یك مدرس دانشگاه:

به سمت بومی سازی مد قدم برمی داریم

به سمت بومی سازی مد قدم برمی داریم

مجله سرگرمی: یك مدرس دانشگاه در نمایشگاه طراحی پارچه نقش قماش اظهار داشت: چند سالی است كه بخش پارچه و لباس هم به جشنواره فجر اضافه شده و در همین راستا هم دانشگاه امكانات جدید اضافه كرده است. كم كم به سمت بومی سازی مد قدم برمی داریم.


به گزارش مجله سرگرمی به نقل از ایسنا، امیر شاهین شریفی در اولین روز این نمایشگاه، بیان كرد: دانشجویانی كه در رشته های هنری فعالیت می نمایند امتحانات عملی خویش را به صورت فعالیت هایی كه استاد برای آن ها تعریف می كند، طراحی و اجرا می كنند كه این فعالیت ها به اسم ژوژمان شناخته می شوند.
وی با اشاره به اینكه من به همراه دانشجویان كارشناسی ارشد در دو مبحث طراحی پارچه و طراحی لباس كار می كردم كه در این طرح، افراد به وسیله یك سری نرم افزارها كارهایی كه طراحی كردند را اجرایی می كردند، اضافه كرد: این كار در دو مبحث كاملاً جداگانه همچون طرح پارچه با كاربرد برای پرده و مبلمان و طراحی لباس در قالب های متنوع ازجمله مجلسی و اداری انجام می گردد.
این كارشناس طراحی لباس و پارچه خاطرنشان كرد: دانشجویان مباحثی كه در كلاس كار كرده بودند را اجرا می كردند كه این ژوژمان ها عمدتاً در قالب نمایشگاه در معرض نمایش قرار داده می گردد و من در قالب مدرس بخش كارگاه تخصصی در این پروژه فعالیت داشتم.
شریفی درباره ارزیابی وضعیت این رشته و حرفه در كشور اظهار داشت: این رشته كاملاً جدید بوده و طی چند سال اخیر به واسطه دولت و بنیاد ملی مد و لباس كه زیرمجموعه وزارت ارشاد است و در مقوله بومی سازی و اسلامی سازی مد و لباس فعالیت می كند به آن بهاداده شده، كه با عنایت به مطرح شدن این رشته دانشگاه ها و جشنواره ها در این مقوله اقدامات خوبی انجام داده اند.
این مدرس دانشگاه بیان كرد: در مقاطع و دانشگاه های مختلف هم در این زمینه خوب كار می گردد و دانشگاه ها هم امكانات خوبی در اختیار دانشجویان قرار داده اند و این فعالیت ها روبه پیشرفت هستند هرچند تا رسیدن به سطح دلخواه و مطلوب فاصله داریم و می توانیم بهتر از این، جایگاه را كسب نماییم.
وی در باره حمایت های دولت از این مقوله اظهار داشت: افرادی كه در جشنواره فجر طرحی عرضه می دهند چون برای نخستین بار طرح آن ها به نمایش گذاشته شده است، مالكیت آن طرح به صورت كاملاً مجانی به اسم فرد ثبت می گردد كه مقدمه ای برای آغاز فعالیت هاست.
شریفی تاكید كرد: در این نمایشگاه ها از بخش صنعت هم دعوت به عمل می آید و تولیدكنندگان مختلف دولتی و خصوصی هم حضور پیدا می كنند كه اتفاقات خوبی در این زمینه را رقم خواهد زد.
حجت بوستانی استاد كارگاه چاپ هم با اشاره به نقش خود در برگزاری این نمایشگاه اظهار داشت: نزدیك ۲۵ سال است در رشته صنایع دستی فعالیت می كنم. یك شاخه از رشته صنایع دستی مربوط به چاپ است كه چاپ دستی و ماشینی را پوشش می دهد و بخش دیگر آن به باتیك مربوط می گردد. دوستانی كه در این نمایشگاه با من كار داشتند درزمینه چاپ اطلاعاتی نیاز داشتند كه من در اختیار آن ها قراردادم و برحسب شناخت قبلی كه این دوستان از من داشتند به سراغم آمدند و درخواست همكاری دادند و همكاری را آغاز كردیم.
او درباره مشكلات طراحی پارچه اظهار داشت: این رشته، رشته ای سنگین ولی شیرین است و كسانی كه در آن فعالیت می نمایند حتماً باید از ذوق لازم برای فعالیت بهره مند باشند زیرا تحصیلات آكادمیك و دانشگاهی بدون تجربه در آن كاربردی نیست. متأسفانه اغلب افرادی كه در این رشته قدم می گذارند از ذوق كافی برخوردار نبوده و فقط مدرك دانشگاهی را كسب كرده اند زیرا این حرفه، حرفه ایست كه باید از ذوق و سلیقه فرد بر خواسته شود.
بوستانی ادامه داد: وضعیت شغلی برای افرادی كه در حوزه طراحی پارچه و لباس فعالیت می نمایند بی نظیر و به مقدار زیاد است و اغلب كسانی كه در این رشته فعالیت می نمایند صاحب تولیدی و مزون های خاص هستند. ضمن اینكه معمولاً افرادی در این حرفه قدم می گذارند كه یا تولیدكننده خاص و تك هستند یا تولیدات انبوه با طرح های متفاوت دارند كه باتجربه و گذراندن دوره هایی در حین فعالیت متوجه برخی تكنیك ها و روش ها در این حرفه ها شده اند و هم اكنون صاحب سبك و صاحب نظر در این رشته ها هستند.
این مدرس دانشگاه علم و فرهنگ درباره اهمیت این رشته اظهار داشت: برای مثال، اینكه چه رنگی را برای چه پارچه ای و چه پارچه ای را متناسب با چه شخصیت و فرم بدنی انتخاب نماییم، جزو مواردی است كه در كلاس های درس گفته نمی گردد و در حین كار باید متوجه آن شد و به جهت اینكه متوجه این موارد شویم باید تجربیات زیادی در این حوزه كسب نماییم.
وی در پاسخ به اینكه با عنایت به واردات پارچه و لباس آیا جای رشد برای طرح های ایرانی وجود دارد، اظهار داشت: بازار كساد در تمامی رشته ها و حرفه ها وجود دارد، ولی این صاحب كار است كه باید حرف جدید برای گفتن در حرفه ای كه در آن فعالیت می كند داشته باشد و اگر حرف تازه ای متفاوت از طرح های دیگر اعم از داخلی و خارجی داشته باشیم یقیناً می توانیم بازار كار قوی و پررونقی برای خود تولید نماییم.
بوستانی بیان كرد: البته یكی از مشكلاتی كه در این حرفه وجود دارد، فارغ از طرح و جنس كارهای تولیدی، بی اعتمادی مردم نسبت به تولیدات داخلی است، به صورتی كه جنس تولید داخل كه از كیفیت خوبی هم بهره مند است مجبور است به جهت اینكه به فروش برسد به اسم خارجی در كشور عرضه شود، كه این خود از مشكلات موجود در این رشته است.

نمایشگاه طراحی پارچه نقش قماش با همت تعدادی از دانشجویان طراحی لباس و پارچه دانشگاه علم و فرهنگ از امروز سه شنبه ۱۷ و چهارشنبه ۱۸ بهمن ماه از ساعت ۹ الی ۱۷ در سالن همایش های بین المللی این دانشگاه برگزار می گردد.
نمایشگاه طراحی پارچه نقش قماش با هدف ارتباط با تولیدكنندگان و نشان دادن توان دانشجویان در حوزه هنر و به خصوص طراحی پارچه به همت ۱۴ نفر از دانشجویان كارشناسی رشته طراحی پارچه و لباس دانشگاه علم و فرهنگ باراهنمایی استادان این حوزه در حال برگزاری است.



1396/11/29
13:49:31
5.0 / 5
4704
تگهای خبر: اجرا , جشنواره , فرهنگ , نمایش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز