بازخوانی تحلیلی مهر؛

برندهای رمضانی شبكه های سیما، شاخص ها فراموش می شوند؟

برندهای رمضانی شبكه های سیما، شاخص ها فراموش می شوند؟

به گزارش مجله سرگرمی شبكه های مختلف تلویزیون در سال های گذشته برای ایام رمضان هر یك تولیداتی را بعنوان برنامه شاخص و برند خود معرفی كرده اند؛ وضعیت این برندها در رمضان ۹۸ چگونه است؟



خبرگزاری مهر- گروه هنر- عطیه موذن: آن قدری كه قسمتی از خاطرات مشترك مخاطبان تلویزیون با ماه رمضان گره خورده است هیچ مناسبت و موعد دیگری نیست كه مخاطب هر لحظه این جعبه جادویی را روشن كند و از افطار تا سحرش را با آن سپری كند. تلویزیونی كه انگار مثل روزه دارها او هم مقرر است مناسك و مراسم خاصی را اجرا نماید و هر ساعتش را با مراسم ویژه ای به مهمانی ماه خدا برود.
تلویزیون طی این سال ها در ماه مبارك رمضان آیین ها، خاطرات و اتفاقاتی را رقم زده و با سریال هایش تداركی دیده است كه اغلب مردم دوست دارند این یك ماه را بیشتر با آن سر كنند و حتی آنها كه سراغ شبكه های ماهواره ای می روند بیشتر هوس می كنند در این ایام نیم نگاهی به رقابت شبكه های داخلی هم داشته باشند. برنامه هایی كه حال و هوای روزه داری و ایام شب قدر و شادمانی عید فطر را برایشان به ارمغان آورد و هر یك بتواند تلنگری برای ساختن خویشتنی و قصه هایی برای یك سبك زندگی و تقدیر باردیگر باشد.
تلویزیون رمضان های این سال هایش را با برنامه های متفاوتی سپری كرده است، برنامه هایی كه پیشینه بعضی از آنها مثل «ماه عسل» به یك دهه می رسد و یا برخی با اجرای یك مجری شاخص به برندهای جدیدی تبدیل شدند كه مردم را چندین سال با سحر و افطار ماه رمضان همراه كردند.
امسال تلویزیون با یك تغییر مهم همراه است؛ دیگر خبری از «ماه عسل» و احسان علیخانی ای كه سناریو می چید و مخاطبان را به قصه های پر آب و تاب دعوت می كرد، نیست. این برنامه با همه حواشی و طرفداران و مخالفانی كه داشت پرونده اش بسته شد البته همچنان شاهد رویكرد «ماه عسل طور» بعضی از برنامه های سیما خواهیم بود اما احسان علیخانی پرونده برند ۱۰ ساله اش را بسته است.
به بهانه آخر پخش یكی از مهمترین برندهای رمضانی تلویزیون در تمام این سال ها، در این گزارش مروری داشته ایم بر مهمترین برندهایی كه هر یك از شبكه های سیما و اینكه هر یك از این برنامه های شاخص در ویترین رمضان ۹۸ چه سهم و جایگاهی خواهند داشت. قبل از این مروری بر سریال های رمضان ۹۸ داشته ایم و بنا بر این در این بازخوانی تمركز را بر برنامه های غیرنمایشی و تركیبی قرار داده ایم.
شبكه یك؛ سحرهای «ماه خدا»
اگر بخواهیم اندكی به سال های دورتر برویم، رمضان های شبكه یك را با اجراهای سحرگاهی و متفاوت فرزاد جمشیدی به یاد خواهیم آورد. مجری ای كه به صورت ثابت اجرای برنامه های سحرگاهی شبكه را برعهده داشت و توانسته بود با ادبیات و لحن خاص خود مخاطبان زیادی را هم به خود جذب نماید. جمشیدی البته پس از حاشیه هایی كه برایش رقم خورد این جایگاه را از دست داد.
بعد از آن ویژه برنامه های سحری شبكه یك را مجریان مختلفی اجرا كردند كه یكی از موفق ترین و با ثبات ترین آنها حسن سلطانی بوده است. سلطانی البته خودش سابقه زیادی در اجرای برنامه های مذهبی و مناسبی داشته و در این سال ها در شبكه یك سیما میهمان سحرهای مردم بوده است. وی كه كار خویش را با اجرای برنامه های مناسبتی رادیو آغاز كرد با همین رویكرد به سیما آمد، بعدها در دوره ای به گویندگی خبر و گفتگوهای سیاسی روی آورد و حالا در این سال ها باردیگر اجرای برنامه های معارفی را بر عهده دارد و جزو مجریان برندشده حوزه معارف شمرده می شود.

برنامه افطار و شبانگاهی شبكه یك هم هر چند سال با تغییراتی مواجه بود كه از داریوش كاردان گرفته تا نیما كرمی و امیرحسین مدرس مجریان این برنامه ها بوده اند و نمی توان از یك برند شاخص بعنوان برنامه افطار شبكه یك یاد كرد.
رویكرد شبكه در رمضان ۹۸: امسال مقرر است باز هم حسن سلطانی اجرای ویژه برنامه سحر ماه رمضان را برعهده داشته باشد. همینطور چند برنامه افطار و شبانگاهی هم روی آنتن شبكه یك می رود كه همچون آنها می توان به «این شب ها» اشاره نمود. آنها كه مخاطب پر و پا قرص «این شب ها» بودند، می دانند كه این برنامه مناسبتی با اجرای علی درستكار روی آنتن می رفت و او گفتگوهایی برپایه رویكرد و سبك خاص خود در این برنامه مناسبتی رقم می زد ولی این برنامه مناسبتی پس از جدایی درستكار با مجری دیگری روی آنتن رفت و جای او بین طرفدارانش خالی ماند. امسال مقرر است مجید یراقبافان این برنامه را اجرا نماید.
شبكه دو؛ دورهمی در «شب های روشن»
یكی از برنامه های شاخص ماه رمضانی شبكه دو «شب های روشن» بوده است. برنامه ای كه پیام ابراهیم پور از نخستین تهیه كنندگان «ماه عسل»، ساخت آنرا بر عهده داشت، رسالت بوذری مجری برنامه های مناسبتی سیما هم این برنامه را بر فراز پشت بام اجرا می كرد و كارشناسان مختلفی شامل حجج اسلام شهاب مرادی، محمدرضا زائری و سرلك میهمان این برنامه می شدند.
این برنامه اما چند سالی است كه دیگر روی آنتن نمی رود و شبكه دو افطار و برنامه شبانگاهی اش را با افراد مختلفی سپری كرده است. سحرهای شبكه دو هم باآنكه با نام خاصی پیوند نخورده است اما جواد هاشمی بازیگر و كارگردان یكی دو سالی مسئولیت اجرای برنامه های سحرگاهی را بر عهده گرفته و این شبكه عهده دار جذب مخاطبان نوجوان در سحرهای رمضان در چارچوب برنامه «نوسفران» بوده است.

رویكرد شبكه در رمضان ۹۸: امسال مقرر است چند برنامه خانوادگی جای خالی افطاری های شبكه دو را پر كنند كه همچون آنها می توان به «هزار راه نرفته» اشاره نمود كه پس از ۱۰ سال باردیگر به شبكه بازمی گردد و برنامه ای در حوزه صدمه های اجتماعی و روانشناسی میان زوجین است.
همچنین برنامه سحر این شبكه را هم مقرر است امیرحسین مدرس اجرا نماید كه او هم در اجرای برنامه های مناسبتی و معارفی جزو باسابقه ها و باتجربه هاست.
شبكه سه؛ آخر «ماه عسل» ۱۲ ساله
«ماه عسل» تقریباً مهمترین برند رمضانی تلویزیون شمرده می شود. برنامه ای كه بیشتر از یك دهه عمر كرد و چند مجری از علی ضیا تا حسن جوهرچی به خود دید اما تنها توانایی های خود احسان علیخانی بود كه توانست هر ماه رمضان مخاطبان را پای خود بنشاند و قصه هایی تعریف كند كه مخاطبان با آن همراه شوند.
قصه هایی كه برای افراد عادی شكل می گرفت و برنامه كوشش كرد چهره های عادی را قهرمان و به سلبریتی های جدید تبدیل كند.
«ماه عسل» در سال های اخیر اما به قصه هایی پرداخت كه برای مخاطبی كه از ساعتی پیش از افطار به تماشای تلویزیون می نشست آه و تلخی و غم به جا گذاشت و قهرمانان بیشتر افراد تحقیر شده ای در مقابل دوربین بودند كه علیخانی می خواست به زور اعتراف آنها را برنده نشان دهد و شاید حجم انتقادات به همین رویكرد بود كه امسال خود علیخانی را هم كه درگیر پروژه عظیم «عصر جدید» شده است به این جمع بندی رساند كه بهتر است به این برنامه ۱۲ ساله آخر دهد.

رویكرد شبكه در رمضان ۹۸: هنوز خبر رسمی از برنامه افطار شبكه سه اعلام نشده است حتی حجت الاسلام عرفاتی دبیر شورای معارف سیما در نشست اعلام برنامه های معارفی رمضان كه روز ۱۴ اردیبهشت انجام شد در این باره خبری اعلام نكرد تا همچنان و با فاصله یك روز مانده تا شروع ماه رمضان حواشی نسبت به برنامه جایگزین احسان علیخانی ادامه دار باشد. البته مقرر است مسابقات فینال «عصر جدید» در ماه رمضان پخش شود و نجم الدین شریعتی برنامه سحرگاهی این شبكه را با نام «ماه من» اجرا خواهدنمود.
برنامه افطار این شبكه هم به بنیامین بهادری خواننده پاپ رسیده است كه او هم مقرر است در نگاهی مشابه با روند آنچه قبل از این در «ماه عسل» بوده است به قصه كه در صورت اجرایی شدن ایده احتمالاً می توان شاهد برنامه ای دیگر در امتداد استراتژی تازه شبكه سه جهت به كارگیری از استارهای سینما و موسیقی در حوزه برنامه سازی خواهیم بود.
شبكه چهار؛ گفتگوهایی برای تنهایی
علی میرمیرانی روزنامه نگاری بود كه با برنامه «گفتگوی تنهایی» توانست گفتگوهایی نو و بدیع با هنرمندان و حتی چهره های سیاسی و فرهنگی شكل دهد كه چندین فصل از آن طی سال های متوالی در شبكه چهار سیما پخش گردید و فضای متفاوتی در یك برنامه مناسبتی را رقم زد.
«گفتگوی تنهایی» به خلوت چهره ها و هنرمندان می رفت و سوالاتی درباره همه اندیشه های آنها را در تنهایی هایشان پرسید. این برنامه طی این سال ها فصل جدیدی نداشت و شبكه چهار با برنامه های مختلفی، رمضان خویش را گذراند.
رویكرد شبكه در رمضان ۹۸: شبكه چهار سیما هم بنابر رویكرد ثابت خود جهت جذب مخاطبان نخبه سیما در رمضان امسال چند برنامه معرفتی و اندیشه محور تدارك دیده است كه البته قرار نیست برای افطار برنامه ویژه ای داشته باشد. برای سحرهای رمضان ۹۸ هم ویژه برنامه ای با اجرای ساعد باقری و تهیه كنندگی امیر قمیشی روی آنتن شبكه چهار خواهد رفت.
شبكه پنج؛ از «جشن رمضان» تا قاب های گفتگو
مهمترین برنامه رمضانی شبكه پنج «جشن رمضان» است كه كاظم احمدزاده حدود ۲۰ سال تهیه كنندگی و اجرای آنرا برعهده داشت. برنامه ای كه بیشترین پیشینه را در ثبت یك برند رمضانی در تلویزیون به نام خود رقم زده و احمدزاده طی دو دهه برنامه سازی نخستین نمونه از اتفاقاتی را رقم زد كه بعدها در نمونه هایی مانند «ماه عسل» به شكلی ویژه تر به تكامل رسید. پرداختن به امور خیریه برای مردم و رفتن به خانه های آنها برای اهدای وسایل و نیازمندی های زندگی و همینطور آزادی زندانیان در بند همچون اتفاقاتی بود كه در این برنامه كلید خورد و احمدزاده این پرداختن به امور خیریه را حتی با حس و حزن بیشتری هم همراه می كرد.

او حتی اتفاقاتی همچون رسیدن دو خواهر پس از ۳۵ سال به یكدیگر را در این برنامه رقم زد كه اتفاقات مشابه آن بعدها در «ماه عسل» هم تكرار شد. او برخلاف این بخش از ماجرا كه سال ها به صورت جدی پیگیری اش كرد بخش اصلی برنامه اش را به شكل جشن ترتیب داد و هر بار با شخص دیگری كه زوج و پارتنر وی بود به صحنه می رفت و اجازه می داد تا شوخی های زیادی با او شكل بگیرد. شوخی هایی كه حتی گاهی برای خندان مخاطب تا تحقیر شدن هم پیش می رفت و از محمد حسینی تا محمود شهریاری و هومن حاجی عبداللهی او را در این قالب همراهی كردند.
سال ۹۴ اما به یك باره از اجرای این برنامه كنار گذاشته شد تا باسابقه ترین برند ماه رمضانی دستخوش تغییر شود. در سال های اخیر هم ابوالفضل آقاخانی مجری این برنامه شد كه قبل از این بیشتر در رادیو حضور داشت و نتوانست جایگاهی كه احمدزاده در این برنامه داشت را احیا كند.
رویكرد شبكه در رمضان ۹۸: شبكه پنج مقرر است امسال برنامه «اختیاریه» را با اجرای مرتضی فاطمی در ماه رمضان روی آنتن ببرد و هر شب به قصه یكی از مهمانانش بپردازد. برنامه ای كه سال ۹۷ پخش آن كلید خورد و از چهره های هنری همچون جمشید مشایخی تا چهره های سیاسی و نمایندگان مجلس میهمان آن بودند و به سوالات چالشی مجری برنامه پاسخ گفتند. خبرهای در رابطه با تولید این برنامه كه مقرر است در آستانه اذان مغرب و در تایمی مشابه برنامه «ماه عسل» روی آنتن برود، به همراه تاكید بر حضور میهمانان غیرچهره و مرور داستان آدم های معمولی در سری ویژه رمضانی این برنامه، شائبه هایی را درباره حال و هوای مشابه آن با برنامه سال های قبل احسان علیخانی به وجود آورده است.
شبكه نسیم؛ شاد مثل «خندوانه» غمگین مثل «هزارداستان»
شبكه «نسیم» از آن شبكه هایی است كه هیچگاه برند اختصاصی برای ایام رمضان نداشته است اما با راه اندازی و تولید «خندوانه» در این شبكه گاهی پخش این برنامه در ماه رمضان هم ادامه داشت و صورت «ویژه» پیدا می كرد تا مخاطب در شب های رمضان شاهد تاك شوهای شاد و گفتگومحور رامبد جوان با مهمانانش باشد.
با این حال برند رمضانی اصلی این شبكه را می توان «هزار داستان» دانست كه فواد صفاریان پور كارگردانی اش را بر عهده داشت و سه فصل از آن با حضور او و هنرمندانی كه بعنوان میزبان اجرای برنامه را بر عهده می گرفتند روی آنتن رفت. این برنامه هم در فصل های بعد به فضای «ماه عسل» نزدیك شد و سراغ قصه های افرادی رفت كه زندگی های سختی داشته اند.

رویكرد شبكه در رمضان ۹۸: تولید «هزار داستان» امسال هم ادامه دارد و باید دید با نبود «ماه عسل» این برنامه چقدر می تواند بر تعداد مخاطبانش تاثیر بگذارد. با عنایت به اینكه شبكه نسیم برنامه زنده ندارد «هزارداستان» مثل همیشه به شكل تولیدی پیش از افطار روی آنتن می رود و طبیعتاً برنامه سحرگاهی هم ندارند.
امسال البته قرار بود «دورهمی» هم در اردیبهشت ماه به پخش برسد كه می توانست یكی از گزینه های كنداكتور رمضانی شبكه نسیم باشد اما بنظر می رسد هنوز مشكلات تولید و پخش این برنامه پس از توبیخ مدیر شبكه نسبت به پخش قسمت نخست آن حل نشده و فصل جدید «دورهمی» هنوز كلید نخورده است.
شبكه كودك؛ سر سفره خدا با كودكان
چند سالی است كه شبكه نهال هم به جمع برندسازان رمضانی سیما پیوسته است. برنامه ویژه سحر این شبكه شاید مجریان چهره نداشته باشد اما این برنامه تقریباً از همان فصل اول توجهات را به خودش جلب كرد.
این برنامه میهمانان ویژه ای داشت و در آن بزرگ ترهایی كه یك شغل فرهنگی و هنری داشتند به همراه كودكانشان به برنامه می آمدند. سروشكل متفاوت این برنامه برای ایجاد جذابیت در لحظات سحرگاه های رمضان، مخاطبان خاص خویش را پیدا كرده و مانند سهم غالب شبكه پویا در خانواده هایی كه كودك دارند، كم نیستند سفره های سحری كه به جهت حضور روزه داران نوجوان در خانه پای این برنامه پهن می شوند.
رویكرد شبكه در رمضان ۹۸: «سر سفره خدا» امسال هم روی آنتن می رود برنامه ای كه حامد مدرس مجری آن است و احسان مهدی در بخش های نمایشی او را همراهی می كند.
با مرور برنامه های امسال می توان فهمید تلویزیون هنوز برای برنامه های مناسبتی و مخصوصاً باكس های طلایی ویژه ای چون رمضان به فكر سفارش برنامه های برند و شاخص نیفتاده است و صرفاً برنامه هایی تولید می شوند كه بنا به نیاز آنتن و به سبب دغدغه یك تهیه كننده یا برنامه ساز راهی آنتن شده اند. با این وجود قضاوت اصلی درباره برنامه ها را باید به پس از پخش آنها موكول كرد.

1398/02/16
15:19:14
5.0 / 5
4290
تگهای خبر: اجرا , تلویزیون , تولید , رادیو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۱
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز