با حضور نادر مشایخی؛

سمفونی هشت شوستاكوویچ در گام سوم بررسی می شود

سمفونی هشت شوستاكوویچ در گام سوم بررسی می شود

به گزارش مجله سرگرمی گام سوم رویدادهای موسیقایی مكتب تهران این دفعه به بررسی آثار دیمیتری شوستاكوویچ با حضور نادر مشایخی آهنگساز و رهبر اركستر برگزار می گردد.



به گزارش مجله سرگرمی به نقل از مهر، رویدادهای موسیقایی مكتب تهران كه پیش تر در آنها آثاری از «موتزارت»، «واگنر» و «الوین لوسیر» مورد بررسی قرار گرفته بودند، ساعت ۱۷ روز یكشنبه چهاردهم مهرماه با حضور نادر مشایخی به تحلیل آثار دمیتری شوستاكوویچ می پردازد. این مجموعه رویدادها، با تمركز بر هشت سمفونی دوم «شوستاكوویچ» ادامه خواهد یافت كه دو هفته یك مرتبه، یك شنبه ها با حضور نادر مشایخی در مكتب تهران برگزار می شود.
درتوضیح نشست جدید رویدادهای موسیقایی مكتب تهران آمده است: «در جلسه ای كه گذشت، بحث های مقدماتی درباره هفت سمفونی اول «شوستاكوویچ» عنوان شد. سمفونی هفتم، فضایی برای گسترده تر شدن دایره مخاطبان این آهنگساز فراهم آورد. سمفونی هفتم، در ابتدا معیاری برای جهانی شدن او بود و بزودی به فصل جداكننده آثار او تبدیل شد. شوستاكوویچِ در سمفونی هشت به بعد، آهنگسازی احیا شده و تازه است. بررسی سیر كاری كه او انجام داده و دریافتی كه از مسیر خلاقه او داریم، برای علاقمندان موسیقی و هنر، جذاب و پرنكته است، ضمن اینكه نوع نگاه ما به آثار او و هر هنرمند دیگر، بخش هایی از درونیات ما را برایمان آشكار می كند.
در جلسه دوم این رویداد با عنوان «گام سوم»، سمفونی هشت، بعنوان یك مبدأ انتخاب شده است. چون كه شوستاكوویچ پس از سمفونی هفت كه معروفترین اثر اوست، وی در سمفونی هشت، با دیدی تازه جهان را مشاهده می كند. شوستاكوویچ در سمفونی هفت هم جنگ جهانی دوم و مقاومت روسیه و شهر لنینگراد در مقابل آلمان را نشان داده است. البته بین سمفونی هفت و هشت، اختلاف جالبی است اما ما در سمفونی هشت با شوستاكوویچ دیگری روبه رو هستیم.»
نادر مشایخی هم با اشاره به اینكه كارِ «شوستاكوویچ» به ریشه های فرهنگی ما در شرق نزدیك است بیان كرد: موسیقی او، آتنال نیست. شنونده موسیقی ایرانی، این فضا را در ریشه های شنوایی موسیقی اش دارد. تحلیل این گزاره آسان نیست اما روح شنونده شرقی موسیقی، با فضای كار شوستاكوویچ همراهی دارد. در سطح جهانی هم فضای كار او، برای مخاطبان تازگی و شادابی داشته است؛ از این جهت، شوستاكوویچ را می شود در مقابل كسانی هم چون «شوئنبرگ» قرار داد.

1398/07/10
16:18:39
5.0 / 5
4409
تگهای خبر: فرهنگ , موسیقی , هنرمند
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز