هفت روز سیما در مهر؛

مسعود فراستی و چالش معیار نقد، هیجان عصر جدید زنده می شود!

مسعود فراستی و چالش معیار نقد، هیجان عصر جدید زنده می شود!

به گزارش مجله سرگرمی یكی از هیجان انگیزترین برنامه های روزهای پایانی این هفته سیما، بدون شك پخش زنده آیین معرفی برگزیده نهایی مسابقه عصر جدید است؛ برنامه پرحرف و حدیثی كه حالا به پایان فصل نخست رسیده است.



خبرگزاری مهر- گروه هنر- عطیه موذن: «هفت روز سیما» عنوان بسته خبری-تحلیلی ویژه ای است كه مقرر است هر پنجشنبه به بازخوانی اهم تحولات خبری در رابطه با متن و حاشیه تولیدات صداوسیما و اتفاقات پیرامونی آن در طول هر هفته بپردازد.
در این بسته خبری هفتگی در نظر داریم در كنار خبرهای رسمی فعالیت برنامه سازان و مدیران سیما، نیم نگاهی به حواشی رسانه ای و حتی شایعاتی كه به رغم غیررسمی بودن می توانند در اخبار در رابطه با سیما تأثیرگذار باشند هم داشته باشیم.
امروز پنجشنبه ۳۱ مردادماه می توانید با ششمین بسته خبری «هفت روز سیما» در مرور مهمترین رویدادها و خبرهای تلویزیون در هفته ای كه گذشت، با خبرگزاری مهر همراه شوید.
چهره هفته؛ جلیل سامان و سریال طنز انقلابی
جلیل سامان را بیشتر با سریال های دهه ۵۰ و ۶۰ تلویزیون می شناسیم و سه گانه ای كه درباره منافقین ساخته است. بخصوص سریال «ارمغان تاریكی» كه یكی از بهترین مجموعه های تلویزیونی در چنین فضایی است. خبرگزاری مهر خردادماه امسال اطلاع داد كه وی در حال نگارش فیلمنامه جدید خود با نام «زیرخاكی» است كه حال و هوایی طنز هم دارد.

روز گذشته این سریال كلید خورد و از تصویر پژمان جمشیدی یكی از بازیگران سریال هم رونمایی گردید. هادی حجازی فر هم كه قبل از این در آخرین سری از سه گانه او با نام «نفس» نقش كوتاهی بازی كرده بود در این سریال هم بازی دارد و احیانا فضای جدیدی در سریال های جلیل سامان خواهد بود. از دیگر بازیگرانی كه برای حضور در این سریال معرفی شده اند ژاله صامتی، گوهر خیراندیش، نادر فلاح، امید روحانی و اصغر نقی زاده هستند كه همه آنها بیشتر از این در سریال های مختلفی با فضای جدی و طنز بازی كرده اند.
از گریم و عكس پژمان جمشیدی برمی آید كه این سریال هم در فضای دهه ۶۰ تدارك دیده شده است و ظاهرا بخش هایی از داستان یافتن «زیرخاكی» با ساواك هم پیوند می خورد. این نخستین سریال جلیل سامان در این فضای مفرح و طنز است و این ظرفیت را دارد كه فضایی جدید و نو در سریال های تلویزیونی رقم بزند.
جلیل سامان هم قبل از این در گفتگویی با خبرگزاری مهر گفته بود كه این سریال فضای متفاوتی دارد و مستقل از كارهای قبلی اوست.

هرچند احیانا نباید از این سریال یك طنز سیاسی را انتظار داشت چون سامان حتی نسبت به سریال های انقلابی خود هم این اعتقاد را دارد كه بیشتر آثاری عاشقانه هستند تا سیاسی؛ ازاین رو باید منتظر ماند تا اطلاعات بیشتری از جدیدترین فیلمنامه این نویسنده و كارگردان تلویزیون منتشر شود.
حاشیه هفته؛ جنجال بازپخشی كه پخش نشده بود!
شبكه نسیم زمانی انتخاب نخست مخاطبان برای تماشا بود اما حالا كمتر تولیدات جدید دارد و پخش و تولید برنامه های برند این شبكه هم به تدریج تمام می شود. یكی از رویكردهای این شبكه كه با نام شبكه سرگرمی شناخته می شود در چنین شرایطی پخش قطعات موسیقی در چارچوب «نسیم آوا» و یا پخش صحنه هایی از یك فیلم و سریال است.
با این حال در بین كارهای بازپخشی مهمترین جایگاه را مجموعه هایی مثل «دورهمی» دارند كه در زمان پخش اصلی هم از بیننده های پرو پا قرصی برخوردار بوده است. روند بازپخش این مجموعه اما چندان مناسب نبود و بدون در نظر گرفتن بازه های زمانی گزیده هایی از این مجموعه به صورت شبانه روی آنتن می رود.
این نبود تناسب در پخش سبب شد به صورت مثال در شب های داغ تابستان برنامه ای با مبحث شب یلدا و هندوانه در شب زمستانی و... روی آنتن برود و یا موضوعات دیگری كه گاهی پخش شان با زمان كنونی بی ارتباط به نظر می آید. این هفته هم حاشیه جالبی در بازپخش این برنامه رقم خورد كه اتفاقا این دفعه بازپخش نبود بلكه مخاطبان گزیده ای از پخش یكی از قسمت های این برنامه را با حضور بهروز افخمی بعنوان میهمان شاهد بودند كه در نوبت اصلی پخش برنامه روی آنتن نرفته بود.

افخمی پس از پخش این برنامه پیشتر پخش نشده، در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره دلیل احتمالی پخش نشدن این برنامه به محورهای گفتگوی خود اشاره و بیان كرد: «نكاتی درباره آقای روحانی و وضعیت اداره مملكت گفتم كه خب همان زمان هم می دانستم حذف می شوند. البته اصلا یادم نیست كدام بخش حذف شده و احیانا حرف های مهمی نبوده كه فراموش كردم.»
نكته ویژه تر پخش این برنامه این بود كه پس از پخش هیچ بخش یا قسمتی از آن در فضای مجازی نچرخید و جنجالی به پا نكرد و این به شكلی شاید نشان از حساسیت غیرلازم تصمیم گیرندگان برای پیشگیری از پخش این گفتگو در موعد تولید هم داشته باشد!
مهران مدیری تا چندی دیگر برنامه «شب نشینی» را در شبكه نمایش خانگی توزیع می نماید. برنامه ای كه گفتگوهایش در فضایی آزادتر و با مهمانانی كه نیازی به مجوزهای صداوسیما ندارند ضبط می شود و این پتانسیل را دارد كه مخاطب را بیشتر از پیش به نارضایتی از تلویزیونی بكشاند كه دوست دارد این قاب جادویی رسانه اول او باشد و چهره ها و بحث های مورد علاقه اش را از آن بشنود و ببیند.
اتفاق ویژه؛ جشن و مسابقه ای برای رادیویی ها
رادیو همیشه مظلوم تر و مغفول تر از تلویزیون بوده است چه زمانی كه این رسانه در اوج بود و هنرمندان زیادی در پشت میكروفن های استودیوهایش گوش مخاطبان را جادو می كردند و چه زمانی كه این صداها و مجریان و هنرمندان یكی یكی به تلویزیون و یا مدیوم های دیگر پیوستند و یا به تدریج خاموش شدند. رادیویی ها كمتر تجلیل می شوند و كمتر مورد قدردانی قرار می گیرند حتی كمتر مسابقه ای بین شان می گذرد تا انگیزه ساخت برنامه های شاخص و جذاب میان آنها بالا برود و این رقابت در نهایت حتی به سود خود رادیو تمام شود.
بخش مهمی از هنرمندان رادیو در رادیو نمایش مشغول به فعالیت هستند كه زمانی خانه اصلی خیلی از هنرمندان رادیویی تئاتری بود. خود نمایش های رادیویی هم یكی از بخش های خاطره انگیز رادیو بوده است كه نسل های مختلفی را در قدیم با خود پیوند داد.

دوشنبه این هفته اختتامیه سومین دوره یك جشنواره رادیویی با محوریت رادیو نمایش برگزار گردید كه پس از چندین سال به جریان افتاده بود. حمید رضا افتخاری مدیر رادیو نمایش كه حدود چند ماه است به این شبكه آمده است در سخنان خود بیان كرد كه باآنكه فاصله دوره دوم و سوم این جشنواره ۶ سال فاصله بوده است اما ابراز امیدواری كرد كه بین دوره سوم و چهارم فاصله ای نباشد و سال دیگر جشنواره چهارم را برگزار كند.
در این جشنواره كه میان اهالی رادیو نمایش برگزار گردید تعدادی از هنرمندان از پیشكسوت هایی مثل صدیقه كیانفر و پری امیرحمزه و حمید منوچهری تا نسل های بعدی چون میكائیل شهرستانی كه جزو داوران بود و یا كسانی كه امروز مشغول به كار هستند همچون ایوب آقاخانی، فریبا متخصص، میرطاههز مظلومی و... حضور داشتند و نفس رقابت میان این چهره ها در نمایش های رادیویی می تواند به شور باردیگر ای در رادیو تبدیل گردد.
معاونت صدا البته امسال چهاردهمین جشنواره رادیو را هم برگزار كرد كه البته به علت نحوه برگزاری، زمان طولانی و اهدای جایزه به اغلب برنامه ها و برنامه سازان مورد انتقاد بعضی از خود رادیویی ها هم قرار گرفت!
سینما در سیما؛ ناگهان چرخش ۱۸۰ درجه ای آقای منتقد!
میز نقد برنامه «هفت» یكی از حاشیه ای ترین و چالشی ترین میزهای سینمایی در بین برنامه های تلویزیونی در حوزه سینماست كه البته بخش اصلی این حواشی هم به حضور مسعود فراستی و اظهار نظرهای وی در باب فیلم ها و سینماگران بازمی گردد. جمعه هفته گذشته هم یكی از همین نقدها با واكنش های گوناگونی در رسانه ها مواجه گردید و حتی عده ای در رسانه ها «چرخش ۱۸۰ درجه ای مسعود فراستی» را تیتر كردند.

ماجرا از این مقرر است كه مسعود فراستی این هفته با حضور محمدتقی فهیم كه منتقد ثابت این برنامه است و جواد طوسی كه هر از گاهی در برنامه حضور دارد به نقد فیلم «قصر شیرین» ساخته رضا میركریمی پرداخت.
در ابتدای میز نقد، هم فهیم و هم طوسی اعلام نمودند كه در جشنواره فیلم فجر كه سال قبل برگزار گردید فیلم را دیده بودند اما برای نقد آن باردیگر به تماشای فیلم نشسته اند اما نكته حاشیه ساز اعلام نظر فراستی این بود كه در بازه برگزاری جشنواره فیلم فجر واكنش بسیار مثبتی نسبت به فیلم داشت و هفته گذشته اعلام نمود كه باآنكه فیلم را هم باردیگر ندیده اما نظرش برگشته است!
او در نقد جدید خود فیلم «قصر شیرین» جدیدترین اثر میركریمی را كاری ضعیف خواند كه شخصیت پردازی و قصه ندارد اما به فاصله یك روز پس از انتقادهای او به این فیلم، بخش هایی از تحلیل و نقد مثبت او بر همین فیلم كه در طول جشنواره سی و هفتم فیلم فجر و در زمستان ۹۷ در «هفت» مطرح شده بود در شبكه های اجتماعی بازنشر شد تا این دفعه آقای منتقد با چالش «متر و معیار نقد» مواجه شود.
پیشنهاد ویژه؛ «عصر جدید» این دفعه به صورت زنده
مخاطبان عصر جدید بالاخره پس از چند ماه حرص خوردن و خشم و اشك و اشتیاق برای این برنامه و شركت كننده هایش این هفته شاهد پخش فینال برنامه بودند كه در آن پنج فینالیست برنامه شامل سعید فتحی روشن، پارسا خائف، فاطمه عبادی، دختران نینجا و همینطور محمد زارع به اجرای آخرین برنامه های خود پرداختند.

این برنامه از ساعت ۲۱ و ۱۵ شب عید غدیر آغاز شد و تا پاسی از نیمه شب ادامه داشت كه البته سبب دلخوری هایی هم شد چون اصل برنامه كه شامل اجرای فینالیست ها بود حدود ساعت ۲۳ آغاز شد.
و حالا امشب یعنی پنجشنبه شب، مقرر است عوامل «عصر جدید» یك ویژه برنامه برای مخاطبانشان تدارك ببینند كه این دفعه به صورت زنده روی آنتن شبكه سه خواهد رفت.
این برنامه مقرر است ساعت ۱۷: ۴۵ آغاز شود و تا ۱۸: ۱۵ در حدود نیم ساعت ادامه خواهد داشت پس از آن فوتبال پخش خواهد شد و بعد بخش اصلی برنامه ساعت ۲۱: ۱۵ روی آنتن خواهد رفت و تا حدود ۲ صبح خاتمه خواهد یافت.
هنوز جزئیات اجرا در این برنامه معلوم نیست اما خود احسان علیخانی بعنوان مجری و كارگردان این برنامه در نشستی كه ابتدای این هفته برگزار گردید از این برنامه زنده ابراز نگرانی كرد و دلیل آنرا فرایند طولانی برنامه در تولید هر یك قسمت دانست كه بیشتر از ۱۵ ساعت طول می كشد و ۲۵ دوربین آنرا ضبط می كنند.
با این حال ظاهرا مقرر است بعضی از شركت كننده های قبلی مثل آرمان امیدی خواننده نوجوان و یا ارشا اقدسی مربی باشگاه مهارت به اجرای ویژه در برنامه بپردازند و همینطور برنامه از استندآپ كمدی هم خالی نخواهد بود.

1398/06/01
01:25:26
5.0 / 5
4318
تگهای خبر: اجرا , تئاتر , تخصص , تلویزیون
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز