كودكانی كه بخاطر داشتن مدرسه عكس هایشان را می فروشند!

كودكانی كه بخاطر داشتن مدرسه عكس هایشان را می فروشند!

به گزارش مجله سرگرمی عكس هایشان را می فروشند تا مدرسه بسازند؛ كودكان «سیدبار» كه در مدرسه ای بدون در و پنجره درس می خوانند، سوژه دوربین های یكدیگر شدند تا بتوانند با فروش تصاویرشان به ساخت هرچه سریعتر مدرسه جدید روستا كمك كنند.


كودكان روستای سیدبار در استان سیستان و بلوچستان، سال هاست در مدرسه ای مشق علم می نویسند كه نه درِ درست و درمانی دارد و نه پنجره ای. حالا از مدتی پیش به طرح راه اندازی مدرسه توسعه پایدار توسط پویش «ایران من» جامه عمل پوشانده شده و مقرر است این مدرسه در دی ماه همین امسال افتتاح شود.
در این میان بچه های روستا هم تصمیم گرفتند تا در ساخت مدرسه شان سهیم شوند. پس قرار شد دوربین به دست و از همدیگر عكس بگیرند و از حاصل فروش آثارشان به ساخت هرچه بهتر و زودتر مدرسه شان كمك كنند.
در نهایت حاصل تلاش كودكان سیستانی این شد كه نمایشگاه گروهی «قصه های سیدبار» روز جمعه (۲۴ آبان ماه) در گالری تابستان خانه هنرمندان راه اندازی شد. نمایشگاهی كه ۵۰ قطعه عكس را به همراه صنایع دستی و سوزن دوزی های بلوچی در دل خود جای داده است.




شرمین نادری، نویسنده ای كه قصه ها و داستان های این كودكان را نوشته و یكی از مسؤلان برگزاری این نمایشگاه است، در گفت وگویی با ایسنا درباره ایده برگزاری نمایشگاه «قصه های سیدبار» می گوید: برگزاری این نمایشگاه در جهت تاسیس مدرسه روستا بوده است. چون مدرسه قبلی بیشتر از ۵۰ سال قدمت داشته و دیگر امكان برگزاری كلاس در آن برای دختران و پسران روستا وجود نداشت. در همین راستا خانم مینا كامران (تسهیل گر امور روستایی و فعال حوزه آموزش كودك) با من صحبت كرد و گفت ما می خواهیم كاری نماییم كه بچه ها هم در ساخت مدرسه دخیل باشند.
او افزود: در همین راستا تصمیم گرفتیم كلاس های آموزشی برای بچه ها برگزار نماییم و از آثار هنری آنها نمایشگاه بگذاریم. در نهایت پس از آموزش ها، تعدادی دوربین را در اختیار این بچه ها كه گروه سنی حدود ۶ تا ۱۳ سال دارند، گذاشتیم. برای آنها این كار گروهی تا اندازه ای عجیب بود، اما به مرور خودشان به هم ژست یاد می دادند و خودشان هم عكس می گرفتند.




نادری بیان می كند: در نهایت حاصل این پروژه حدود ۶۰۰ تصویر بود كه از میان آنها ۵۰ اثر انتخاب شدند. جالب است كه در این میان، تصاویری دیده می شود كه واقعا جای تعجب دارد. البته به علت اینكه این دوربین دست بچه ها جا به جا می شده است، به شكل دقیق نمی دانیم كه هر تصویر توسط چه كسی به ثبت رسیده است. بعد از صحبت با چند نهاد در تهران برای برگزاری این نمایشگاه، خوشبختانه خانه هنرمندان ایران با برگزاری نمایشگاه موافقت نمود.
این نویسنده یادآور می شود: تابحال حدود ۳۰ اثر به فروش رسیده و همینطور یك خیر قول داده است كه كامپوترهای مدرسه را تامین كند. كتابخانه مدرسه هم مقرر است كه توسط كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان تامین گردد و چند نشر هم به ما قول همكاری داده اند.







تصویری از مدرسه قدیمی روستای «سیدبار» كه هنوز هم كودكان روستا در آن تحصیل می كنند

1398/09/03
10:04:44
5.0 / 5
4485
تگهای خبر: نمایش , نمایشگاه , هنرمند
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۲
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز