تحلیل مهر بر یك گزارش مالی؛

موسسه هنرمندان پیشكسوت و هزینه ۲ و شش دهم میلیاردی در ردیف های تكراری

موسسه هنرمندان پیشكسوت و هزینه ۲ و شش دهم میلیاردی در ردیف های تكراری

مجله سرگرمی: گزارش مالی موسسه هنرمندان پیشكسوت در سال ۱۳۹۶ در حالی منتشر گردید كه برخی سرفصل های آن، شرح وظایف و سازوكار هزینه ای این موسسه را با ابهاماتی مواجه كرده است.



به گزارش مجله سرگرمی به نقل از مهر، روابط عمومی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خبری اعلام نمود: در ادامه روند شفاف سازی عملكرد مالی نهادهای زیرمجموعه، گزارش موسسه هنرمندان پیشكسوت در سال ۱۳۹۶ منتشر گردید.
فایل گزارش مالی موسسه هنرمندان پیشكسوت در سال ۹۶ را اینجا بخوانید.
با نگاهی اجمالی به گزارش ارائه شده یكی از نخستین نكاتی كه جلب توجه می كند ساخت ۳۲ مستند درباره زندگی پیشكسوتان هنر است كه ابتدا به ساكن با این پرسش مواجه می گردد كه ساخت مستند از زندگی بزرگان هنر بر چه اساس برعهده موسسه هنرمندان پیشكسوت گذاشته شده است در حالیكه یكی دیگر از بخش های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یعنی سازمان سینمایی دارای زیرمجموعه تخصصی تولید فیلم مستند است و این بودجه می تواند به صورت حرفه ای در مركز گسترش سینمای مستند و تجربی هزینه شود كمااینكه تولید مستندهای پرتره درباره چهره های شاخص عرصه های مختلف، یك روال مرسوم در این مجموعه بوده است.
حال باید لزوم و دلیل ساخت این تعداد مستند با هزینه مجموع ۸۶ میلیون تومانی در موسسه هنرمندان پیشكسوت تبیین و تشریح شود. به خصوص كه در جدول ارسالی، اشاره ای به طرف های قرارداد و مستندسازانی كه برای این آثار مبالغی را دریافت كرده اند نشده است و ارقام درج شده برای ساخت این آثار هم با استاندارد هزینه تولید مستند در كشور نسبت منطقی ندارد.
از دیگر نكات غیرشفاف در این جدول، تكرار برخی ردیف ها مانند «همایش ها-گردهمایی ها-برنامه ها- تولدهای هنرمندان پیشكسوت» (با هزینه ۳۴۱ میلیون ریال)، «تكریم گروهی هنرمندان پیشكسوت به مناسبت سالروز تولد(جشن تولد)» (با هزینه ۲۱۶۰ میلیون ریال) و «دیدارها و بازدیدهای گروهی هنرمندان پیشكسوت(خرید گل و شیرینی و میوه و...)» (با هزینه ۲۸۶ میلیون ریال) است؛ ردیف هایی كه به نظر می آید از نظر اجرایی تفاوتی با یكدیگر ندارند و عناوین شان بیشتر بازی با كلمات به نظر می آید در نتیجه تخصیص بودجه مجزا به هر كدام از این سرفصل ها نیاز به شفاف سازی و توضیحات تكمیلی دارد.
مضاف بر این سه ردیف مشخص، ردیف های دیگری مانند «ششمین همایش سراسری هنرمندان پیشكسوت در تبریز» (با هزینه ۳۶۹۱ میلیون ریال)، «هفتمین همایش سراسری هنرمندان پیشكسوت در كیش» (با هزینه ۳۷۴۳ میلیون ریال) و یا «هزینه تجلیل از هنرمندان پیشكسوت (انفرادی)» (با هزینه ۳۶۳ میلیون ریال) هم به نظر می آید می توانست در ذیل همان ردیف «همایش ها-گردهمایی ها-برنامه ها- تولدهای هنرمندان پیشكسوت» لحاظ شود. هرچند تفاوت قابل توجه هزینه ها در این سرفصل ها احتمال خوشبینانه «بی دقتی در درج عناوین ردیف های هزینه ای» را هم تقویت می كند.
همین ابهام درباره ردیف های دیگری مانند «پذیرایی و ایاب و ذهاب رفت و آمد هنرمندان حمل و نقل و...» (با هزینه ۵۸۴ میلیون ریال) هم قابل طرح است؛ هزینه ای كه به مصادیق آن اشاره ای نشده و عبارت درنظر گرفته شده برای آن هم بیشتر تكرار مكرر كلمات با مفاهیم مشابه است.
درباره ردیف های «كمك هزینه های مستمر (معیشتی-مسكن و...) به هنرمندان پیشكسوت» (با هزینه ۹۸۰۹ میلیون ریال)، «كمك هزینه های پزشكی و پرستاری هنرمندان پیشكسوت» (با هزینه ۴۲۱ میلیون ریال) و «هزینه های بیمه تكمیلی هنرمندان پیشكسوت (حق بیمه سالیانه)» (با هزینه ۶۶۹ میلیون ریال) هم می توان به این نكته اشاره نمود كه به نظر می آید در این بخش «موسسه هنرمندان پیشكسوت» و «صندوق اعتباری هنر» در حال موازی كاری هستند.
در اساسنامه «صندوق اعتباری هنر» كه در اختیار رسانه ها قرار گرفته است صراحتا به «طرح تكریم و كمك مستمری»، «بیمه تأمین اجتماعی»، «بیمه درمان تكمیلی» و «تسهیلات» بعنوان خدمات ارائه شده به ۵۴ هزار عضو این صندوق اشاره شده است. در این اساسنامه به جزئیات بیشتری هم اشاره شده است كه موید هم پوشانی وظایف این دو نهاد حمایتی است.

1397/06/27
14:57:17
5.0 / 5
4524
تگهای خبر: اجرا , تخصص , تولید , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز