری من شد قسمت ۸ سریال بود.
وی درانتها اظهار داشت: تیم «پایتخت» همچون خودم، خانم غفوری، آقایان تنابنده، مهرانفر، احمدی، افشار و… همه می دانیم مدیران سازمان از همه جهت تحت فشار هستند و محذوراتی دارند. می دانیم چه فشاری بر معاونت سیما و دیگر دوستان وارد می شود تا «پایتخت» به سلامت روانه آنتن شود برای ما قابل درك است و از حمایت شأن تشكر می كنم.


منبع:

1399/01/10
23:36:19
5.0 / 5
3280
تگهای خبر: استخدام , تلویزیون , تولید , سفر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز