دبیر جشنواره مطرح كرد؛

توجه به ظرفیت های بومی در وارش، هزینه ها را كاهش داده ایم

توجه به ظرفیت های بومی در وارش، هزینه ها را كاهش داده ایم

مجله سرگرمی: مهدی قربانپور دبیر جشنواره وارش تاكید كرد كه توجه به پتانسیل های بومی در دستور كار این رویداد سینمایی قرار دارد.



به گزارش مجله سرگرمی به نقل از مهر، بامداد امروز دوشنبه ۲۶ فروردین ماه نشست رسانه ای نهمین جشنواره بین المللی فیلم «وارش» با حضور اهالی رسانه در خانه هنرمندان برگزار گردید.
در ابتدای این نشست خبری مهدی قربانپور دبیر این دوره از جشنواره با اشاره به وقفه ۴ ساله برگزاری این جشنواره عنوان كرد: هرچند جشنواره «وارش» وقفه ۴ ساله ای داشته است اما امسال در استان مازندران برگزار می گردد چونكه همیشه اداره ارشاد مازندران برگزاركننده آن بوده است. با این وجود ما از سازمان های مختلف دعوت كرده ایم كه با ما در برگزاری این جشنواره مشاركت كنند.
وی با اشاره به اینكه با عنایت به اتفاقات ناگواری كه امسال در سراسر ایران رخ داد، تلاش كردیم با ایجاد كمپین رسانه ای به بهبود شرایط كشور كمك نماییم، اظهار نمود: جشنواره «وارش» تلاش كرده هزینه های خویش را كم كند به صورتی كه ما روزهای سختی را گذرانده ایم تا این جشنواره احیا شود. در همین راستا نخستین كار ما توجه به زیرساخت ها بود. برای مثال «وارش» تنها جشنواره ای است كه كاخ تعریف شده دارد و هرچند می دانیم این كاخ ضعف هایی ما امیدواریم بتوانیم آنها را به حداقل برسانیم.
توجه به نگاه های مستقل
قربانپور ضمن بیان این مطلب كه در نظر داریم به سال های اوج جشنواره برگردیم، مطرح كرد: ما اعتقاد داریم اگر تلاش جمعی نباشد اتفاق به درستی شكل نمی گیرد از همین رو یكی از اهداف جشنواره توجه به نگاه های مستقل است درواقع ما می خواهیم در كنار اینكه دولت سرمایه گذار اصلی جشنواره است نگاه های مستقل را هم در كنارمان داشته باشیم.
به گفته وی، سیاست های جشنواره امسال به درستی شكل می گیرد و توجه به سنت ها و فرهنگ عامه از دیگر رویكردهای جشنواره است و فیلم ها با این محور در جشنواره نمایش داده می شوند.
دبیر جشنواره با اشاره به اینكه مرور فیلم های مردم شناسی آذربایجان همچون بخش های مهم امسال و رئیس فستیوال آذربایجان میهمان ماست، توضیح داد: بخش بین الملل ما بخش مهمی است كه امسال توجه ویژه ای به آن داشتیم به صورتی كه فیلم های تولید شده بعد از سال ۲۰۱۵ را در بخش میراث مشترك به نمایش می گذاریم و آثاری از پنج كشور حوزه كاسپین به نمایش درمی آید. ما فكر كردیم كه جشنواره «وارش» باید با جشنواره های دیگر تفاوت داشته باشد و از آنجایی كه ارتباط بین منطقه ای نداشته ایم توجه مان به این ارتباط جلب شده است.
اهدای نشان استاد رشیدی
وی درباره بخش «طرح نگاه» هم عنوان كرد: آثار این بخش مربوط به جغرافیای مازندران است و فیلمسازان این بخش را افرادی از داخل و خارج از استان تشكیل می دهد درباره نشان استاد رشیدی هم باید بگویم در نظر داریم در این جشنواره نشان استاد رشیدی بدهیم به صورتی كه سالنی به این مورد هم اختصاص داده ایم ضمن اینكه چند نهاد مثل ایسفا در نظر دارند چنین جایزه ای بدهند.
قربان پور در بخش دیگر از صبحت هایش عنوان كرد: موسساتی مثل یونسكو و … در كنار ما هستند كه به ما در برگزاری این جشنواره كمك می كنند جوایز این جشنواره هم توسط سازمان سینمایی تقبل می شود.
وی ضمن عرضه توضیحاتی درباره كارگاه های تخصصی این جشنواره عنوان كرد: یكی از كارگاه های ما توسط مدیر اجرایی جشنواره كازان برگزار می شود، از جانب دیگر یكی از بخش هایی كه امسال به آن توجه كردیم، نگاه به پتانسیل بومی و جوان ترها است. در این عرصه باید عنوان كنم ما داوطلبانی داریم كه در كنار مدیران جشنواره بوده اند و در برگزاری جشنواره كمك می كنند. از همین رو باید عنوان كنم همه جشنواره هایی كه در ایران برگزار می گردند باید به ظرفیت ها و پتانسیل های منطقه ای توجه نمایند. بخش دیگر هویت بصری جشنواره است كه تلاش كردیم از المان های بومی در پوستر و… و. استفاده نماییم ما امسال یك سالن سینمایی مردمی هم اضافه كرده ایم تا پاتوق مردم شود.
اطلاع آنلاین از آرای داوران
دبیر این رویداد هنری خاطرنشان كرد: همیشه وقتی جشنواره برگزار می گردد نگاه های مثبت و منفی درباره آن وجود دارد اما بخش رسانه ای ما به خوبی عمل كرده و فیلم ها و آثار ما در یك پرتال جامع لحاظ شده است. یك كار خوب دیگر كه انجام داده ایم این است كه همه فیلم ها در اختیار هیات داوران قرار گرفته و نظرات در پرتال گنجانده شده است به صورتی كه دبیر می توانست به صورت آنلاین از آرا با خبر شود.
قربانپور اظهار نمود: وظیفه ما این است آثاری كه از جای جای ایران می آید بررسی نماییم كه بخشی از آن امكان دارد فیلم هنرجویی باشد كسی كه تلاش می كند وارد این وادی شود باید به تلاش آن توجه و به صورت عادلانه بررسی نماییم. ما به فیلم های فیلمسازان جوان در بخش های مختلف توجه كردیم كه می توانیم شاهد آثار آنها در جشنواره باشیم.
دبیر این رویداد سینمایی با اشاره به وقفه چهار ساله این جشنواره بیان كرد: بخشی از این وقفه به خاطر ناهماهنگی و عدم برقراری ارتباط با سازمان سینمایی و بخشی به خاطر مشكلات مالی بوده است. می دانم جشنواره های مهمتری هستند كه آنها هم گرفتار همین مشكل شده اند با این وجود تلاش می نماییم جشنواره به صورت مداوم برگزار گردد و فكر می كنم جشنواره پایدار باشد.
وی درباره ثبت جنگل های هیركانی در یونسكو هم توضیح داد: فكر می كنم امسال با نمایش هشت فیلمی كه در این بخش داریم بتوانیم كمك نماییم كه پرونده جنگل های هیركانی در یونسكو ثبت گردد.
قربانپور درباره هواپیمایی «وارش» كه یكی از اسپانسرهای جشنواره است، اظهار داشت: این هواپیمایی مقرر است بخش بین الملل و جابجایی میهمانان خارجی را انجام دهد و می تواند بار هزینه ای جشنواره را كاهش دهد.

1398/01/26
16:27:53
5.0 / 5
4332
تگهای خبر: اجرا , پوستر , تخصص , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز