از رونمایی نشانه های صنایع دستی تا استفاده از لباس های بندری

از رونمایی نشانه های صنایع دستی تا استفاده از لباس های بندری

مجله سرگرمی: همزمان با روز ملی خلیج فارس در هشتمین جشنواره بین المللی فرهنگی – هنری خلیج فارس و با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از ثبت ملی نشانه های جغرافیایی صنایع دستی سه شهرستان قشم، میناب و بندرلنگه رونمایی و جهت استفاده از لباس بندری در ارگان ها و مدارس بندرعباس موافقت شد.


به گزارش مجله سرگرمی به نقل از ایسنا، به نقل از جشنواره بین المللی فرهنگی هنری خلیج فارس، صادق صمصام پور -مجری ثبت ملی نشانه های جغرافیایی صنایع دستی هرمزگان- در حاشیه رونمایی از این نشانه ها اظهار داشت: با عنایت به منحصر به فرد بودن و شهرت جهانی محصولات صنایع دستی هرمزگان و همینطور بازارهای اقتصادی محلی، ملی و بین المللی این محصولات با همكاری شركت تعاونی صنایع دستی گلابتون قشم، معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان و پارك علم و فناوری هرمزگان، نشانه جغرافیایی محصولات صنایع دستی با عنوان های برقع قشم، حصیر بافی میناب و گلابتون دوزی بندرلنگه به ثبت ملی رسید.
او بیان كرد: خیلی از كشورهای در حال پیشرفت برای قرار گرفتن در مسیر توسعه و تولید زیر ساخت های رشد اقتصادی از تولید و حمایت های قانونی حقوق مالكیت صنعتی بهره كامل را برده و محصولات بومی و سنتی، آداب و رسوم فرهنگی، صنایع دستی و تجاری منتسب به منطقه خویش را با استفاده از بستر های قانونی ملی و بین المللی تحت حمایت قرار داده اند.
صمصام پور با اشاره به تعریف نشانه جغرافیایی اظهار داشت: نشانه جغرافیایی، نشانه هایی هستند كه مبین و نشانگر مبداء كالا در قلمرو كشور، منطقه و مكانی در آن قلمرو بوده كه در آن مناطق كیفیت خاص، شهرت و یا سایر خصوصیت های كالا را بتوان اساسا به مبدا جغرافیایی آن منتسب كرد.
به قول او، اصطلاح نشانه جغرافیایی نسبتا جدید است و اخیرا در اسناد بین المللی مربوط به حقوق مالكیت صنعتی و همینطور مذاكرات بین المللی مربوط مطرح شده است.
مجری ثبت ملی نشانه های جفرافیایی اضافه كرد: قانون نشانه های جغرافیایی در سطح ملی و معاهدات مربوط در سطح بین المللی می تواند منافع اقتصادی و هویت فرهنگی نهفته در این كالاها را تضمین كند.
صمصام پور با تاكید بر توجه به نشانه جغرافیایی بیان كرد: نشانه های جغرافیایی به لحاظ اینكه معرف كالا با كیفیت خاص و ویژه هستند می توانند دارای شهرت بالا باشند كه این شهرت و اعتبار نشانه، انگیزه سودجویان را برای تقلب یا جعل نشانه تقویت می كند. به همین علت است كه پشتیبانی از نشانه های جغرافیایی در سطح ملی و بین المللی حائز اهمیت است و عدم پشتیبانی از آن سبب می گردد بخصوص مشتریان و مصرف كنندگان در انتخاب یك كالای اصیل و با خصوصیت های خاص محروم شوند كه نتیجه این امر همینطور می تواند اعتبار و شهرت كالا های مبحث نشانه های جغرافیایی را در سطح ملی و بین المللی مورد خدشه و صدمه جدی قرار دهد.
او افزود: امروزه به لحاظ اهمیت ویژه صنایع دستی در امر صادرات، پشتیبانی از نشانه جغرافیایی كه معرف این قبیل كالا ها با خصوصیت ها و كیفیت خاص است می تواند در ترویج محصولات روستاها و توسعه روستاها نقش بسزایی داشته باشد.
مجری ثبت ملی نشانه های جغرافیایی صنایع دستی هرمزگان اظهار داشت: اهمیت فرهنگی خیلی از كالاها از قبیل صنایع دستی هم می تواند لزوم پشتیبانی از نشانه ها را بخوبی نشان دهد. زیرا عدم پشتیبانی از نشانه های معرف این كالاها و تقلید و جعل آنها باعث تولید گسست میان كالاها و سنت هایی است كه از آن نشات گرفته اند كه در نهایت سبب تضعیف یا اضمحلال تصور موجود در مورد منشاء محصول و در نتیجه كاهش قیمت آن و اختلال در كانال توزیع و از میان رفتن هویت ملی مستتر در آنها می گردد.
همچینین در این مراسم مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان از موافقت وزیر و استاندار هرمزگان جهت استفاده از لباس سنتی بندری توسط زنان كارمند و فرهنگیان در ادارات و مدارس سراسر استان اطلاع داد.



1397/02/15
13:10:10
5.0 / 5
4536
تگهای خبر: تولید , جشنواره , صنعت , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز