وقتی سربازان رقصان نیاز طبیعی شان را بروز می دهند

وقتی سربازان رقصان نیاز طبیعی شان را بروز می دهند

مجله سرگرمی: یك پژوهشگر موسیقی معتقد است: امیدوارم كسانی كه تصمیم گیر هستند، به موسیقی و ویدیو مربوط به شادی سربازان مثبت نگاه كنند؛ برای اینكه این جوانان نماینده های جامعه ی ایران هستند و شاید در خشك ترین محیط، نیاز طبیعی خودرا بروز می دهند.


علی مغازه ای - پژوهشگر - در گفت وگو با ایسنا، درباره ویدیو اجرای موسیقی سربازان كه بتازگی در شبكه های مجازی بازنشر شده است، اظهار نمود: امیدوارم مسئولان به اینكه انسان باز به شادی نیاز دارد، توجه نمایند برای اینكه یكی از زمینه های شادی بخشی، موسیقی شاد است. باید موسیقی های شاد تولید و در اختیار جامعه قرار بگیرد تا مردم بتوانند حداقل های نیازهای خودرا با موسیقی تامین كنند.
او افزود: به عقیده من ویدیو جالبی كه بتازگی انتشار یافته و با سرعت در حال پخش شدن در شبكه های اجتماعی است، اتفاق جالبی است كه باید از ابعاد مختلفی به آن نگاه كرد. ظاهر ویدیو، شادی و شادمانی چند جوان است كه در خدمت سربازی هستند و با ابزارهای موسیقی كه در اختیار دارند، یك ملودی بسیار ساده ی تولید شده در داخل كشور را اجرا می كنند. این ویدیو دلنشین، هر بیننده ای را خوشحال می كند؛ بدین سبب همانطور كه یك فرمانده نظامی آنرا مثبت دیده است، باید ما باز از جنبه های مثبت به آن نگاه نماییم. بااینكه كه می توان آنرا از جنبه های مختلفی مورد ارزیابی قرار داد.
دبیر هنری فستیوال موسیقی محلی آینه دار اعلام نمود: برمبنای آمار نظرسنجی ها و بر اساس گزارش ها، ایرانیان، مردمی ناشاد ارزیابی می شوند. مؤسسه تحقیقات استراتژیك ریاست جمهوری در یكی از گزارش هایی كه در سال ۱۳۹۶ بعنوان آینده پژوهی ایران منتشر نموده، ۷۵ درصد از مردم ایران را گرفتار یاس و نا امیدی ارزیابی كرده است.
مغازه ای افزود: همچنین، چند سال پیش گزارشی توسط موسسه گالوپ منتشر گردید كه ایران را پس از عراق ناشادترین كشور جهان ارزیابی كرده است. این گزارش با عنایت به پرسش های ثابتی كه از مردم بیشتر از ۱۳۰ كور از سراسر دنیا مطرح شده، نتیجه گیری شده است.
او اعلام نمود: در چنین وضعیتی صحبت از ناشادی مردم می تواند دلایل مختلفی داشته باشد و بخش هایی از دلایل، مسائلی هستند كه باید كارشناسان علوم اجتماعی و علوم اقتصادی آنرا بررسی نمایند اما یكی از مواردی كه برای نبود شادی به صورت رسمی باید مورد توجه قرار بگیرد، امكان تولید و انتشار موسیقی شاد است. همه ی ما بسیار شنیده و خوانده ایم كه موسیقی ایران غمگین است. امكان دارد این جمله در نگاه ابتدایی درست باشد اما گزاره درست و بجایی نیست و علت اینكه موسیقی ایران موسیقی شادی نیست، خواسته حاكمیتی و گفتمانی حاكم در حوزه موسیقی است كه در طول قرون گذشته تا امروز مورد نظر و توجه حكومت ها بوده است.
این پژوهشگر با اشاره به اینكه حكومت هایی كه در طول تاریخ ایران به موسیقی پرداخته اند، گونه های جدی، رسمی و تا حدی حزن انگیز را برای جامعه مورد توجه قرار داده اند، اظهار داشت: همزمان با این اتفاق، می دانیم كه موسیقی های شاد به اندرونی های خانوادگی و شخصی تا اندرونی های وابسته به نهاد قدرت در سطح ملی تا منطقه ای هدایت شدند.
مغازه ای با اشاره به اینكه در حقیقت فقدان موسیقی شاد و پرتحرك یكی از مهمترین عوامل گسترش و ترویج موسیقی نا شاد بوده است، افزود: به عقیده من می توان این بحث تاریخ یك جامعه و موسیقی دوره های تاریخی آنرا در رشته های اتنوموزیكولوژی(موسیقی شناسی قومی) و آنتروپومیوزیكولوژی (انسان شناسی موسیقی) به صورت موشكافانه بررسی نماییم. همین طور می توان بررسی كرد موسیقی چه كاركردهای مثبتی می تواند در شادی بخشی جامعه ی كنونی ما داشته باشد.
او اظهار داشت: با عنایت به بررسی های انجام شده در علوم روانشناسی و پزشكی، در بدن انسانِ شاد هورمون های چهارگانه دوپامین، سروتونین، اكسی توسین و آندورفین، ترشح میگردد كه به صورت طبیعی در بدن انسان در لحظه های سلامتی ودر شادی و هوشیاری ترشح می شوند. آندورفین مُسكن بدن است و این در حالت تحرك جسمی به صورت طبیعی ترشح میگردد. انسانی كه به واسطه موسیقی، كمی هم تحرك می كند، می تواند در لحظه شاد باشد و به صورت طبیعی تسكین پیدا كند و از افسردگی دور شود.
این پژوهشگر افزود: در شرایطی كه مردم كشور ما در به صورت آماری دچارافسردگی و یاس هستند، نیاز جامعه به گفت وگوی حكومتی برای مجاز بودن موسیقی شادی بخش و پر تحرك مجاز است. در واقعِ این ویدئو نشانگر نیاز فطری انسان به شادی و شوخ طبعی به كمك موسیقی است.
مغازه ای بیان كرد: هرچه به فشارهای اجتماعی در جامعه توجه می نماییم، می بینیم كه در مقابل، جای هیچ تخلیه ای برای انسان وجود ندارد. دراخبار، بیشتر مطالبی مربوط به تصادف، سقوط، مرگ و... انسان را به ورطه ی نا امیدی می كشاند. البته ما نمی توانیم تمام این مسائل را با موسیقی درمان نماییم اما می توانیم كمی از این یاس و نا امیدی را به كمك موسیقی جبران نماییم.



1397/10/23
14:10:51
5.0 / 5
4763
تگهای خبر: اجرا , تولید , سلامت , موسیقی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز