جشنواره ملی فرهنگ و هنر اقوام ایرانی در دانشگاه شریف

جشنواره ملی فرهنگ و هنر اقوام ایرانی در دانشگاه شریف

مجله سرگرمی: «جشنواره ملی فرهنگ و هنر اقوام ایرانی» به مدت پنج روز با فعالیت ۱۵۰ دانشجو در دانشگاه شریف برگزار می گردد.


به گزارش مجله سرگرمی به نقل از روابط عمومی ستاد جشنواره، «جشنواره ملی فرهنگ و هنر اقوام ایرانی» از ۲۶ تا۳۰ آبان ماه به مدت پنج روز توسط معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه صنعتی شریف و با پیام «ایران، در شریف» برگزار می گردد.
هدف اصلی این همایش، ارتقای اهداف فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، كمك به نشاط و بالندگی دانشجویان و دانشگاهیان، تقویت وحدت ملی و انسجام اقوام با استفاده از ارتقاء تعلق روحی به فرهنگ بومی و حفظ میراث فرهنگی مناطق مختلف كشور است.
خصوصیت مهم و برجسته این جشنواره، پرهیز از نگاه محدود به ارزش ها و مولفه های فرهنگی هنری اقوام و دوری از اجرای جشنواره ی نمایش اقوام به معنای عامیانه است. این همایش با اهداف متعالی، محتوایی و با تاكید بر محورهای آموزشی، مطالعاتی، ترویجی و پژوهشی تالیف و طراحی شده و معرفی، ترویج فرهنگ و هنر تیره های مختلف اقوام و حفظ ارزش ها، دستاوردها و هویت اقوام در راه جهانی شدن، دغدغه اصلی معاونت فرهنگی است.
مسوولیت اجرایی این برنامه به عهده دانشجویان این دانشگاه بوده و مقرر است نمایشگاه ها و غرفه های محلی از استان های مختلف در این جشنواره برپا، تا ضمن معرفی آثار هنری، تاریخی، ادبی و علمی هر استان، نمادهای مهم استان ها از موسیقی، لباس، غذاهای محلی، صنایع دستی، سوغات، آداب و سنن و تئاتر آیینی هم نمایش داده شود. حدود ۱۵۰ دانشجوی فعال در مقاطع مختلف تحصیلی با ستاد جشنواره همكاری جدی و موثری دارند.
لادن سلطان پناه، مولف طرح و دبیرجشنواره ملی فرهنگ و هنر اقوام ایرانی اظهار داشت: ایران نمونه عینی كشوری است كه با وجود تنوع و تكثر قومی، از انسجام و هویت و وحدت ملی برخوردار می باشد بنابراین از پدیده اقوام در ایران بعنوان اعضای یك خانواده بزرگ به نام «ایران اسلامی» نام می بریم.
او خاطرنشان كرد كه حفظ انسجام و همبستگی ملی، در گرو پذیرش تنوع فرهنگی و به رسمیت شناختن هویت های فرهنگی متنوع (خرد) در ذیل هویت كلان ملی است.
دبیر این جشنواره بیان كرد: جمهوری اسلامی ایران با استفاده از مشاركت جویی و به رسمیت شناختن هویت های قومی به انسجام و هویت و همبستگی ملی، قوام و دوام بخشیده است. كردها، آذری ها، بلوچ ها و تركمن ها و... به لحاظ باورهای عمیق تاریخی، فرهنگی و اعتقادی، پیوستگی و انسجام غیر قابل انكاری با فرهنگ و هویت ملی داشته و دارند. این تنوع در اندیشه امام(ره) هم به رسمیت شناخته شده و از آن بعنوان یك فرصت یاد می گردد.
سلطان پناه همینطور به اهداف متعالی جشنواره اشاره نمود و اظهار داشت: تلاش می نماییم تا دانشجویان علاوه بر ماموریت اصلی خود یعنی تحصیل و رشد علمی در زمینه های اجتماعی فرهنگی و فعالیت های هنری هم فعال باشند و علاوه بر رشد علمی به نشاط روحی و بالندگی و رضایت از زندگی دانشگاهی دست پیدا كنند كه بطور قطع این جشنواره فرصت ارزشمندی را در اختیار دانشجویان قرارخواهد داد.
او اظهار داشت: ۲۰ نشریه فرهنگی و ویژِه نامه جشنواره با هدف معرفی میراث تاریخی، فرهنگی وهنری استان ها توسط دانشجویان شریف در حال تولید محتوا و انتشار است. خروجی این جشنواره تدوین كتابی با عنوان «ایران در شریف» به عنوان راهنمای گردشگری با نگاهی آكادمیك خواهد بود.
دبیر جشنواره ملی فرهنگ و هنر اقوام ایرانی همینطور درباره بخش های اصلی این جشنواره اظهار نمود: برگزاری همایش ایران در شریف با حضور اساتید صاحب نظر در حوزه اقوام، برگزاری سمینارها آموزشی توسط استادان برجسته شریف برای هنرمندان صنایع دستی كشوری، برگزاری نمایشگاه ها و غرفه ها معرفی استان، نمایشگاه آثار نفیس قرآنی، برگزاری بازارچه های محلی استان ها شامل صنایع دستی، سوغاتی، غذاهای محلی و لباس های منطقه ای، برگزاری جشنواره موسیقی اصیل و فاخر ایرانی ویژه هر استان، تولید نشریات و ویژه نامه فرهنگی مخصوص معرفی فعالیت ها و برنامه های استان های مختلف، نمایش تئاتر میدانی و صحنه با مبحث اقوام و هویت ایرانی، نمایش آثار باستانی، میراث فرهنگی، انتشارات، معرفی شهدا و مشاهیر هر استان، نمایشگاه جاذبه های توریستی، مناطق گردشگری، بناهای تاریخی، برگزاری كارگاه های آموزش هنرهای محلی استان ها (فرش، گلیم بافی، حصیر بافی، سفال گری...)، كارگاه آموزشی سیر تولید صنایع دستی كشور و نمایشگاه عكس و نقاشی شهدا و مشاهیر كشور همراه خواهد بود.
تقویت وحدت ملی و انسجام اقوام، ارتقا تعلق روحی به فرهنگ بومی و حفظ میراث فرهنگی مناطق مختلف كشور، قویت همدلی و وحدت در بین اقوام و اقلیت های زبانی مختلف، آشنایی دانشجویان با آداب و سنن و فرهنگ و هنر مفاخر و مشاهیر ملی مناطق مختلف كشور، افزایش روحیه خودباوری، حس خود كارآمدی و عزت نفس در دانشجویان، نشاط و بالندگی دانشگاهیان، تولید شبكه ارتباطات بین فردی و میان قومی، افزایش روحیه تعاون و همكاری و رشد فعالیت های گروهی، توجه به مطالعات فرهنگ اقوام و ایران شناسی در میان دانشگاهیان و ارائه كار مشترك فرهنگی جهت ارتقای فرهنگ دانشگاه و كشور از اهداف اصلی این جشنواره ی پنج روزه عنوان شده است.



1397/08/26
18:25:04
5.0 / 5
4339
تگهای خبر: اجرا , بازار , تئاتر , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز