روز سنه فرصت معرفی مشاهیر و مفاخر كرد

روز سنه فرصت معرفی مشاهیر و مفاخر كرد

مجله سرگرمی: شهردار سنندج با بیان این كه نام گذاری روزی در تقویم بنام ˮروز سنه ˮ یكی از اقدامات مهم فرهنگی و اجتماعی است، اظهار داشت: ˮروز سنه ˮ - 6 اردیبهشت ماه - فرصت مناسبی برای احیاء آداب و رسوم گذشتگان و معرفی مشاهیر و مفاخر كُرد به نسل های امروزی است.


به گزارش مجله سرگرمی به نقل از ایسنا، حشمت الله صیدی اظهار نمود: استان كردستان دارای پیشینه تاریخی و فرهنگی بسیار غنی است كه شاید بهترین توصیف از استان را مقام معظم رهبری در مسافرت به این استان تحت عنوان استان كردستان یك استان فرهنگی است؛ بیان نمودند.
وی بیان كرد: در استان كردستان هنر و هنرمندان از جایگاه ویژه ای برخوردار می باشند و غنای فرهنگی و هنری و آداب و رسوم بسیار زیبا همواره همچون مواردی است كه مورد استقبال خیلی از مسافران و توریستهای خارجی است.
شهردار سنندج اظهار داشت: سنندج بعنوان مركز استان كردستان همواره خاستگاه هنرمندان، مفاخر و مشاهیر برجسته ای است كه نام و آوازه آنها نه تنها در كشور بلكه در خارج از مرزهای ایران اسلامی درخشیده است.
صیدی اضافه كرد: سنندج علاوه بر مفاخر و مشاهیر برجسته از لحاظ موقعیت جغرافیایی و به خاطر فعالیت های شهرسازی عصر صفوی و قاجار بناهایی نظیر حمام، بازار و مساجد از بافت سنتی بسیار با ارزشی برخوردار می باشد.
وی بیان كرد: آنچه سنندج را در بین شهر های كرد نشین به شهر فرهنگی تبدیل نموده جایگاه ویژه هنرمندان و فعالیت تعداد زیادی از آنان در رشته های مختلف فرهنگی و هنری نظیر موسیقی، تئاتر، صنایع دستی و تصوف و عرفان در تكایا و خانقاها است.
صیدی اشاره كرد: یكی از اقدامات بهادار شهرداری و شورای اسلامی شهر در این دوره كه با پیگیری فراوان محقق شده نامگذاری روزی در تقویم محلی تحت عنوان " روز سنه " سپس تصویب شورای فرهنگ عمومی استان بود.
صیدی اشاره كرد: خیلی از آداب و رسوم گذشتگان ما به دلیلهای مختلف كم كم در حال فراموش شدن است كه در اینچنین مناسبتی هایی می توان با برگزاری مراسمات مختلف نسبت به احیاء آن و انتقال آن به نسل های امروزی اقدام نمود.
وی ضمن تبریك فرا رسیدن روز سنه از تمامی شهروندان، هنرمندان، مفاخر و محققان دعوت نمود با حضور در برنامه های تدوین شده به مناسبت روز سنه، ما را در اجرای بهتر این مراسمات یاری نمایند.
به مناسبت " روزسنه" همایش بزرگ پیاده روی خانوادگی در سنندج برگزار می شود

مدیر امور ورزشی شهرداری سنندج، از برگزاری همایش بزرگ پیاده روی خانوادگی در سنندج آگاهی داد و اعلام نمود: این همایش از ساعت 8 بامداد روز جمعه ششم اردیبهشت ماه از میدان هفت آسیاب (میدان گاز ) به سمت پارك كودك برگزار می گردد.
گرامیداشت روز سنه با محوریت برنامه های فرهنگی و اجتماعی

رئیس شورای شهر سنندج، با اشاره به اینكه نخستین دور برنامه های گرامیداشت روز سنه، امكان دارد با كاستی ها و انتقادهایی روبرو شود، اظهار داشت: محوریت اجرای برنامه های این روز، مباحث تخصصی فرهنگی و اجتماعی است و به همین خاطر مخاطب خاص خودرا دارد.
به گزارش مجله سرگرمی به نقل از ایسنا منطقه كردستان، سیدغریب سجادی، ظهر امروز (پنج شنبه 5 اردیبهشت) در نشست با اصحاب رسانه، با سوژه نامگذاری روز سنندج، اظهار نمود: ثبت "روز سنه" در تقویم رویداد مهمی برای تاریخ و فرهنگ كردستان است كه باید با برگزاری برنامه های متنوع و در خور شان تكریم شود.
وی ادامه داد: برمبنای بررسی های به عمل آمده شهر جدید سنندج با دستور شاه صفی الدین صفوی و توسط سلیمان خان اردلان در 30 ذی القعده 1046 هجری قمری مصادف با 6 اردیبهشت 1016 هجری شمسی بنیانگذاری شد.
رئیس شورای اسلامی شهر سنندج با اشاره به اینكه با عنایت به مستندات تاریخی روز شش اردیبهشت به نام روز سنه نامگذاری شد، اشاره كرد: علاوه بر مسائل تاریخی، كردستان در اردیبهشت ماه زیباترین و بكرترین مناظر را به لحاظ گردشگری دارد.
او در آخر تصریح كرد: نورافشانی و اكران فیلم در سینما روباز پارك جنگلی آبیدر، برگزاری همایش پیاده روی خانوادگی، افتتاح نمایشگاه های عكس و صنایع دستی، برگزاری همایش علمی تحت عنوان بررسی رویكرد معماری و شهرسازی در سنندج، برگزاری نشست شعر و ادبیات كردی و برگزاری جشن های آیینی از مهمترین برنامه های پیش رو جهت برگزاری روز سنه است كه در طول یك هفته از پنجم لغایت 13 اردیبهشت در سنندج برگزار می گردند.




منبع:

1398/02/08
11:41:58
5.0 / 5
4394
تگهای خبر: اجرا , بازار , تئاتر , تخصص
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۵
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز