آغاز انقلاب زمستانی و بلندترین شب سال

آغاز انقلاب زمستانی و بلندترین شب سال

به گزارش مجله سرگرمی شب یلدا زمان میان غروب آفتاب روز جمعه ۳۰ آذر ماه بعنوان آخرین روز پاییز تا طلوع آفتاب در اول ماه دی بعنوان اولین روز زمستان است و این در شرایطی است كه این شب تنها حدود یك دقیقه با شب های قبل و بعد خود فرق دارد.


به گزارش مجله سرگرمی به نقل از ایسنا، انقلاب زمستانی كوتاه ترین روز سال در نیمكره شمالی است (اول دی ماه) و شروع رسمی زمستان به حساب می آید. خورشید در این زمان در پایین ترین ارتفاع در آسمان قرار دارد؛ چون كه در این زمان جهت محور قطب شمال سیاره ما كه نسبت به سطح مداریش دارای انحراف است، در جهت خورشید قرار ندارد.
به عبارت دیگر انقلاب زمستانی در ستاره شناسی لحظه ای است كه خورشید از دید ناظر زمینی در بیشترین فاصله زاویه ای با صفحه استوا در آن سوی نیمكره شمالی-جنوبی ناظر قرار دارد. در نیمكره شمالی روز اول دی ماه (معمولا ۲۲ دسامبر) است كه انحراف معیار آن در سال های مختلف حداكثر حدود ۱۲ ساعت است. در این لحظه خورشید در نقطه رأس الجدی كره سماوی قرار گرفته و مستقیماً بر فراز مدار رأس الجدی كره زمین می تابد.



نمودار فصل ها، انقلاب زمستانی
انقلاب زمستانی آغاز زمستان است، كوتاه ترین روز سال است و بعد از انقلاب زمستانی طول روزها بلندتر می گردد. انقلاب زمستانی همینطور منشا خیلی از جشن ها و آئین های باستانی در فرهنگ ها و تمدن های بشری است كه شب یلدا همچون این جشن ها است.
یلدا تولد دوباره مهر و گرما
اسدالله قمری نژاد، عضوكمیته نظارت و ارزیابی انجمن نجوم ایران در گفت وگو با ایسنا، شب یلدا را طولانی ترین شب سال توصیف كرد و اظهار داشت: این شب نه تنها یك آیین كهن، بلكه به لحاظ علمی و محاسبات نجومی دارای جایگاه ویژه ای است و نشان از شناخت دقیق پیشینیان ما از حركت سالانه خورشید در دستگاه مختصات زمین مركزی دارد.
وی در این باره توضیح داد: محور زمین ۲۳.۵ درجه نسبت به صفحه منظومه شمسی انحراف دارد و این مهم دلیل اصلی بوجود آمدن فصل ها است.
قمری نژاد افزود: اگر محور زمین، دارای انحراف یا كج شدگی نبود، همیشه خورشید به یك حالت به زمین می تابید و آب و هوای مناطق مختلف زمین همواره ثابت می ماند؛ انحراف مداری زمین سبب شده كه در طول گردش سالانه خود به دور خورشید همواره چهارفصل را تجربه نماییم.
وی با اشاره به اینكه ساكنان زمین در دو نیمكره شمالی و جنوبی اثر این انحراف محوری را در كم و زیاد شدن ارتفاع خورشید در آسمان و كوتاه یا بلند شدن طول روز و شب خود مشاهده می كنند، خاطرنشان كرد: پیشینیان بر این باور بودند كه خورشید در یك مدار دایره ای شكل بر كره سماوی به نام دایرةالبروج به دور زمین در حال گردش است و این مدار با استوای سماوی زاویه ۲۳.۵ درجه ای را می سازد.
عضو كمیته نظارت و ارزیابی انجمن نجوم ایران تصریح كرد: این دو دایره عظیمه در دو نقطه همدیگر را قطع می كنند و در دو نقطه هم بیشترین فاصله را از هم پیدا می كنند و نقاط مشترك به اعتدال بهاری و پاییزی و دو نقطه جدایی به انقلاب تابستانی و زمستانی مشهور هستند.
وی با تاكید بر اینكه یلدا در واقع قرار گرفتن خورشید در نقطه انقلاب زمستانی است، اظهار داشت: نیمكره شمالی در این زمان كوتاه ترین روز و بلندترین شب را در طول یك سال به خود می بیند. در واقع یلدا زایش روشنایی است و بعد از این شب، خورشید آرام آرام در مدار خود به سمت اعتدال بهاری جابجا و ارتفاع خورشید در آسمان بیشتر می شود، ضمن آنكه طول روز هم افزایش خواهد یافت.
قمری نژاد با اشاره به اینكه بعد از گذشت حدود ۹۰ روز خورشید به نقطه اعتدال بهاری می رسد، افزود: این مكان، مكانی از خورشید است كه طول شبانه روز برابر می گردد و ابتدای سال خورشیدی است و ما از آن به “نوروز” یاد می نماییم.
به قول وی، در این هنگام خورشید از محل دقیق شرق ما طلوع و بعد از ۱۲ ساعت در غرب، غروب می كند.



1397/10/02
21:04:29
5.0 / 5
4456
تگهای خبر: دستگاه , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز