از پشت پرده برنده باش چقدر می دانید؟

از پشت پرده برنده باش چقدر می دانید؟

به گزارش مجله سرگرمی قرار بود در این برنامه سرانه مطالعه افزایش یابد اما در نهایت با اهدا جوایزی به شركت كنندگان در مسابقه جیب مردم خالی می شود.



به گزارش مجله سرگرمی به نقل از ایسنا، جماران نوشت: با چشم های سبز، صورت برنزه و شهرتی همه گیر وارد صحنه می شود و تماشاگران تشویقش می كنند. می نشیند روی صندلی و همین طور پول های میلیونی را بذل و بخشش می كند! واقعاً هم جذاب است. وقتی با یك انتخاب درست یا غلط پول میلیونی جابجا می شود، بیننده های تلویزیون هم همان استرس و حساسیت را حس می كنند و به تقلا می افتند. پولی كه شاید دستمزد یك ماه حتی یك سال بیننده هاست، در چند دقیقه به جیب شركت كننده می رود آن هم با كمك سخاوتمندانه مجری مهربان!

پولدار شدن یك شبه

برنامه هایی از همین دست و قرعه كشی های متوالی و پرشمار در صداوسیماست كه در رواج فرهنگ بد و نادرست «میل به یك شبه پولدار شدن» تأثیر دارد. این كه منتظر بنشینید تا یك روز پول های قلمبه و بادآورده ای برنده شوید و لازم نباشد برای یك دهم آن یك سال تمام و هر روز سر كار بروید.

چنین سوژه جذابی همواره در تمام دنیا جواب داده اما جیب مردم را خالی كرده. متأسفانه در ایران هم ماجرا به همین منوال پیش می رود، آن هم از جانب رسانه انحصاری كه داعیه ملی بودن را دارد اما آیا واقعاً در حكومت اسلامی، فعلی كه شباهت بسیار زیادی به قمار دارد (حتی برخی مراجع همچون آیت الله مكارم شیرازی آنرا مصداق قمار دانسته اند) و در حال خالی كردن جیب مردم است هم باید اجرا شود؟!

پشت پرده «برنده باش» چیست؟

برنامه ای كه گلزار آنرا اجرا می كند و داعیه افزایش اطلاعات عمومی جامعه را فقط شعار می دهد، پشت پرده عجیبی دارد. برنده باش یك اپلیكیشن موبایل را تبلیغ می كند كه مردم با استفاده از آن و پاسخ دادن به سوال هایش، می توانند در نهایت به مسابقه تلویزیونی راه پیدا كنند. این چیزی است كه گلزار و گردانندگان این مسابقه می گویند اما ماجرا در عمل چیز دیگری است!

حضور در این برنامه به این سادگی ها كه بنظر می رسد نیست. شما زمانی كه وارد این برنامه می شوید متوجه می شوید هزاران نفر بالاتر از شما حضور دارند و باید همه را كنار بزنید. سوال های مجانی تان هم كه تمام می شود، تازه نوبت درآمد گردانندگان این قمار شیك سر می رسد. قماری كه جایزه های ناچیز اعطایی اش حتی با در نظر گرفتن هزینه های ساخت و پخش برنامه تلویزیونی، به هیچ وجه قابل قیاس با درآمد هنگفتی كه از جیب مردم به دست می آورد، نیست. نشانه اش، پول هایی كه هزاران شركت كننده دیگر داده اند اما نتوانسته اند در صندلی مقابل محمدرضا گلزار قرار بگیرد!

رسیدن به صندلی مقابل گلزار چقدر خرج دارد؟

بررسی شرایط رسیدن نفرات اولین به حضور در برنامه برنده باش، نشان داده است كه شما باید بین ۳ الی ۴ میلیون امتیاز بگیرید. امتیازاتی كه با دادن جواب درست به سوالات به دست می آید. ما به صورت میانگین امتیاز ۳ و نیم میلیون را در نظر می گیریم. پاسخ درست هم به سوالات اپلیكیشن این برنامه ۱۰۰ امتیاز دارد كه برای رسیدن به رقم ۳.۵ میلیون، باید ۳۵۰۰۰ هزار سوال را درست پاسخ بدهید!

هر سوال در این برنامه ۳۰ ثانیه زمان لازم دارد كه با یك ضرب و تقسیم ساده زمان پاسخ دادن به آنها (در صورتی كه تمام پاسخ ها مثبت باشد) بیشتر از ۲۳۸ ساعت خواهد شد! و این یعنی زمانی بیشتر از یك هفته مداوم! یعنی اگر یك نفر یك هفته تمام و به صورت ۲۴ ساعته هم روی این برنامه زمان بگذارد و از قضا همه سوالات را هم به صورت صحیح پاسخ دهد، نمی تواند به این عدد برسد؛ پس یك جای كار به وضوح لنگ می زند!

حالا از ماجرای زمان عبور كرده و می رسیم به ماجرای هزینه. شما برای پاسخ دادن به این ۳۵۰۰۰ سوال، باید آنها را بخرید. سوال هایی كه بسته به تعداد خرید، قیمت آن متفاوت و بین ۴۰ الی ۸۰ تومان خواهد بود. به صورت مثال با خرید بسته ۲۵۰۰ تومانی تعداد ۳۰ سوال به شما تعلق می گیرد. طبق این تعرفه، قیمت هر سوال حدود ۸۰ تومان است. همینطور شما می توانید با بسته ۵ هزار تومانی تعداد ۸۰ سوال، ۱۰ هزار تومانی ۲۰۰ سوال و ۲۰ هزارتومانی ۵۰۰ سوال بخرید. (در صورت خرید بسته های گران تر، تعداد سوالات موجود در آن كمی بیشتر می شود. اتفاقی كه سبب می شود تا كاربران ترغیب شوند مبلغ بیشتری داده تا از این تخفیف ظاهری بهره مند شوند و مثلاً با خرید گران ترین بسته، قیمت هر سوال برایشان ۴۰ تومان بیافتد.)

به این ترتیب ۳۵۰۰۰ هزار سوال با شرط عجیب پاسخ دادن به همه آنها، با قیمت حداقلی آن یعنی ۴۰ تومان، در مجموع یك میلیون و ۴۰۰ هزار تومان برایتان آب می خورد.

البته این ناممكن ترین حالت است كه هر كدام فقط ۳۵۰۰۰ سوال بخرند و عیناً به ۳۵۰۰۰ سوال هم پاسخ درست بدهند! ازاین رو به رقم فوق هزینه شركت كنندگان در ازای پاسخ های اشتباهی كه به سوالات اپلیكیشن داده اند و مجبور شدند باردیگر سوال بخرند هم اضافه كنید. به همین خاطر هم بعضی از شركت كنندگانی كه به مسابقه تلویزیونی راه پیدا كرده اند، رقم هزینه كرد خویش را رقمی بالغ بر ۳ الی ۴ میلیون تومان اعلام نموده اند.

از دست رفتن تمام هزینه ها در انتها هفته

در این مسابقه هر چه امتیاز كسب كنید اما در انتها هفته حساب شما صفر خواهد شد؛ یعنی هر چقدر سوال خریده باشید اما بخاطر پاسخ های اشتباه یا هر علت دیگری به بالای جدول نرسید، در انتها هفته امتیازهای شما صفر شده و در عمل تمام هزینه تان صفر می شود! (این یعنی تعیین مهلت ۳۰ ثانیه ای برای پاسخ به هر سوال كه مجموع زمان آن بیشتر از یك هفته می شد، عملاً غیر واقعی درمی آید!) حالا شما تعداد چند هزار كاربر فعال این اپلیكیشن در طول هفته را كه گاهی به پنج هزار نفر هم می رسد در نظر بگیرید كه اگر هر كدام نه ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بلكه مثلاً به صورت میانگین ۷۰۰ هزار تومان هم هزینه كنند، بدین سان در خلال هفته حداقل درآمد ۳/۵ میلیارد تومانی به وجود می آورد.

البته برخی از شركت كنندگان با صرف هزینه های چند ۱۰ هزار تومانی برای خرید بسته سوالات و ناكامی در فرایند پاسخ دادن سریع و درست، وقتی می بینند فاصله بسیار زیادی تا بالای جدول دارند و امتیازاتشان هم تا آخر هفته صفر می شود، از ادامه مسابقه منصرف می شوند و دیگر هزینه نمی كنند اما این رقم باز مبلغ قابل توجهی از درآمد نتیجه گیری شده كسر نمی كند؛ چون كه مثلاً با هزینه متوسط فقط ۲۰۰ هزار تومانی برای هر نفر هم باز به مجموع درآمد هفتگی یك میلیارد تومانی می رسید.

این در حالی است كه «برنده باش» در برنامه تلویزیونی آخر هفته در بهترین حالت بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان به صورت میانگین، به مجموع چهار شركت كننده خود می دهد.

كندی آزاردهنده برنامه

در كنار تمام این ها، گاهی نخستین چیزی كه شما را در حین ورود به اپلیكیشن برنامه آزار می دهد و برخی كاربران هم شكایت هایی دارند، كندی بیش از حد آن است كه هر دلیل فنی می تواند داشته باشد؛ چه مربوط به اپلیكیشن و چه سرعت اینترنت كاربران. حالا حسابش را بكنید شما هزینه میلیونی جهت شركت در این برنامه بكنید و برنامه گاهی با هجوم كاربران آنقدر كند می شود كه نشود به راحتی به سوالات پاسخ داد.

آیت ا… مكارم شیرازی: این برنامه مصداق قمار است

طی یكی دو روز گذشته استفتائی از مراجع تقلید انتشار یافته كه روز گذشته از جانب دفتر این مرجع هم تأیید هم شد. آیت الله مكارم شیرازی به صراحت شیوه برگزاری این برنامه و اپلیكیشن آنرا مصداق بارز قمار اعلام نموده و درآمد حاصل از آنرا نامشروع عنوان كرده اند. هر چند اینستاگرام شبكه سیما بلافاصله به نقل از مسئولان این مسابقه عنوان نمود كه «فرض مطرح شده در سوال استفتا كامل نیست و طبیعتاً فرض ناكامل، جایگاه سوال را مخدوش می سازد.»

«برنده باش» و تفاوتی كه با «قمار» دارد

اكنون صحبت از مصداق قمار بودن مسابقه «برنده باش» به میان آمده، بد نیست اشاره ای داشته باشیم به این كه معمولاً قماربازها پولی را وسط می گذارند و نهایتاً برنده بازی شانسی آنها، همه پول را برمی داشت اما طراحی مسابقه «برنده باش» ظاهراً بگونه ای است كه احتمالاً كمتر از ۱۰ درصد مجموع پول شركت كنندگان، به برندگانشان می رسد!

در مجموع می توان نتیجه گرفت كه با فعالیت و اجرای برنامه ای كه وعده جایزه ۲۰۰ میلیون تومانی می دهد، تلویزیون مدام تبلیغش را می كند، سوپراستار قدیمی چون محمد رضا گلزار در خدمت آن است، فقط جیب مردم خالی می شود؛ آن هم با ارقام هفتگی چند میلیارد تومانی.

متأسفانه هنوز اخباری در خصوص نظارت یا رسیدگی نهاد مشخصی بر اجرای مسابقه «برنده باش» و برنامه هایی از این دست كه حمایت قاطع صداوسیما را هم پشت خود می بینند، شنیده نشده و معلوم نیست مدعی العموم صلاحی بر این كار دانسته یا خیر.




1398/02/05
15:27:21
5.0 / 5
4535
تگهای خبر: اجرا , تلویزیون , رسانه , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز