نگاهی به تغییرات لباس عروس در ایران

لباس عروس از كی سفید شد؟

لباس عروس از كی سفید شد؟

مجله سرگرمی: زمانی برای متفاوت شدن عروس، لباس نوعی از رنگ قرمز یا سبز با عنایت به خصوصیت های قومی هر منطقه دوخته می شد، تا اینكه پای خارجی ها به ایران باز و این لباس دستخوش تغییرات شد.


به گزارش مجله سرگرمی به نقل از ایسنا، هنوز هم پوشاك سنتی برای نمایش مراسم عروسی اقوام مختلف نقش مهمی ایفا می كنند. هم اكنون در معدود نقاط كشور، از لباس های رنگی به شیوه گذشته برای مراسم عروسی در اقوام ایران استفاده می گردد و می توان این نمونه ها را در اقوام تركمن، قشقایی، بلوچ و مردم جنوب كشور دید.
بیشتر زنانِ تركمن هنوز هم از لباس هایی به رنگ قرمز و سوزن دوزی های خاص این منطقه استفاده می نمایند. زیورآلات ورشو كه در زمان گذشته از جنس طلا و نقره ساخته می شد، همچنان نقش مهمی در پوشش عروس های این منطقه ایفا می كند. زنان قشقایی هم از دامن های پرتور و سربندهایی با رنگ های شادِ براق استفاده می نمایند. پوشاك این منطقه عموما با پارچه های دستبافت و دوخت های سنتی آماده می شد.
لباس عروس همسر دكتر حسابی كه در خانه- موزه وی در معرض عموم قرار گرفته، مبین سادگی این پوشش در مراسم عروسی این چهره مشهور كشورمان است. این لباس كه به رنگ سبز است از جنس مخمل و با رودوزی های سنتی دوخته شده است.
اما هم اكنون فرهنگ استفاده از لباس های ساده با رنگ های شاد در مراسم عروسی دستخوش تغییرات شده است. هم اكنون عروس های ایرانی ترجیح می دهند از الگوهای خارجی بخصوص عروس های خاندان سلطنتی انگلیس با تغییراتی به سبك خودشان كه بیشتر می پسندند، استفاده كنند بنا بر این عموما لباس های باز به رنگ سفید و شیری با دنباله های بلند یا پُف زیاد سفارش می دهند، لباس هایی كه در عین هزینه بر بودن فاقد اصالت هستند.
گرچه لباس عروس های خاندان سلطنتی انگلیس ساده به نظر می آید اما با هزینه های بسیاری و در شان این خاندان كه عموما آستین بلند هستند، دوخته می گردد. با این تفاوت كه اصالت و هنرِ دست را در نوع پوشش خود در نظر می گیرند. به قول رئیس منطقه اروپا در شورای جهانی صنایع دستی لباس عروسی كیت میدلتون (همسر شاهزاده ویلیام) را الكساندر كویین دوخته كه به شكلی صنایع دستی شمرده می شود چونكه توربافی خاصی دارد.
فاطمه بهرامی- پژوهشگر پوشاك اقوام- نیز در باره تغییر لباس عروس در ایران به ایسنا، می گوید: لباس عروس در رسم كلی اقوام به همان شكلی كه دیگران آنرا می پوشیدند بوده است اما با این تفاوت كه لباس نو می دوختند و از رنگ های شاد و تابناك تر بهره می بردند و از رنگ سفید برای لباس عروس به ندرت استفاده می كردند. برای مثال اقوام ترك از رنگ قرمز بیشتر استفاده می كردند و بعدها رنگ ها دستخوش تغییر شد.
او ادامه می دهد: رنگ سفید كم كم از دوره ی قاجار برای لباس عروس مرسوم شد چونكه در اواخر دوره ی صفویه و اوایل قاجار ارتباط كشور ما با روسیه زیاد شد. در این دوره، مهاجران و شرق شناسان رنگ سفید را بعنوان لباس عروس در كشور ما جا انداختند.
این كارشناس با اشاره به اینكه استفاده از رنگ قرمز به سبب آنكه نشانه ی بركت و نیكبختی بود، مورد استفاده قرار می گرفت، می گوید: همینطور اقوام زرتشتی از رنگ سبز برای لباس عروس استفاده می كردند چونكه این رنگ نشانه بركت و فراوانی و از نظر اسطوره شناسی به معنای زن و زایش بود. مبنای آنها برای انتخاب رنگ سبز طراوت، باروری و الگو برداری از طبیعت بود.
بهرامی درباره اینكه چرا برای اقوام ایرانی در گذشته لباس های پوشیده مورد توجه بود اما هم اكنون گرایش به لباس های عروسِ باز بیشتر شده است؟ توضیح می دهد: متاسفانه ما فرهنگ خود در این باره را حفظ نكردیم و الگوبرداری بیمارگونه از ژورنال ها داشته ایم. هم اكنون آرایش عروس های ما بیشتر به سبك عربی و لباس ها به سبك غربی است كه شكل عجیب و غریبی را به وجود آورده است. معمولا انتخاب ها منطق درستی ندارند.
او اضافه می كند: در تصاویری كه از مراسم عروسی غربی ها می بینیم، بیشتر سادگی دیده می گردد چونكه هدف آنها صرفا یك شروع جدید است در حالیكه متاسفانه مراسم عروسی های ما جریان سالمی ندارد و چشم و هم چشمی عجیبی برای هزینه تراشی به وجود آمده است. اوایل انقلاب مُد بود كه عروسی ها در مساجد برگزار گردد و لباس عروسی در كار نبود اما حالا شاهد نوعی افراط گری در این زمینه هستیم كه از آن سوی بوم افتاده ایم.
این كارشناس پوشاك اظهار می كند: الگوی موفقی در قالب مجله های خبری در اختیار نسل جوان ما قرار نگرفت. فرش قرمزها، ژورنال ها و برنامه های ماهواره ای در اختیار آنهاست. ای كاش ژورنالی در این حوزه تولید می شد. ما در مراسم هندی ها و كشورهای عربی شاهد مراسم لوكس عروسی هستیم كه غالبا اخبار آنها مورد توجه كشورهایی مثل ما قرار می گیرد. باید خوراك ذهنی مناسبی برای جوانان فراهم نماییم. چرا نباید مراسم عروسی افراد نخبه مثل مریم میرزاخانی را بعنوان الگو جستجو كنیم؟ افرادی كه ارزش هایشان فرق می كند. اما برای مثال تصاویر عروسی هنر پیشه ای مثل كیم كارداشیان را جستجو می نماییم و الگوی خودمان قرار می دهیم. زندگی من باید بر اساس هوشمندانه ها شكل بگیرد. به نظر می آید همه چیز در راه رها شده ای پیش می رود.




1397/08/30
15:47:52
5.0 / 5
4489
تگهای خبر: اجرا , تولید , فرهنگ , موزه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۲
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز