در گزارش مجله سرگرمی مطرح شد؛

جرقه های ثریا و ذهن مسئولان

جرقه های ثریا و ذهن مسئولان

مجله سرگرمی: محسن مقصودی تهیه كننده مجموعه 10 قسمتی آفریقا؛ سرزمین فرصت ها كه كاری از تیم برنامه ثریا است و این شب ها از شبكه سه سیما پخش می شود، درباره تجربه تولید این مستند توضیحاتی ارائه نمود.



محسن مقصودی تهیه كننده و مجری برنامه «ثریا» كه این روزها روایت مستند «آفریقا؛ سرزمین فرصت ها» را برای پخش از شبكه سه روی آنتن دارد، درباره این مجموعه مستند توضیح داد: برنامه «ثریا» سه سال است كه مجموعه مستندهای برون مرزی را با نگاه به ظرفیت های اقتصادی و فرهنگی كشورهای همسایه و مستقل برای حضور بیشتر ایران آغاز نموده است.
وی افزود: قبلا چنین مستندهایی را درباره روسیه، عمان و عراق ساخته بودیم و باتوجه به استقبالی كه از جانب مخاطبان و صادركننده های ایرانی نسبت به ظرفیت های مطرح شده در این مستندها داشتیم ساخت این مستندها را ادامه دادیم. بطور مثال باتوجه به رویكرد اقتصادی كه در روسیه نمایش داده شد هنوز تماس داریم كه عده ای از صادركنندگان از این مستندها تشكر می كنند و پس از مستندهای «ثریا»، محصولات خودرا در مقیاس بالا صادرات كرده اند كه ما بعضی از فیلم های این افراد را هم پخش كرده ایم.
جرقه های «ثریا» در ذهن مسئولان و مردم
مقصودی افزود: پس از پخش این مستندها بعضی از سفرای ایران و رایزن های بازرگانی نیز تشكر كرده اند. این نشان میدهد هم در ذهن مسئولان جرقه ای خورده است كه چرا این ظرفیت های اقتصادی در كشورهای همسایه مغفول مانده و چقدر جایش خالی بوده است و هم در ذهن صادركنندگان و مردم عادی.

وی با اشاره به مستندهای ساخته شده در آفریقا نیز اشاره كرد: درباره ساخت مستندهای افریقا مشكلات زیادی داشتیم. ما در روسیه و عمان با نداشتن اطلاعات از بازار كشورها در ذهن مردم و تجار ایرانی مواجه بودیم ولی در افریقا با غلط بودن اطلاعات در ذهن مخاطب مواجه بودیم. تصویری كه رسانه های غربی و حتی رسانه های خودمان از افریقا به وجود آورده اند عموما فقر، بیماری، قحطی و جنگ است. پس فعالان اقتصادی تصور حضور در آفریقا را هم نمی كنند. این تصویر غلط باید اصلاح گردد و ما نیاز به تصویر واقعی از آفریقا داریم.
مستندسازی با اولویت اقتصادی و كسب درآمد
این تهیه كننده درباره اینكه مستندهای برون مرزی معمولا بیشتر با نگاه توریستی ایجاد می شود درباره دغدغه خود نسبت به این آثار اظهار نمود: تم اصلی این مستندها پرداختن به ظرفیت های اقتصادیست و در كنار آن ظرفیتهای فرهنگی، روابط تاریخی و آداب و رسوم مردم این كشورها نیز در مستندها پرداخته شده است. باتوجه به نیاز كشور به صادرات غیرنقتی این لزوم حس می شود كه باید به سمت پیدا كردن ظرفیت های اقتصادی برای صادرات كالا و خدمات فنی و مهندسی ایران به دیگر كشورها رفت تا این درامدها جایگزین درآمد نفتی شود. بدین سبب نخستین لزوم ما اقتصادی بود و پس از آن بحث فرهنگی و تاریخی است كه لایه های بعدی مستند است.
تهیه كننده و راوی این مستندها در واكنش به اینكه معمولا تصورمردم از ارتباط با كشورهای آفریقایی با نوعی حمایت های مالی ایران از آنها همراه بوده است، اظهار داشت: یك ذهنیت غلط این است كه مردم فكر می كنند با افریقا نمی توانیم كار اقتصادی سودآور داشته باشیم. اتفاقا اگر بازی برد برد در سیاست و اقتصاد قابل تعریف باشد با كشورهای مستقل ممكن خواهد بود. با امریكا و اروپا هیچ گاه نمی توانیم بازی برد برد تعریف نماییم. اما ده ها بازی برد برد در حوزه اقتصاد و دیگر حوزه ها می توان تعریف كرد كه سود خوبی هم برای هر دو كشور در ایران و كشورهای آفریقایی یا منطقه دارد. حضور اقتصادی ایران در آفریقا هم به نفع اقتصاد و اشتغال ایران است هم به نفع ملت های مظلوم آفریقایی. هم به پیشرفت ما كمك می نماید و هم به توسعه آفریقا.
مقصودی با اشاره به مطالعاتش دراین زمینه اظهار نمود: شاید تعجب كنید كه میزان صادرات برزیل به قاره آفریقا برمبنای آمار سال ۲۰۱۸ حدود ۱۰ برابر ایران، تركیه ۲۰ برابر ایران، هند ۴۰ برابر و چین ۱۶۰ برابر ایران است. آمارها نشان میدهد سهم ایران از حجم واردات كشورهای آفریقایی یك هزارم كل این واردات است و ظرفیت بی نظیری را از دست داده ایم.
تلنگر به سیاست گذاری های كلان با ساخت مستند
تهیه كننده «ثریا» درباره تاثیر ساخت این مستندها در رویكردهای كلان و سیاست گذاری های اقتصادی نیز اظهار داشت: نقش رسانه همین است كه باید به فضای سیاست گذاری تلنگر بزنیم و یا مطالبه ای را برای مردم ایجاد نماییم. دنیا فقط اروپا و امریكا و چند كشوری كه رابطه قهرامیزی هم با ما دارند، نیست. ما می خواهیم بگوییم دنیا خیلی بزرگتر از آن است كه برخی تصور می كنند و ظرفیت هایی هست كه ما تا الان به ان توجه نكرده ایم.
مقصودی درانتها درباره مدت زمان حضورش در كشورهای آفریقایی عنوان كرد: ما جمعا حدود ۳۵ روز در قاره آفریقا بودیم كه در دو مرحله به كشوهای افریقایی سفر كردیم. یك دفعه به شرق آفریقا و كنیا و اوگاندا رفتیم و بار دیگر به ساحل عاج و سنگال در غرب آفریقا رفتیم كه خروجی آن ۱۰ قسمت مستند شد البته معمولا برای تولید ۱۰ قسمت مستند شاید به دو برابر این زمان حضور نیاز باشد اما ما برای كاهش هزینه ها، تولید بسیار فشرده و بدون تعطیلی و حتی در مقاطعی شبانه روزی داشتیم. این ده قسمت مستند حاصل تلاش گروهی تعدادی از بچه های ثریاست كه در سخت ترین شرایط مالی گروه، برای شبكه سه سیما تولید شده است و من از همه كسانی كه در تولید این مستند كمك كردند تشكر می كنم. امیدوارم پخش این مجموعه مستند بتواند به اصلاح نگاه مسئولان و مردم به قاره آفریقا، و جهش صادراتی ایران به این قاره منجر شود.
این مجموعه مستند هر روز ساعت ۱۷: ۱۰ از شبكه سه سیما پخش می گردد.


منبع:

1398/12/14
13:47:51
5.0 / 5
3481
تگهای خبر: بازار , تولید , خدمات , رسانه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز