نقدی بر دوستان حلالم كنید !

نقدی بر دوستان حلالم كنید !

مجله سرگرمی: یك جامعه شناس با عنایت به فراگیر شدن نصب عكس افراد فوت شده به شكل بَنِر در محله ها و اماكن عمومی اظهار داشت: تاروپود زندگی مان شده عكس! و دور نیست آن روزی كه در سالگرد متوفیان، در كوچه ها شاهد بنرهایی با جمله «پس چرا نمی آیید؟» باشیم.


به گزارش مجله سرگرمی به نقل از ایسنا، فردین علیخواه در این باره بیان كرد: در یكی دو سال اخیر بنرهای عریضی سرِ بعضی از كوچه های شهرهای كشورمان نصب می گردد كه در آن ها تصویر خندان، غمگین یا گریان آدم هایی كه عموما هم مردان هستند، نقش بسته است كه از دنیا رفته اند و در پایین این تصاویر جمله‌ی درشتی آمده است كه «ای دوستان حلالم كنید»، «پدر و مادر عزیزم؛ حلالم كنید»، «بچه های محل؛ روزهای خوبی داشتیم»، «از من راضی باشید»، «منتظرتان هستم».
او ادامه داد: بعضی از این بنرها و داربست هایشان آن قدر عریض اند كه از فاصله‌ی چند صد متری قابل مشاهده هستند و خویش را به نگاه هر عابری تحمیل می كنند. حالتِ عكسِ بعضی از متوفیان در این بنرها به گونه ای است كه گویی متوفی به همین قصد؛ یعنی بنر خداحافظی، عكس سلفی گرفته است. در بعضی از آن ها هم چهره‌ی متوفی با فتوشاپ دست كاری و زیباتر شده است.
این جامعه شناس افزود: ژان بودریار- متفكر معروف فرانسوی- یكی از نقدهایی را كه بر جوامع جدید وارد می داند فوران یا انفجار تصاویر است. طوفانِ تصاویر، زندگی انسان امروزی را درنوردیده است و به نظر می رسد گریزی از آن نیست. در این جوامع تلاش می گردد تا همه چیز از دریچه‌ی صفحه‌ی نمایش دیده شود. واقعیت زمانی معتبر است كه از صفحه‌ی نمایش(تلویزیون، تلفن همراه و غیره) بیرون بیاید. این روند آن قدر توسعه پیدا می كند كه انسان امروزی، یا در بین صفحات نمایش زندگی می كند یعنی مدام از تلویزیون به سمت تلفن همراه و از تلفن همراه به سمت تلویزیون می رود و یا خودش تبدیل به صفحه‌ی نمایش می شود!
علیخواه اضافه كرد: تبدیل شدن خود به صفحه‌ی نمایش، حكایت از وضعیت دیگری دارد كه جامعه شناسان با عنوان زندگیِ رسانه ای شده «Mediated life » از آن حرف می زنند. كل زندگی می گردد تصویر! بودریار، پیامد این روند را كم رنگ شدن مرزِ بین واقعیت و فرا واقعیت و همینطور "زندگیِ شبیه سازی شده" می داند. در این وضعیت تشخیص اینكه چه چیز واقعی و چه چیز "شبیه سازی شده" یا "كپیِ واقعیت" است بسیار دشوار می گردد. "زندگیِ رسانه ای شده" به معنای آن است كه همه لحظات زندگی تبدیل به عكس و تصویر می گردد و قواعدی نظیر غلو كردن در نشان دادن واقعیت كه زمانی بیشتر بر رسانه های جمعی نظیر تلویزیون حاكم بود به زندگی روزمره‌ی ما هم وارد می گردد. یعنی ما هم در انعكاس واقعیت مبالغه می نماییم.
او كه این مطلب را در صفحه شخصی خود در فضای مجازی منتشر نموده است، با اشاره به اینكه به نظر می رسد این بنرها ادامه‌ی همان «زندگیِ رسانه ای شده‌ی» این روزهای ماست، ادامه داد: به معنای دقیق تر، نه زندگی بلكه ما با "مرگ رسانه ای شده" مواجه هستیم. سلفی گرفتن، بعد از زندگی هم ادامه پیدا می كند و هر چه غلوآمیزتر باشد بهتر است. مرگِ ماندگار آن مرگی است كه تبدیل به داربست ها و بنرهای عریض شود. مرگ خوب آن مرگی است كه دیده و تماشا شود. اگر دانشجویان پزشكی با جسد متوفیان عكسِ سلفی می گیرند در اینجا متوفیان انگار با خودشان عكس سلفی گرفته اند.
این جامعه شناس با اشاره به اینكه شاهد مرگی اینستاگرامی شده هستیم، افزود: نكته‌ی قابل تأمل آن است كه پیش ازاین، دوستان و آشنایان متوفیان، بنرها یا پارچه های كوچكی تهیه و بر درودیوارهای خانه‌ی متوفی نصب می كردند. معمولاً خانواده‌ی متوفی صرفاً با استفاده از نصب اعلامیه ترحیم به دیگران اطلاع رسانی می كرد. هم اكنون علاوه بر ارسال پیامك و نصب اعلامیه ترحیم، نصب این بنرهای عریض از عكس متوفی هم باب شده است. به نظر می رسد كه در سال های آینده، دوستان و آشنایان متوفیان بنرهایی از تصاویر مشتركشان با متوفی تهیه كرده و در كوچه ها نصب كنند. تاروپود زندگی مان شده عكس! و دور نیست آن روزی كه در سالگرد متوفیان، در كوچه ها شاهد بنرهایی باشیم با این جمله كه " پس چرا نمی آیید ؟".
علیخواه بیان كرد: مارشال مك لوهان معتقد بود كه هر یك از وسایل ارتباطی، در تداوم یكی از حواس یا اندام های انسان هاست. مثلاً دوچرخه ادامه‌ی پا، رادیو ادامه‌ی گوش و عكس ادامه‌ی چشم است. ولی به راستی این بنرها ادامه‌ی كدام حواس یا اندامِ ماست؟ به نظر می رسد كه نه ادامه‌ی حواس یا اندام؛ كه این بنرها ادامه‌ی همان "زندگیِ خلاصه شده در عكس" های ماست. ولی نكته آن است، در جامعه ای كه در آن مدام اخبار بد به گوش می رسد بزرگ كردن مرگ و جار زدن آن در كوچه ها با استفاده از نصب بنرهای عریض و طویل، چقدر می تواند به دیگران امید و زندگی بدهد؟ سؤال دیگر آن است كه آیا اساساً مرگ هم تبدیل به یك سرگرمی اینستاگرامی نشده است؟ این سؤالی است كه پیش از نصب این بنرها باید از خودمان بپرسیم.



1397/01/30
16:59:58
5.0 / 5
5346
تگهای خبر: نمایش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز