كالای فرهنگی فرصت ارتباط با جهان را برقرار می كند

كالای فرهنگی فرصت ارتباط با جهان را برقرار می كند

مجله سرگرمی: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین پایانی چهارمین جشنواره جایزه فیروزه با اشاره به اینكه در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هستیم اظهار داشت: مقام معظم رهبری امسال را با عنوان سال «حمایت از كالای ایرانی» معرفی كرده اند و استفاده از كالای ایرانی یكی از موارد لازم برای تحقق این شعار است.


به گزارش مجله سرگرمی به نقل از ایسنا، به نقل از روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی با تاكید بر این مطلب اضافه كرد: كالای ایرانی با دو تفسیر برداشت می شود، در تفسیر عام كالایی كه در ایران تولید میگردد و پشتیبانی از این بخش بسیار مهم می باشد برای اینكه از یك سو با اشتغال مرتبط می باشد و از طرف دیگر رونق اقتصادی را به وجود می آورد و در آمد ملی را بالا می برد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره كرد: استفاده از كالای ایرانی امنیت ملی را بیشتر می كند و از این رو پشتیبانی از آن بسیار مهم می باشد.
صالحی تصریح كرد: در تفسیر دیگر كالای ایرانی با روح ایرانی خلق می شود؛ اعتقاد ما براین است كه روح ایرانی در طول تاریخ هزاران ساله، ممتد بوده است، این روح خودرا در كالاهای ایرانی هم نشان داده و در واقع روح ایرانی تلفیقی از لطافت و ظرافت به همراه صلابت است.
او بیان كرد: برخی ملت ها كالاهای سخت می سازند اما ایرانی روح صلابت و ظرافت را در كالاهای خود عجین دارد بدین سبب ایرانی همیشه كالایی ظریف اما محكم ساخته است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان كرد: روح ایرانی ریشه در زمین دارد اما به آسمان باز می نگرد. پس این تركیب خاك و آسمان در طول تاریخ جریان داشته است. این كالا هم زمینی و هم ملكوتی است پس كالای ایرانی هم ریشه تاریخی و كهن و هم مدرن را دارد و همین سوژه روح ما را با سنت و نوآوری تركیب كرده است.
صالحی اضافه كرد: كالای ایرانی در طول تاریخ خود این تركیب سنتی و مدرن را به همراه داشته و تلفیقی از طبیعت و نیازهای انسانی است، این بدان معناست كه ما از طبیعت استفاده می نماییم اما از آن نمی كاهیم، بدین سبب وقتی صحبت از پشتیبانی از كالای ایرانی میگردد هم معنای عام و هم معنای خاص آن مدنظر است.

كالای فرهنگی می تواند خط ارتباطی و جاده ابریشم ایران باشد
او اظهار داشت: كالاهای فرهنگی ایرانی از جایگاه خاصی برای ما برخوردار می باشد و وقتی سالی به این نام می گذاریم چه به معنای جغرافیایی و چه روح تمدنی این كالا جایگاه رفیعی پیدا می كند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: كالاهای فرهنگی در میان كالاهای دیگر تاثیرات بیشتری دارد برای اینكه در روح انسان می ماند و ماندگار است، كالاهای فرهنگی در حوزه كودك، بر آنها تاثیر می گذارد و در بین آنها مانا میگردد.
صالحی اضافه كرد: كالای فرهنگی فرصت ارتباط ما با جهان را برقرار می كند و می تواند خط ارتباطی و جاده ابریشم ایران باشد، اگر بخواهیم ایران را همچنان به دنیا معرفی نماییم كالای فرهنگی هویت و نمای ایران خواهد بود.
او با اشاره به اینكه هدف از شكل گیری جایزه فیروزه احداث فرصت ارتباط، تعامل و ارتقاء در این زمینه بود، افزود: بنظر می رسد این جایزه و اتفاقات آن چند نقطه را دنبال می كند، ابتدا رصدها و پایش هایی در این جشنواره رخ می دهد و نهادهای حاكمیتی و جریان های صنفی و خصوصی مورد پایش قرار می گیرند تا اتفاقات جدیدی در این عرصه دیده شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره كرد: این جایزه ها فرصت تعامل مولدان با یكدیگر و گروه های دیگر را فراهم می آورد و از یك تعامل ساده به سمت شبكه های گسترده تر منتهی میگردد. بدین سبب می توانیم با این تشكل ها قدرت عمل و ارتباط را افزایش دهیم، همین طور در این جایزه ها دغدغه ها مطرح میگردد و گفت وگوها شكل می گیرد و به سمت رفع مشكلات آن می رویم.
صالحی درانتها اظهار داشت: یكی از تلاش های این دوره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است كه جریان شغل آفرین بیشتر مورد توجه قرار گیرد. فضاهای حمایتی برای كاهش هزینه ها و نمایش تسهیلات برای كمك به این كالاهای فرهنگی باید بیشتر شود و ما باز در وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی به دنبال این مساله هستیم.

فرهنگ و اقتصاد باید در كنار یكدیگر قرار بگیرند
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم با اشاره به اینكه این جایزه برای تقدیر و تشكر فعالان حوزه كالاهای فرهنگی هرساله برگزار می شود، اشاره كرد: فرهنگ و اقتصاد در كنار هم باید قرار بگیرند. كشور ما هم به خاطر ظرفیت های قومی می تواند تكثر زیادی در مورد كالاهای فرهنگی داشته باشد.
محسن جوادی با اشاره به ظرفیت كالاهای فرهنگی استان های مرزی بیان كرد: استان های مرزهای ما می تواند كالاهای فرهنگی زیادی را صادر كند و این مساله باید جدی گرفته شود، از این رو باید این جشنواره بیشتر گسترش پیدا كند. بدین منظور امسال استارت تاپ های فرهنگی باز در این جشنواره راه پیدا كرد ولی با این وجود باید بیشتر در این حوزه به دنبال تنوع بود.



1397/10/18
14:55:01
5.0 / 5
4286
تگهای خبر: تولید , جشنواره , فرهنگ , نمایش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۵
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز