با انتشار یك یادداشت صورت گرفت؛

نی انبان ایرانی بیشتر از ۴۰۰ سال قدمت دارد

نی انبان ایرانی بیشتر از ۴۰۰ سال قدمت دارد

به گزارش مجله سرگرمی محسن شریفیان آهنگساز، پژوهشگر و نوازنده سازهای بومی منطقه بوشهر همزمان با فرا رسیدن روز جهانی ساز نی انبان یادداشتی را درباره پیشینیه تاریخی ساز نی انبان ایرانی منتشر نمود.



به گزارش مجله سرگرمی به نقل از مهر، محسن شریفیان آهنگساز، پژوهشگر و نوازنده سازهای بومی منطقه بوشهر همزمان با ۱۰ مارس كه مصادف با روز جهانی ساز نی انبان است، یادداشت كوتاهی را درباره پیشینیه تاریخی ساز نی انبان ایرانی منتشر نمود.
در یادداشت محسن شریفیان آمده است:
«دهم مارس، روز جهانی ساز «نی انبان» است و به جهت همین رویداد، در كشورهای مختلف و بخصوص انگلیس و اسكاتلند با برنامه های مختلف مانند برگزاری همایش، برگزاری نمایشگاه و اجراهای گروههای مختلف از سراسر دنیا در چارچوب كنسرتهای بومی این روز را گرامی می دارند.
بنده بعنوان یك پژوهشگر و نوازنده نی انبان هم هر ساله به بهانه پاسداشت این روز جهانی برنامه هایی نظیر اجراهای دسته جمعی، برگزاری مسابقه عكاسی و نوازندگی را عرضه می دهم. سال جاری هم با معرفی دو نمونه نقاشی فاخر از استاد رضا عباسی، یكی از مهم ترین هنرمندان مكتب اصفهان در دوران صفویه بر اصالت ساز نی انبان ایرانی تاكید خواهم كرد.

رضا عباسی از هنرمندان مطرح و كم نظیر تاریخ هنر كه در سال ۱۵۶۵ در كاشان به دنیا آمد و در سال ۱۶۳۵ میلادی در تبریز دارفانی را وداع گفت. چندین نقاشی از نوازندگان نی انبان را به زیبایی و با ظرافتی خاص و توجه به جزئیات این ساز اعجاب انگیز و نوازنده آن به تصویر كشیده و این گویای اهمیت این ساز در دوران صفویان (۱۷۳۶-۱۵۰۱ میلادی) است.
من از تاریخ نقاشی اول اطلاعی ندارم ولی در مستندات تاریخی نقل شده كه رضا عباسی نقاشی دوم را با فاصله ۲۵ سال از تصویر قبل كشیده است كه این تصویر الان در موزه ویكتوریا_آلبرت لندن نگهداری می شود. اگر این نقاش فرهیخته در سال ۱۶۳۵ میلادی فوت كرده باشد و در بدبینانه ترین شكل نقاشی دوم را ۲۵ سال پیش از فوت كشیده باشد؛ حضور پر رنگ و شناسنامه دار ساز نی انبان، نشان از قدمتی بیشتر از۴۱۰ سال دارد.»

محسن شریفیان، خواننده و نوازنده ایرانی است. وی دارای نشان درجه یك هنری (معادل دكترا) در رشته موسیقی و نوازندگی نی انبان از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و لیسانس علوم اجتماعی با گرایش پژوهشگری است.
پژوهش های مختلف وی در حوزه موسیقی و فرهنگ جنوب ایران به صورت كتاب و آثار مولتی مدیا حاكی از علاقه وافر و تعلق خاطر او به حفظ ارزشهای فرهنگی و موسیقیایی جنوب ایران است.»

1398/12/20
18:20:34
5.0 / 5
3275
تگهای خبر: اجرا , زندگی , زیبایی , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز