كلام الله هم بر سفره هفت سین حضورمی یابد تا نقش آینگی خویش را یادآور شود

كلام الله هم بر سفره هفت سین حضورمی یابد تا نقش آینگی خویش را یادآور شود

مجله سرگرمی: «ایرانیان در كنارچیدن سفره هفت سین، حضور «آینه و قرآن» را الزامی دانسته اند. چنانكه بدون آن ها، نو شدن سال، برای ساكنان این بوم و بر، معنایی ندارد. البته هردو عنصر، رازی مشترك هم دارند كه سبب شده در آیین كهن نوروز، در كنار هم، قرار گیرند؛ آینه در آراستن ظاهر آدمی نقش مهمی ایفا می كند و حدودا آحاد مردم، درخانه هایشان، آن را دارند؛ پیش از خروج از منزل به آن چشمی می اندازند و بعد از آن، وقتی باز می گردند بازهم نگاهی به آینه می اندازند تا با چهره ای آراسته بر اهل خانه سلام كنند. چقدر زیباست كه این شی پركاربرد در سفره هفت سین حضور می یابد و بدین گونه خویش را برای دارندگانش اثبات می كند.»


محمدجواد لسانی - پژوهشگر
«در این نوشتار به دوعنصر پرداخته می گردد كه به شكلی با هم خویشاوندی دارند:
كلام الله هم بر سفره هفت سین حضورمی یابد تا نقش آینگی خویش را یادآور شود. اگر آینه به بیرون وجود نظر می كند و خبر ازچند و چون آن می دهد، قرآن بر درون آدمی نظر می افكند تا به سان جام جمی بلورین، خبر از غوغای باطن آدمی دهد و او را به آرامشی استوار دعوت كند. پرسش اینجاست كه آیا پیروان این كتاب، به اندازه آینه برون، هر روز از آینه درون استفاده می برند؟ اقوالی به عصر كنونی رسیده كه درایران باستان، اوستا بر این سفره حاضر بوده وبا طلوع اسلام عزیز براین سرزمین، پیروان نوآیین، قرآن را بر سفره كهن خویش نشاندند تا با بهره گیری از رهنمودهایش، مشق سال خویش را بنویسند. با گذشت اعصار، این وظیفه آیینی، رفته رفته به تشریفات میل كرد. چنانكه تقدس كتاب بجای ماند اما تنها به شمه ایی از آیه های حیات بخش آن، رفتار شد.

فرموده حق است كه « در (محتوای) قرآن تدبر نمی كنید؟ » (دعوت به تدبر نكرده بلكه بر جویندگان حقیقت، «امر»به تدبر كرده.)
نام دیگر قرآن، «بینه» است كه به زبان ما، «دلیل روشن» مفهوم می دهد. پس هركسی می تواند از آن توشه ای برگیرد و متن آن را بفهمد و اصلا برای « ناس» فرستاده شده. گواه این ادعا، در سوره شریف «زمر»است كه در آن ذكر شده، قرآن برای مردم نازل شده تا آنها را از ظلمات خارج و به سمت نور، راهی كند.
برهمه پیروان است كه نگذارند قرآن از حالت كاربردی بیرون آید. در ایران معاصر چند اندیشمند، خواستند كه قرآن را به سادگی، به صحنه زندگی مردم وارد كنند، از میان شان، می توان به آیت الله محمود طالقانی و مهندس مهدی تاجر اشاره نمود. تفسیر ساده «پرتوی از قرآن» و مجموعه های قرآن پژوهی چون «سیر تحول قرآن»پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، گواهی براین كوشندگی است كه این دو محقق در طول عمرشان و حتی در زندان ها، بر این كردارممارست كردند. هرچند كه خوب بود این تلاش ها، با قوت تمام، ادامه می یافت تا با این كتاب روشن، مشكلات، از سر راه برداشته می شد. اما آینه اجتماع امروز، پرسش هایی به ذهن بیننده اش متبادر می كند كه تلاش ها كافی نیست و نیازمند باغبان های دیگری در این باغ است تا خارها برچینند؛ نمونه هایی چون تاكید فراوان بر تجوید و صوت و لحن یا حتی تذهیب و مطلا كردن مصحف شریف، ممكن است برای مجریانش قابل دفاع باشد اما شاید خواندن ساده و بدون مانع آن را بخصوص در كانون خانواده ها، تحت الشعاع قراردهد. آیا نقش این كتاب زندگی ساز در آن است كه چون بناگاه صدایش به گوش آید تصور مرگ كسی به ذهن آدمی رسد؟ آیا كفایت می كند كه در ابتدای مجلس و سمیناری، چند خطی از آن، بی هیچ ترجمه شفافی، قرائت شود؟ و یا به این رضایت داد كه این كتاب لحظه ای بر دستان عروس و داماد قرار گیرد تا بی هیچ تاملی به آن خیره شوند؟ یا در شبهایی اندكی از سیصد و شصت و پنج روز سال، آن را بر سر گیرند و خدا را به آن قسم دهند تا گناهان یك ساله شان بخشیده شود؟ البته روشن است كه در برآیند همه این آداب قرآنی، كلیدی كه چراغ تمامی آنها را روشن می كند، مطالعه ی دست كم یك برگ از كتاب در ساعاتی از شبانه روز است، تا در همنشینی آن از مواضع خطا و لغزش، فاصله ای بوجود آید و نورانیتی در دل، طالع شود و خواننده اش را در برخورد با دیگران رهنما شود. آدمی با «خواندن» قرآن رشد می كند و به فارسی هم كتابی خواندنی مفهوم می دهد.
از پیشوایان هدایت به فراوانی رسیده كه قرآن حجت دین خداست و همینطور وسیله نیل به رحمت گسترده اوست. بنا به قول رسول گرامی اسلام (ص) وقتی كه پاره های ظلمت، شما را فرا گرفت، به آن پناه ببرید.
در آستانه سال نو، خوب است با حضور كلام الله بر سفره های عید ایرانی، خواندن روزانه و فهم آن، یادآوری شود. قرآن چشمه ساری بی انتها است كه هرچه از آن برگیرند معرفت و دانشی بیشتر عطا كند.
اكنون در لحظات تحویل سال، وقت یك تصمیم مبارك است كه از دلیل بودن كتاب حق بر این سفره پرنعمت، سرچشمه می گیرد تا معانی ارزشمندی به پیروانش، هدیه شود.»



1397/01/05
13:31:58
5.0 / 5
4455
تگهای خبر: سفر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز