تفاوت شرایط اجتماعی و اقتصادی ارامنه قبل و پس از انقلاب

تفاوت شرایط اجتماعی و اقتصادی ارامنه قبل و پس از انقلاب

مجله سرگرمی: خبرگزاری دانشجویان ایران - یادداشت روزروبرت بیگلریان - رئیس شورای خلیفه گری ارامنه تهران


ارامنه در طول قرن بیستم در جنبه های مختلف حیات اجتماعی ایران، مشاركتی فعال داشتند، بدین سبب نمی توانستند از تحولات اجتماعی- سیاسی به دور باشند. با آغاز موج انقلاب و حتی یكی دو دهه قبل از آن، آحادی از جامعه ارمنی باز به انحاء گوناگون نقش پذیری می كردند. به هر حال، اگر جامعه ارمنی نسبت به سرنوشت خود و جامعه ایران، بی تفاوت بود، حضور و مشاركتی هم در انقلاب نمی یافت. در حالیكه شواهد موجود، برخلاف این است.
ارامنه و انقلاب اسلامی
فارغ از گرایش های سیاسی و سطوح افراد و گروه های مختلف و اینكه چقدر دیدگاه هایشان حق طلبانه بود و با شرایط واقعی جامعه مطابقت داشت، ارتباط آحاد جامعه ارمنی با گروه های سیاسی و نقش آفرینی مؤثرتر بعضی از آنها در این عرصه، نشان دهنده آن است كه این جامعه نسبت به هویت خود در جامعه ایرانی، تعریفی داشته و خویشتن را بخشی از آن تلقی می كرده است. ارامنه همواره خودرا با سرنوشت مردم و كشور ایران هم راستا دانسته و در آن برهه باز این رویكرد تقویت شد.
پس از رشد تحركات مردمی و فرارسیدن بحبوحه انقلاب، ارامنه به انحاء مختلف، نه بطور سازماندهی شده اما به صورت فردی و بنا به توان و تحلیل های خود با مردم ایران همراهی كردند. البته بودند افرادی كه با این انقلاب همراه نشدند، اما وجه غالب -به خصوص پس از آنكه اهداف انقلاب به خوبی تبیین شد- به دیدگاه مشتركی با آحاد جامعه رسیدند.به طور كلی، جامعه اقلیت های دینی، خودرا با انقلاب، یكدل می دانند. انقلاب، نوعی خودآگاهی و بازآفرینی مجدد در ارزش های دینی همه، شامل مسلمان و اقلیت های دینی احداث كرد. از طرفی، نوع ارتباط اقلیت ها با آحاد جامعه باز تبیین تازه ای یافت. بااینكه این امر در طول مقطعی با آزمون و خطا همراه بود اما بروز جنگ تحمیلی، روند رویكرد دشمنان با این مردم و انقلاب و مسائل چند سال اخیر منطقه، همه و همه، نشان دهنده حقانیت ملت ایران است. تمام ارامنه باز خودرا در امتداد همین هویت ملی می دانند، نه هیچ هویت دیگری كه چهره ها و صاحبان ایدئولوژی های مخالف می كوشند به طرق مختلف تحمیل كنند.
دیدگاه ارامنه نسبت به امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری
با توجه به فضایی كه در انقلاب دیده شد، هرچند بخش زیادی از جامعه ارامنه با تحولات سیاسی همراهی كردند اما چندان با اسلام سیاسی آشنایی نداشتند. این مسئله به مرور زمان، بهبود یافت و همانطور كه روند انقلاب و ثبات نهادهای آن پیش می رفت، آگاهی جامعه ارامنه باز نسبت به اسلام سیاسی، گسترش پیدا كرد.
البته در این میان، كسانی هم بودند كه از قبل، آشنایی كلی با [حضرت] امام خمینی (ره) داشتند اما وجه غالب جامعه ارامنه، شناخت اصلی خود نسبت به ایشان را پس از پیروزی انقلاب به دست آوردند. درباره مقام معظم رهبری مدظله العالی باز طبیعتاً با عنایت به ایفاگری نقش سیاسی در روزهای انقلاب و پس از آن، زمینه های آشنایی جامعه ارامنه فراهم آمد. این شناخت و احترام به تدریج رشد یافت. در مقطع حساسی كه مقام معظم رهبری، رئیس جمهور بودند-مقارن با ایام جنگ تحمیلی- دیدگاه های فرهنگی، خصوصاً رویكردهای سیاسی ایشان به طرز بهتری برای آحاد مردم جامعه تبیین گردید. مشاركت ارامنه در دوران جنگ و آنچه از منش مقام معظم رهبری در آن ایام لمس كردند، موجب شد این شناخت و احترام، نوعی تجسم و تبلور خارجی یابد. آنچه امروز از حضور ایشان در كنار خانواده های شهدای ارامنه می بینیم، درواقع بازتابی است از دیدگاه عمومی كه در جامعه ارامنه نسبت به ایشان وجود دارد.
تأثیر انقلاب بر زیست اجتماعی ارامنه
شرایط اجتماعی و اقتصادی ارامنه در دوره قبل و پس از انقلاب، بسیار تغییر كرده ؛ هم شكل بندی های گروهی و هم بخش هایی از ساختارهای طبقاتی این جامعه، تحولاتی به خود دیده است. از منظر سطح درآمد و معیشت، جامعه ارامنه باز در همان سطح عموم مردم جامعه قرار دارند. به هر حال، یك بخش از جامعه، متمول تر و بخشی نیازمندتر هستند و چنین طیف بندی را تقریباً در جامعه ارامنه باز شاهد می باشیم. از نظر شكل حِرَف و مشاغل باز ارامنه پس از انقلاب در حوزه های صنایع و فرهنگی (مثل استادی دانشگاه و امثالهم) فعال تر هستند.
حال و هوای دهه فجر در بین ارامنه
جامعه ارامنه، همواره خودرا در سرنوشت این ملت، مشترك می داند و هم سرنوشت. حال و هوای دهه فجر نزد این جامعه باز یادآور روزهایی است كه انقلاب مردم ایران به نتیجه رسید. البته باید نسل جوان و جدید را با استفاده از امكانات عمومی در این زمینه آگاه تر كرد.



1397/11/07
02:19:40
5.0 / 5
4235
تگهای خبر: فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز