یادداشت مهمان؛

نمایش پنجاه پنجاه ماخولیای هولناك انسان معاصر

نمایش پنجاه پنجاه ماخولیای هولناك انسان معاصر

مجله سرگرمی: جابر قاسمعلی فیلمنامه نویس طی یادداشتی نمایش پنجاه پنجاه مرتضی اسماعیل كاشی را یك پرفورمنس هوشمندانه، هارمونیك و هندسی دانست كه با میزانسن های قرینه توجه مخاطب را جلب می كند.



به گزارش مجله سرگرمی به نقل از مهر، جابر قاسمعلی فیلنامه نویس طی یادداشتی كه در اختیار خبرگزاری مهر قرار داد، به بررسی نمایش «پنجاه پنجاه» به كارگردانی مرتضی اسماعیل كاشی پرداخت كه این روزها در تماشاخانه هیلاج روی صحنه است.
در این یادداشت چنین آمده است:
«ماخولیای هولناك انسان معاصرنمایش پنجاه‎پنجاه را می‎توان از دو منظر تماشا كرد؛ نخست دركِ معنای تماتیك اثر و شیوه گسترش آن در ساختار روایی و سبك ویژه ای كه در طراحی آن به كار آمده و دیگر تماشای سویه های بصری نمایش كه در اجرای آن تجلی یافته است.
راست اما این است كه اگر سازندگان اثر؛ نویسنده و كارگردان به فرمی بدیع در روایت و اجرای نمایش رسیده‎اند، و این همه، بی شك و به روشنی از دلِ "معنا" و "تم" بازآفرینی شده است. نورپردازی پركنتراست در ایجاد سایه‎های وهمناك، فروخوردگی و افتادگی بدن ها در رفت و آمدهای لایتناهی به شش سوی صحنه؛ راست و چپ و پیش و پس و بالا و پایین (كه در امتداد معنای سازیِ سرگشتگی ازلی و تحقیر تاریخی انسان به كار آمده)، گریم اغراق‎آمیزی كه چنین می‎نماید آدم‎ها از جهان مردگان بازآمده‎اند ـ و بی شباهت با زامبی های سینمای معاصر نیستندـ، بازی در بازی‎های فاصله گذارانه نمایش؛ ـ این كه در متن نمایش، نمایشی دیگر در جریان است ـ، بااینكه از یك سنت قدیم نمایشی می‎آید اما به واسطه‎ی آن كه خودرا به رخ نمی‎كشاند و از همین رو فرمی پنهان و البته مدرن یافته است، همه و همه در امتداد نمایشی كردنِ "معنا"ی ترس و دراماتیزه كردن "تم" نفرت و اضطراب است.
اگر بعضی از ابژه‎ها در نمایش پنجاه پنجاه به عكس‎هایی واهمه‎آور از جهان معاصر بدل می‎ شود، ـ و البته به روشنی یادآور تابلوهای اكسپرسیون مونه و پیكاسو نیز هست ـ، اگر واگویه‎های پنهان و جیغ‎های بنفش، فریادها و نجواها، پریشان‎دلی و پریشان مغزی و موسیقیِ رُعب كه آشكارا در امتداد تشدید فضای هول آور نمایش است، فضا را می‎آگند، غرض تنها و تنها نمایش ماخولیای هولناكِ انسانِ معاصر در مواجهه ای از پیش باخته با تفكر توتالیتر و تمامیت‎خواه این روزگاران است.
پنجاه‎پنجاه یك پرفورمنس هوشمندانه، هارمونیك و هندسی‎ست با میزانسن‎های قرینه كه توجه تماشاگر خودرا در هر لحظه به چندین نقطه از صحنه جلب می‎كند. بدین جهت چنین به نظر می‎آید كه صحنه كوچك نمایش برای عرض‎اندام آن كافی نیست. پنجاه‎پنجاه برای عرضه ی تمام و كمال خود نیاز به پرده عریض سینما دارد تا هاله مشتاقی‎نیا و مرتضی اسماعیل كاشی و بازی‎سازان و دیگران اش در آن بدرخشند. جابر قاسمعلی
فیلمنامه نویس»


منبع:

1398/07/20
19:42:12
5.0 / 5
4433
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز