تهیه كننده به وقت شام روایت كرد؛

فیلمی كه حاتمی كیا می خواست از حاج قاسم بسازد

فیلمی كه حاتمی كیا می خواست از حاج قاسم بسازد

به گزارش مجله سرگرمی محمد خزاعی تهیه كننده فیلم سینمایی به وقت شام برای نخستین بار ماجرای ابراز علاقه ابراهیم حاتمی كیا به ساخت فیلمی درباره حاج قاسم سلیمانی در محضر رهبر انقلاب را روایت كرد.



به گزارش مجله سرگرمی به نقل از مهر، محمد خزاعی دبیر جشنواره فیلم «مقاومت» و تهیه كننده فیلم سینمایی «به وقت شام»، با اشاره به علل ساخته نشدن فیلمی درباره حاج قاسم سلیمانی در سینمای ایران، به بیان یك خاطره پرداخت و اظهار داشت: در دیدار خصوصی كه با ابراهیم حاتمی كیا خدمت مقام معظم رهبری رفته بودیم، آقا ابراهیم به حضرت آقا گفتند من خیلی دوست دارم فیلم زندگی حاج قاسم را بسازم اما ایشان به هیچ عنوان راضی نمی گردد. حضرت آقا هم گفنتد ایشان خیلی مشغله دارند و شاید دلیلش همین است؛ شما قدری صبر كن! پس از آن سردار وحید هم گفتند می خواهید برویم خانه حاج قاسم و جلسه بگذاریم تا راضی شان نماییم اما ایشان هیچ رغبتی ندارند.
وی در ادامه توضیح داد: تصاویر زیادی از حاج قاسم ضبط شده ولی هیچ كدام هنوز بیرون نیامده است. امثال حاج قاسم ها نمی خواستند درباره خودشان صحبت شود و منیتی هم نداشتند. برخی آدم ها از این مرحله عبور می كنند و اهداف والاتری دارند تا اینكه خودشان را پرزنت كنند.
این تهیه كننده سینما كه در ویژه برنامه «سلام بامداد بخیر» شبكه سه و به مناسبت شهادت سردار قاسم سلیمانی صحبت می كرد، اذعان كرد: حالا تمام كسانی كه در حوزه فرهنگ، سیاست یا اقتصاد كار می كنند بار مسئولیتشان زیاد شده است. خیر و شر مشخص است و نمی گردد عافیت طلب بود و تصمیم نگرفت. مرز مشخصی بین آدم هایی كه خیر و شر وجود دارد و اینطور نیست فضا غبارآلود باشد و نتوانید تصمیم بگیرید. آدم ها در این وضعیت نمی توانند بگویند ما نمی دانیم دشمن واقعی كیست. برخی می گفتند اصلا چرا باید برویم سوریه بجنگیم و هزینه نماییم. هیچ استدلالی هم ندارند. برخی بچه ها جلوی تلویزیون های خارجی می نشینند و فردا بامداد تحلیل صدای آمریكا و بی بی سی را برای ما می گویند. عافیت طلبی درد بزرگی است كه گریبان خیلی هایمان را گرفته است.
شهادت حاج قاسم یك تولد بود
خزاعی با اشاره به اینكه شهادت حاج قاسم یك تولد بود، افزود: از این پس مردم دنیا حاج قاسم را خواهند شناخت و حاج قاسم ها خواهند آمد و الگوی نوجوانان خواهند شد. برخی دوستان می گفتند حالا تكلیف چه می شود؟ به آنها گفتم مسیر انقلاب را نگاه كنید از دهه 60 اینقدر فراز و نشیب داشته ایم؛ بهشتی، مطهری، چمران را از ما گرفته اند اما این مسیر ادامه پیدا كرد. خط و مسیر ما مشخص است.
وی تصریح كرد: كدام آدم را داریم كه در كشورهای مختلف برایش عزاداری كنند؟ مردم كشورهای مختلف دوستش داشته باشند. سردار سلیمانی معامله ای با خدا كرده و خدا به او عزت داده است وگرنه در همین تهران روزانه 400 نفر فوت می كنند، در كل كشور آمار بگیرید تعداد خیلی بیشتر است اما خبر از كدام یك از آنها هست؟ نمی گویم بین این ها آدم های خوب نیستند، اولیا خدا هم هستند كه نخواسته اند آشكار شوند. مفهوم حرفم این نیست. می گویم این عزت و شكوه و عظمت در كشورهای منطقه را كه می بینید، متعلق به كسی است كه برای رضای خدا كار كرده است. كسانی كه در قطار جنگ بوده اند اما از آن پیاده شده اند و دنبال قدرت و پست رفته اند و دوست دارند باردیگر عزت پیدا كنند، اما نمی گردد.
تهیه كننده «به وقت شام» تصریح كرد: شهید حججی را هیچ كس نمی شناخت اما خدا این همه عزت به او داد چون خالص بوده است و خودش را برای مقوله بزرگتر آماده كرده است و اینها شوخی نیست.
قول حاتمی كیا به حاج قاسم برای «به وقت شام»
خزاعی در بخش دیگر درباره دغدغه هایش در فیلمسازی اظهار داشت: ما بعنوان كسانی كه در سینما كار می نماییم، دلمان می خواهد آثار خوبی برای مخاطبان تولید نماییم و دلبستگی آدمها مشخص است. من این آدمها را از نزدیك دیده ام و در این فضا تنفس كرده ام و برایم سبب افتخار است تا از این فضا جدا نشوم.
وی درباره تحقیقات «به وقت شام» توضیح داد: آقای حاتمی كیا برای تحقیقات با هماهنگی سازمان اوج به سوریه رفتند و این مرحله چند ماه طول كشید و با هماهنگی هایی كه حاج قاسم دستور آنها را داده بود، همه جا حضور داشت و شرایط حضور در مناطق جنگی هم برای او مهیا شد. او بعد از برگشت به یك قصه 10 صفحه ای رسید و مرا صدا زد.
نسخه اولیه «به وقت شام» آماده شد و نخستین نمایش را برای سردار سلیمانی گذاشتیم كه ایشان با خانواده شان تشریف آوردند. برای بچه ها خیلی جالب بود سردار سلیمانی كه بسیار این منطقه و بسیاری از كشورهای مختلف درباره ایشان بحث می كنند، چقدر آدم ساده و خودمانی و صمیمی هستند و چه رابطه خوبی با اهالی فرهنگ و هنر دارنداین تهیه كننده افزود: زمانی كه من این قصه را خواندم گفتم این پروژه، پروداكشن بسیار سنگینی دارد و تا زمانی كه زیرساخت های آنرا آماده نماییم و به ویژوال های آن بپردازیم، در بهترین و خوشبینانه ترین حالت از اردیبهشت سال بعد می توانیم این كار را شروع نماییم، اما او به من گفت من به حاج قاسم قول داده ام این را امسال تمام كنم. پرسیدم چرا؟ گفت حاج قاسم گفته اند این كار امسال ساخته شود و مبحث داعش در سال آینده تغییر خواهدنمود. همین اتفاق هم افتاد. ما شبانه روز با حمایت خوب سازمان اوج سعی كردیم و بچه ها حتی یك روز آف نداشتند و سه چهار ماه كار كردیم تا به زمان اكران فیلم رسیدیم.
خزاعی تصریح كرد: نسخه اولیه كار آماده شد و نخستین نمایش را برای سردار سلیمانی گذاشتیم كه ایشان با خانواده شان تشریف آوردند. برای بچه ها خیلی جالب بود سردار سلیمانی كه بسیار این منطقه و بسیاری از كشورهای مختلف درباره ایشان بحث می كنند، چقدر آدم ساده و خودمانی و صمیمی هستند و چه رابطه خوبی با اهالی فرهنگ و هنر دارند.
تهیه كننده «به وقت شام» اشاره كرد: حاج قاسم سلیمانی جزو افراد نظامی بود كه حوزه فرهنگ را به خوبی می شناخت. ما در سوریه در منطقه ای می خواستیم كار نماییم كه بسیار بسیار برای دولت سوریه مهم بود و قرار بود پروازمان از كاخ ریاست جمهوری در دمشق باشد. این جزو مناطق ممنوعه در هر كشوری است و در وضعیت جنگی كه صورت گرفت هماهنگی اش ظرف یك روز دو روز با دو تا تلفن انجام شد. پس زمینه این پشتیبانی خوب تفكر و اندیشه یك آدم بزرگ است كه جریان فرهنگ و تاثیرگذاری یك محصول هنری را می داند و این نگاه است كه آدم را مجذوب می كند.
وی افزود: من حین اكران خصوصی فیلم برای سردار به عكس العمل های وی دقت می كردم و بعضی از صحنه ها می دیدم كه دارد اشك می ریزد. پس از فیلم به ما گفت من تمام این لحظاتی را كه ترسیم كردید بدترشان را از نزدیك دیده ام و خاطرات سالهایی كه در سوریه با داعش مبارزه می كردیم برایم زنده شد. او نشست و با بچه ها گفتگو نمود و به آنها هدایای ویژه ای همچون انگشتر متبرك داد. شما احساس نمی كردید با آدم بزرگی صحبت می كنید بلكه انگار با آدمی هم تراز خودشان حرف می زدند، آنقدر كه سردار سطح خویش را پایین می آورد.
خزاعی تصریح كرد: شما بعضی وقتها در فرودگاه تردد می كردید می دیدید ایشان هم برای پرواز آمده است. این جنس ارتباط ایشان با مردم و رابطه خودمانی و صفایی كه داشت سبب می شود امروز كه درباره او حرف می زنیم، جدا از رشادت ها و ایستادگی ها و جدا از اینكه یك قهرمان ملی را از دست داده ایم و متاثر هستیم بحث ارتباط دلی است كه با او برقرار می كردیم و ما كمتر شخصیت هایی هستیم از اول انقلاب تابحال كه فوتشان سبب چنین تاثری شده باشد و این افراد معدود هستند.
فیلم هایی كه حاج قاسم انتشارشان را ممنوع كرده بود
دبیر پانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم «مقاومت» در پاسخ به اینكه آیا می توان در جشنواره ها جایزه ای را ویژه حاج قاسم مشخص كرد یا فیلمی درباره ایشان ساخته خواهد شد، اظهار داشت: ما یك اسطوره را از دست داده ایم و این اتفاق اساسا رخ خواهد داد. بسیاری از شهدای دیگری هم داشته ایم كه موثر بوده اند و حتی گمنام هستند. شهید تهرانی مقدم را در نظر بگیرید. ایشان كم خدمات نداشته است. دانشمندان زیادی در این عرصه كار می كنند و اینكه جوایز و بخش هایی گذاشته شود مباحث جدی خواهد بود. حاج قاسم فیلم و راش خیلی زیاد دارد، ولی توزیع آنها را ممنوع كرده بود. تمام بچه هایی كه در مناطق مختلف كار می كردند، همچون آقای شعبانی كه در روایت فتح هستند، لحظات نابی از حاج قاسم سلیمانی دارند اما خودشان گفته بودند اجازه انتشارشان را ندارید و حالا كه دیگر حاج قاسم نیستند باید دید چقدر آثار قابل اعتنایی خواهیم داشت و شخصیت او را خواهیم شناخت.
حاج قاسم خیلی آقای حاتمی كیا را دوست داشت. پس از تماشای «به وقت شام» او را بوسید و ابراز لطف كرد و گفت این جزو معدود آثاری بود كه در سینمای ایران جسارت داشت و تك تك واقعیت هایی كه من لمس كردم و خاطرات آن برای من زنده شدوی درباره سختی های ساخت «به وقت شام» كه در زمان حضور داعش در سوریه ساخته شده، توضیح داد: من معتقدم بچه هایی كه در حوزه دفاع مقدس و انقلاب كار می كنند خودشان در حال جنگ هستند و جنگ را تجربه می كنند. فقط كسانی كه سلاح دست می گیرند جنگ نمی كنند. جنس قصه هایی كه طراحی می نماییم و سختی كار آدمهایی را می طلبد كه خودشان هم دوست داشته باشند این كارها را تجربه كنند.
خزاعی در پاسخ به اینكه آیا پیش آمد سراغ بازیگر خاصی به خاطر سختی كار نروید، اظهار نمود: بسیاری از بازیگرها دوست داشتند با حاتمی كیا كار كنند. بسیاری از كارگردان ها اسمشان كه می آید بازیگرها به خاطر سابقه آنها دوست دارند با آنها كار كنند. برخی كارگردان ها قصه ساده ای دارند و سرحال هستند و روزی چهار تا سكانس می گیرند و می روند. برخی كارگردان ها كار برایشان زندگی است. من حس كردم فیلم برای حاتمی كیا مثل فرزند او و بخشی از زندگی اش است. از وقتی فیلم آغاز می شود او داخل لاك خودش می رود.
این تهیه كننده اذعان كرد: سر كار آخرش شنیده ام 4 ماه گچساران بوده و اصلا برنگشته است. او توقع دارد همكارانش هم اینگونه با او همراه باشند. او نخستین نفری است كه سر صحنه می آید و آخرین نفری است كه می رود. تمام برنامه هایش را چك می كند و جزو معدود كارگردان هایی است كه شما احساس می كنید همه خیلی چیزها از او می توانند یاد بگیرند. تا به یك قصه نرسد و آنرا از جنس كار خودش نداند سراغ آن نمی رود. پیش آمده تحقیقات 4 كار را به صورت همزمان پیش می برد و در نهایت همه را تعطیل می كند چون می گوید از جنس من نبوده است.
حاتمی كیا از سربازی گذشته و سرلشگر سینمای ما است
وی اشاره كرد: حاتمی كیا از سربازی گذشته و در فضای سینمای ما سرلشكر است. من پیش از جنگ به سوریه رفته بودم، اوایل جنگ رفتم، به بهانه این فیلم رفتم و آخرین بار هم دی ماه سال قبل بود كه به سوریه رفتم و تفاوت های آنرا زمانی كه زندگی در جریان بود و زمانی كه اطراف زینبیه، هتل ها و فضاها تخریب شده بود حس كردم. آنجا ناامن بود و فقط در یك زمان مشخص می توانستند برای زیارت ما را ببرند.
خزاعی افزود: با مهرداد خوشبخت كه حاتمی كیا كارهایی را به او سپرده بود و آقای پناهی طراح صحنه مان آنجا بودیم. با هلی كوپتری كه شیشه هایش شكسته بود آنجا رفتیم. بچه ها می گفتند یعنی ما سالم می رسیم؟ گفتم بله با همین امكانات دارند می جنگند. تلما كاملا خالی بود و فضای ناامنی داشت، با این وجود بچه ها حاضر شدند كه بیایند. من چاه های نفت را در راه دیدم كه دست روس ها بود. منطقه آثار باستانی تلما هم دست روس ها بود. در شهر هم تك تك هتل ها و خیابان هایی كه قبلا در آنها زندگی بوده است، خالی از سكنه و ویران بود. تا از نزدیك نبینید و درك نكنید نمی فهمید جنگ یعنی چه و چه اتفاقی در سوریه افتاده است. نمی فهمید رشادت های چنین آدمهایی بزرگی مثل حاج قاسم سلیمانی و تك تك شهدای مدافع حرم كه به آنها مدیونیم چگونه بوده است.
تهیه كننده «به وقت شام» افزود: ما تا غروب آفتاب داشتیم كار می كردیم و سریع كه آمدیم برگردیم، هلی كوپتر به مشكل خورد. تا 9 و نیم 10 شب توانستیم در فرودگاه دمشق بنشینیم. بازسازی چنین صحنه هایی كار آسانی نیست و به شدت یكی از مجموعه كارهای سخت سینمای ایران بود و همه ما یك امید داشتیم كه این فیلم مورد توجه مردم و خانواده های شهدای مدافع حرم قرار بگیرد.
وی درباره نظر شهید سلیمانی درباره این فیلم توضیح داد: تكه مصاحبه ای از حاج قاسم هست. ایشان خیلی آقای حاتمی كیا را دوست داشت. پس از تماشای «به وقت شام» او را بوسید و ابراز لطف كرد و گفت این جزو معدود آثاری بود كه در سینمای ایران جسارت داشت و تك تك واقعیت هایی كه من لمس كردم و خاطرات آن برای من زنده شد. به شدت خوشحال بود كه چنین اثری در سینمای ایران ساخته شده است و از بچه های اوج كه پشتیبانی خوبی كردند تشكر كرد.

1398/10/14
21:34:25
5.0 / 5
4213
تگهای خبر: اجرا , تلویزیون , تولید , جشنواره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز