روزهای فرهنگی ایران در بوسنی شروع شد

روزهای فرهنگی ایران در بوسنی شروع شد

مجله سرگرمی: به مناسبت گرامیداشت سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران و دهه فجر، مراسم روزهای فرهنگی ایران در شهر سارایوو مركز كشور بوسنی و هرزگوین شروع شد.


به گزارش مجله سرگرمی به نقل از ایسنا، به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در بوسنی و هرزگوین، آیین افتتاحیه با حضور عادل عثمانویچ وزیر امور مدنی بوسنی و هرزگوین، بیلیانا چامور مشاور وزیر امور مدنی، میلان تریویچ و امینا دلیكویچ معاونین شهردار سارایوو، محمود حیدری سفیر و علی اصغر عامری رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، اعضای انجمن دوستی بوسنی و ایران و جمعی از شخصیت های سیاسی، علمی و فرهنگی، چند تن از سفیران و دیپلمات های مقیم و علاقه مندان فرهنگ و هنر ایران در محل ساختمان ویچنیتسا برگزار گردید.


محمود حیدری، سفیر ایران در بوسنی و هرزگوین در این آئین اظهار نمود: اشتراكات فراوانی در عرصه فرهنگ، هنر، رسوم و ارزش های دینی و انسانی، دو ملت ایران و بوسنی و هرزگوین را به هم نزدیك كرده است.
او افزود: برگزاری روزهای فرهنگی ایران در سارایوو و بانیالوكا، همزمان با دهه فجر و سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی صفحه ای دیگر به كتاب پرارزش مناسبات فرهنگی میان دو كشور می افزاید.
وی ابراز امیدواری كرد این گونه مراسم علاوه بر ارتقای سطح مناسبات فرهنگی، زمینه ساز افزایش همكاری های سیاسی و اقتصادی بیشتر دو كشور شود.


علی اصغر عامری، رایزن فرهنگی ایران در بوسنی هم با بیان این كه انقلاب اسلامی ایران در طول چهار دهه گذشته علی رغم همه مشكلات و موانعی كه در پیش رو داشته، موفق شد تا با پیروی از دین مبین اسلام، منطقی عدالت طلب و صلح جو و روحیه ای ظلم ستیز و ایثارگر و رهبرانی باتقوا و صالح، نظامی مبتنی بر مردم سالاری دینی پایه گذاری كند، اضافه كرد: حاكمیت ارزش های دینی و معنوی، توجه به عدالت، كرامت انسان و احساس مسئولیت از جانب مردم، استقلال و آزادی، عزت و اعتماد به نفس ملی، تولید خودباوری علمی و رشد و توسعه علم و فناوری، تاثیرگذاری در مسائل عمده منطقه و شكستن هیبت قدرت های استكباری جهان از میوه های شیرین این انقلاب است.
او با بیان این كه این برنامه با مشاركت و همكاری نهادهای مختلف بوسنی و هرزگوین مانند شهرداری سارایوو انجام می گردد ادامه داد: به مناسبت انتخاب شهر تبریز بعنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال ۲۰۱۸، برنامه روزهای فرهنگی امسال با همكاری شهرداری تبریز و دانشگاه هنر اسلامی تبریز و با حضور ۹ نفر از برجسته ترین هنرمندان این شهر در رشته های نگارگری، معرق كاری، تذهیب و موسیقی بر نمایش جلوه های فرهنگی هنری این شهر تاریخی متمركز شده و اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد هم یكی از مفاخر هنر خوشنویسی خویش را برای جضور در این نمایشگاه معرفی كرده است.




میلان تریویچ، معاون شهردار سارایوو
به دیداری كه بامداد دوشنبه -۱۶ بهمن- با معاون شهردار تبریز داشته، اشاره نمود و آن را به علت ایده هایی كه عنوان شد، بسیار مفید خواند و اضافه كرد: ازجمله این ایده ها پیشنهاد برگزاری نمایشگاه فرهنگ و هنر بوسنی و هرزگوین در تبریز بود كه از جانب معاون شهردار تبریز عنوان شد و مورد پذیرش طرف بوسنیایی قرار گرفت.
وی اضافه كرد: ما امیدواریم كه همكاری ما بعد از برگزاری این برنامه ادامه یابد و بتوانیم شاهد اجرای فعالیت های بیشتری در جهت نزدیكی دو ملت باشیم.
عادل عثمانویچ، وزیر امور مدنی بوسنی و هرزگوین هم در سخنانی با خیرمقدم به هنرمندان و استادان شهر تاریخی تبریز به بوسنی، انتخاب شهر تبریز بعنوان پایتخت گردشگری سال ۲۰۱۸ را تبریك گفت و اضافه كرد: این شهر فوق العاده با فرش های معروف خود، حمام ها و چایخانه های سنتی، دلهای لبریز از عشق به موسیقی و میراث فرهنگی متنوع دارد. بخشی از آثار غنی فرهنگی تبریز را می توان در بازار این شهر دید كه در سال ۲۰۱۰ میلادی در لیست میراث جهانی یونسكو ثبت شده است.
او با بیان این كه بین تبریز و سارایوو ظرفیت های همكاری زیادی به خصوص در زمینه فرهنگ وجود دارد كه باید از این ظرفیت ها بهره برد و آنها را گسترش داد، اضافه كرد: سفارت و رایزنی فرهنگی ایران در راه توسعه همكاری های فرهنگی بین دو كشور تلاش مداوم دارد، این تلاش با برگزاری برنامه های فرهنگی، با شركت فعال در مراسم مختلف فرهنگی، با اهدای كتاب های مختلف به دانشگاه ها و كتابخانه های مختلف بوسنی و هرزگوین و با دعوت از هنرمندان موسیقی، سینما و تئاتر و دانشمندان ایرانی، به نحو احسن دستاوردهای فرهنگی و پیشرفت های علمی كشور خویش را به نمایش می گذارند.
وی ادامه داد: همه این فعالیت ها در مجموع باعث احترام ما به كشور و ملت ایران می شود، برگزاری این هفته فرهنگی هم نشانگر همكاری فرهنگی خیلی خوب بین دو كشور است.
وزیر امور مدنی بوسنی و هرزگوین فرهنگ را حلقه ای دانست كه مردم را به یكدیگر متصل می كند و اضافه كرد: هفته های فرهنگی هم رویدادی هستند كه مردم ما را به همدیگر متصل می كنند.



به گزارش رایزنی فرهنگی ایران در بوسنی، در ادامه این ائین افتتاحیه، گروه موسیقی سنتی مانی تبریز به اجرای قطعاتی از موسیقی سنتی پرداخت و نمایشگاه روزهای فرهنگی ایران در سارایوو افتتاح شد.
در برنامه های فرهنگی ایران در سارایوو نمایشگاه های خوشنویسی، مینیاتور، معرق، نمایشگاه عكس تبریز، نمایشگاه صنایع دستی و اكران فیلم های مستند مانند جاذبه های فرهنگی و گردشگری این شهر تاریخی به نمایش درمی آیند.
در بخش نمایشگاه هنری چهار نفر از هنرمندان كشورمان از شهرهای تبریز و یزد حضور دارند و آثار نگارگری و خوشنویسی استاد رحیم چرخی و استاد سید ابوالقاسم بهشتی به نمایش گذاشته شده است، چند قطعه از آثار معرق كاری و خاتم كاری امید شیخ بگلو و آثار سفال و سرامیك استاد سیدمحمد میرشفیعی در معرض دید قرار گرفته اند.







1396/11/24
14:23:56
5.0 / 5
4610
تگهای خبر: فرهنگ , نمایش , نمایشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز