غلامرضا موسوی با مهر مطرح كرد؛

كسر دو مرحله ای مالیات از درآمد سینماگران، سینما را ورشكسته نكنید

كسر دو مرحله ای مالیات از درآمد سینماگران، سینما را ورشكسته نكنید

به گزارش مجله سرگرمی رئیس انجمن تهیه كنندگان مستقل با اشاره به دریافت مالیات ۹ درصدی از دفاتر پخش، علاوه بر مالیات محاسبه شده در قیمت بلیت سینماها، ادامه این روند را عامل ورشكستگی سینما دانست.



غلامرضا موسوی رئیس انجمن تهیه كنندگان مستقل در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: مهمترین اتفاقی كه در سال ۱۳۹۷ برای سینمای ایران رخ داد و در حال تسری پیدا كردن است، مسأله ای است كه سینمای ایران با سازمان امور مالیاتی پیدا كرده و آن كسر نزدیك به ۹ درصد مضاعف از درآمد تهیه كنندگان است.
وی بیان كرد: بخش مالیات بر ارزش افزوده تا قبل از این از راه بلیت سینماها كم می شد، اما اخیرا سازمان امور مالیاتی به دفاتر پخش فیلم ها اعلام نموده كه باید ۹ درصد از دریافتی تهیه كنندگان و صاحبان فیلم ها را هم بعنوان ارزش افزوده پرداخت كنند. یعنی اگر تهیه كننده ای یك میلیارد تومان درآمد داشته باشد، ۹۰ میلیون تومان بعنوان مالیات بر ارزش افزوده از آن كسر می شود!
مالیات بر ضرر سینماگران!
این تهیه كننده سینما تصریح كرد: این اقدام از جانب سازمان امور مالیاتی یك فاجعه بزرگ است، چون كه تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد فیلم های سینمایی اكران شده در كشور به سودهی اقتصادی می رسند و ۷۰ درصد از فیلم های اكران شده متضرر می شوند و این اقدام سازمان امور مالیاتی یعنی مالیات بر ضرر سینماگران است.
از حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی خواسته ایم تا این مساله را پیگیری كند تا بتوانیم به نتیجه مناسبی برسیم. متأسفانه تضادی در زمینه كسر مالیات بر ارزش افزوده وجود دارد كه باید هرچه سریع تر برطرف شود وی با اشاره به اینكه «مالیات بر ارزش افزوده توسط مصرف كننده نهایی یعنی تماشاچی از راه قیمت بلیت پرداخت می شود»، توضیح داد: مشخص نیست بر مبنای كدام قانون می خواهند این مالیات را از تهیه كنندگان هم بگیرند، اگر این اتفاق و مشكل حل نشود، به این معنا است كه سازمان امور مالیاتی دست در جیب تهیه كنندگان كرده و از اصل سرمایه سینماگران پول می گیرند.
رئیس انجمن تهیه كنندگان مستقل اظهار داشت: اگر این اتفاق ادامه پیدا كند در سال ۹۸ كم كم به سمت تعطیلی و ورشكستگی سینمای ایران می رویم، چون كه یك فاجعه بزرگ در راه می باشد، از یك طرف سازمان امور مالیاتی اعلام نموده از تهیه كنندگان حقیقی مالیات بر ارزش افزوده كسر نمی گردد، كه البته ۹ سال است این امر رخ می دهد. از سوی دیگر می گویند شركت های پخش هم باید ۹ درصد از پولی كه به صاحبان فیلم ها پرداخت می شود را به سازمان امور مالیاتی پرداخت كنند!
وی با تاكید بر اینكه در چنین شرایطی بی گمان تهیه كنندگان سینما با چنین شرایطی ضررهای بسیاری می كنند، توضیح داد: بعضی از كارشناسان سازمان امور مالیاتی اعلام می كنند كه سینماداران ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده را كسر می كنند اما به سازمان پرداخت نمی كنند، در چنین شرایطی اگر سینمادار پول مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت نمی كند، چرا باید از تهیه كنندگان و صاحبان فیلم ها دریافت كنند؟
درخواست از حسین انتظامی
تهیه كننده فیلم «من مادر هستم» بیان كرد: از حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی خواسته ایم تا این مساله را پیگیری كند تا بتوانیم به نتیجه مناسبی برسیم. متأسفانه تضادی در زمینه كسر مالیات بر ارزش افزوده وجود دارد كه باید هرچه سریع تر برطرف شود.
موسوی بیان كرد: هم اكنون مقرر است ۲ تا ۹ درصد بعنوان مالیات بر ارزش افزوده از درآمده دفاتر پخش كسر شود و بنابراین تمام شركت های پخش مجبور شده اند پول تهیه كنندگان را ذخیره كنند تا وضع موجود مشخص شود.
وی افزود: اگر قرار باشد ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده توسط سینمادارها كسر نشود باید این مساله را رسماً اعلام كنند، نه اینكه هم از بلیت سینما و سینمادارها مالیات دریافت شود و هم از پخش كنندگان. از سویی دولت این منت را بر سر ما می گذارد كه مالیات بخش فرهنگی صفر است، اما عملاً از سینما مالیات زیادی دریافت می كند.
موسوی در انتها اظهار داشت: ۳ ماه پیش نامه ای به حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی نوشتیم تا پیگیر این مساله باشد و امیدواریم بتوانیم جلسه ای هم در این زمینه داشته باشیم. از ۶ ماه پیش به شركت های پخش رجوع می كنند و مالیات بر ارزش افزوده را دریافت كرده اند، بعنوان مثال برای یكی از شركت های پخش كه چندان فعال هم نبوده است، ۸۵۰ میلیون درخواست مالیات بر ارزش افزوده كرده اند! این شرایط باید اصلاح گردد.

1398/01/16
17:32:48
5.0 / 5
4359
تگهای خبر: شركت , فرهنگ , فیلم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز