اخطار وزیر ارشاد درباره سینمای گیشه بی اندیشه

اخطار وزیر ارشاد درباره سینمای گیشه بی اندیشه

مجله سرگرمی: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با خطرناك خواندن سینمای گیشه بی اندیشه، می گوید: سینمای ما باید از ابتذال و سطحی نگری فاصله بگیرد. وی در عین حال با اشاره به جایگاه فعلی سینمای ایران به آینده آن ابراز امیدواری می كند.


به گزارش مجله سرگرمی به نقل از مركز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برنامه گفت وگوی ویژه خبری همزمان با ایام دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی شب گذشته (یكشنبه، ۱۵ بهمن) با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به مبحث تاثیر انقلاب اسلامی بر فرهنگ و هنر پرداخت و وزیر از مسائل مختلفی در حوزه فرهنگ و هنر سخن گفت.

صالحی در ابتدا با تاكید به این مورد كه انقلاب اسلامی به خاطر ماهیت فرهنگی خود تاثیر زیادی بر فضای فرهنگی جامعه دارد، اظهار نمود: انقلاب اسلامی در بحث های هویتی نقش قابل توجهی داشته است، انقلاب اسلامی در هویت دینی و ملی تاثیرهایی داشته كه نمی توان آنها را نادیده گرفت.

وی با اشاره به برخی سؤال های پیمایشی كه در ۹۴ انجام شد، اظهار داشت: یكی از سوالات این بود كه تا چه حد به ایرانی بودن خود افتخار می كنید كه در پاسخ آن ۲۸.۵ درصد گزینه زیاد و ۵۸.۴ درصد گزینه خیلی زیاد را انتخاب كردند؛ این نظرسنجی در تمامی استان های كشور برگزار شده و نتیجه آن نشان داده است پس از ۴۰ سال جریان انقلاب اسلامی هویت ایرانی ما را تقویت كرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: یكی دیگر از سوالات پیمایش این بود كه اگر كشور دچار جنگ شود چند درصد از مردم دفاع خواهند كرد كه در پاسخ آن هم ۳۵.۳ درصد گزینه زیاد و ۱۹.۶ درصد گزینه خیلی زیاد را انتخاب كردند.

او با بیان این كه پیمایش همه افراد را در برمی گیرد، اضافه كرد: افراد بین ۱۵ تا ۲۹ سال كه جوانان كشور هستند در این پیمایش ۳۳.۶ درصد به گزینه زیاد و ۱۷.۱ درصد به گزینه خیلی زیاد رای دادند كه این نشان داده است نسل جوان كشور در بحث وفاداری ملی آن هم در شرایط سخت كشور اعلام آمادگی كرده است.

صالحی اضافه كرد: این میزان همراهی به همان دلیلی است كه انقلاب اسلامی بر مبنای آن شكل گرفت تا ما به ایرانی بودن، داشتن استقلال و عزت خود ببالیم و انقلاب اسلامی این روحیه را مستحكم تر كرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینكه این پیمایش از این جهت كه توانسته نقاط قوت و ضعف را نشان دهد حائز اهمیت است، ادامه داد: ما باید بیشتر فكر نماییم و برای رفع نقاط ضعف بكوشیم.

وی در پاسخ به این سوال كه شما بعنوان وزیر از دهه فجر گذشته تا امسال چند بار به سینما رفتید، اظهار داشت: یكی از بخش های اوقات فراغت من ادبیات و سینماست و به همین خاطر شاید بیش از ۲۰ بار به سینما رفته باشم.

صالحی درباره برداشت خود از سینمای امروز كشور اظهار داشت: در چند سال اخیر اتفاقات قابل توجهی در سینمای ایران رخ داده كه می توان به آینده آن امیدوار بود. از یك سو تعداد سالن های سینما از حدود ۳۰۰ سالن به ۴۲۵ سالن در سال قبل رسیده است و برنامه داریم آن را به بیش از ۵۰۰ سالن برسانیم كه این خود یك فرصت در اختیار سینمای ایران قرار می دهد.

او با بیان این كه فروش سینمای ایران از حدود ۳۰ میلیارد تومان در سال ۹۲ به نزدیك ۱۷۰ میلیارد تومان در سال قبل رسید، تصریح كرد: تا آخر امسال با شرایطی كه داریم این رقم بیشتر خواهد شد.

صالحی اظهار نمود: در تعداد مخاطب هم از حدود ۷ میلیون در ۵ سال قبل به ۲۵ میلیون نفر در سال قبل رسیدیم، البته این میزان زیاد نیست و هنوز فاصله بسیاری با استانداردهای جهانی داریم اما یك حركت رو به جلو خوب رخ داده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاكید بر این مورد كه حضور نسل جوان خلاق در فضای سینما بیشتر شده است، ادامه داد: طبق سند چشم انداز باید رتبه اول منطقه باشیم، شاید در بعضی حوزه ها، مثل صنعت و كشاورزی به آن نرسیده ایم اما در حوزه تولید فیلم این جایگاه را سالهاست كه به دست آورده ایم.

وی با بیان این كه سالانه بین ۷۰ تا ۱۰۰ فیلم در سینما تولید می شود، خاطرنشان كرد: ما جزو ۲۰ كشور برتر جهان در تولید فیلم هستیم؛ همه مطالبی كه گفته شد نیمه پر لیوان است كه مورد توجه بیشتر قرار گیرد اما ما نیازهای دیگری هم داریم كه باید آن ها را تقویت نماییم.

صالحی ادامه داد: مباحث تاكتیكی ما رشد پیدا كرده و در كنار آن محتوای اثرها هم باید رشد كند، نگاه های نقدآمیز در این حوزه در حال رشد است، اما باید نگاه های امیدآفرین را هم افزایش دهیم؛ تعادل بین نقد و امید می تواند سینمای ایران را به پیش ببرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: سینمای ایران زمانی پیش می رود كه مشابه تاریخ ادبیات درخشنده اش چند نكته را رعایت كند؛ در ادبیات ما تفكر وجود دارد، سطحی نگر نیست، انسانی و شاعرانه است و قصه دارد.

وی ادامه داد: سینمای ایران اگر مانند ادبیات بتواند تفكر و تخیل را با هم تركیب كند و شاعرانگی و داستان سازی را هم در كنار آن بیاورد، آینده درخشانی خواهد داشت.

صالحی با بیان این كه ما می توانیم در سینما شرایط بهتری داشته باشیم، اضافه كرد: سینمای ما باید از ابتذال و سطحی نگری فاصله بگیرد، ابتذال سینما را نابود می كند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: ما در تاریخ سینما، مقطعی به نام دهه فیلم فارسی داشتیم كه هیچ كس از آن دوره ابراز رضایت نكرد و حتی عده ای ضد این دوره برخاستند. سینما اگر مسیر گیشه بی اندیشه را انتخاب نماید از بین می رود.

وی با تاكید بر عوامل پایداری سینما، اضافه كرد: در این حوزه استانداردهای كمی وجود ندارد و این گونه بحث ها بیشتر برای كیفیت اثرهاست اما تردیدی نیست كه در فضای سینمای موجود، سینمای گیشه بی اندیشه كم نداریم كه می تواند برای سینمای ما كه دارای هویت است، خطرناك باشد.

صالحی درباره برخی صحبت ها در مورد شورای پروانه ساخت یا نمایش اظهار داشت: این اشكال وارد است اما ما در فضایی هستیم كه مسیری به نام شورای پروانه ساخت یا نمایش را كه مورد قبول است در سینما تولید كردیم و اگر آن را قبول داریم، باید تلاش نماییم تا سلیقه زدایی نسبی نماییم. البته هر نوع داوری همراه با سلیقه است ولی باید تلاش نماییم اعمال آن به حداقل برسد و استانداردها حداكثری شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این كه تلاش خواهیم كرد برداشت ها در هر دو شورا دقیق تر و روشن تر باشد، خاطرنشان كرد: مسیر باید مبنادار باشد؛ ما با همین نگاه صحبت هایی را كرده ایم و ان شاءالله تلاش می نماییم همین مسیر را ادامه دهیم.

وی ادامه داد: از وقتی هیات نظارت بر كتاب بوجود آمد آن دسته از مواردی كه باعث می شد با ابهام دست سلایق باز باشد بسته شد. فكر می كنم در تمامی حوزه ها كه مبحث داوری مطرح است باید این اتفاق رخ دهد تا مبانی كلی به شاخص های ریزتری تبدیل گردد و زمینه سلیقه ها كم شود.

صالحی درباره شرایط اكران فیلم ها اظهار نمود: شورای اكران به صنف واگذار شده كه تصمیم درستی هم بوده است چون كه در چنین حوزه هایی كه خود صنف منافع دارد اگر ورود داشته باشد تصورات و تفسیرها در خصوص دخالت دولت از بین می رود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این كه جریان صنف باید برای دفاع از هویت خود بیشتر از دیگران تعصب داشته باشد، اظهار داشت: یكی از مهم ترین اتفاقاتی كه باید در شورای اكران تكمیل شود اصلاح دستورالعمل های اكران با شفافیت های بیشتر و وضوح بهتر است.

وی اضافه كرد: از سوی دیگر سازمان سینمایی هم برای این كه دستورالعمل ها شفاف تر باشد و ابهام های آن رفع گردد، باید نظارت داشته باشد كه البته این به مفهوم مداخله نیست اما باید بخواهد دستورالعمل ها از ابهام هایی كه منجر به اعتراض می گردد پاك شوند و یا اگر درست اجرا نمی شوند با آن مواجهه قانونی داشته باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینكه شورای ساخت و شورای نمایش نباید سلیقه ای عمل كنند، اظهار نمود: وقتی با خانواده به تئاتر می روم قبلش چك می كنم. چون با دختر ۹ ساله ام می روم ازاین رو حواسم هست كه كدام تئاتر را تنها بروم. تئاتر خشونت هم داریم و گاهی اوقات از هنجارها عبور می كند.

او با تاكید بر اینكه هنر نقاد نباید هنر هنجارشكن باشد، عنوان كرد: تئاتر هنر نقاد است، اما هنر نباید هنجارشكن باشد، گاهی هنجارهای اجتماعی، اخلاقی و دینی به خوبی رعایت نمی گردد و یا اینكه ممكن است مهارت تكنیك بر محتواهای كیفی غلبه پیدا كند.

صالحی با تاكید بر اینكه باید رشد كیفی را به صورت پایدار حفظ نماییم، ادامه داد: تئاتر خوب زیاد داریم اما در پاره ای از موارد هنجارگریزها و هنجارستیزها بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.

او با اشاره به اینكه گاهی اوقات به هزینه هایی كه می تواند منافع پایدار داشته باشد كم توجهی می نماییم، اضافه كرد: تئاتر خوب و انسانی كم نداریم، اینكه فقط در ۷۰ شهر سینما داریم خوب نیست و یا اینكه در صدها شهر كتابخانه و كتابفروشی نداریم برای ایران خوب نیست.

صالحی با اشاره به اینكه اگر می خواهیم در جهان بمانیم باید بر مزیت نسبی خود كه همان فرهنگ و هنر است توجه نماییم، بیان كرد: هنوز برنامه های خوب و خاص ما در تئاترشهر و تالار وحدت كه پنج، شش دهه از عمرشان می گذرد برگزار می گردد. در حاشیه جلسه دولت با بعضی از دوستان صحبت می كردیم در خصوص اینكه اگر می خواهیم فضای اجتماعی خویش را با امید بیشتر همراه نماییم، باید به تقویت زیرساخت های فرهنگی كشور بپردازیم، همینطور در ارتباط با ناآرامی های اخیر گفته شده است شهرهایی كه كمتر فضاهای فرهنگی دارند بیشتر درگیر آشوب ها بوده اند.

وی با اشاره به اینكه حوزه زیرساخت های فرهنگی كشور احتیاج به نگاه بهتری دارد، اظهار داشت: اینكه هنوز هم بودجه سالانه بر اساس سنت ۱۰ تا ۱۵ درصد افزوده می شود، نمی تواند فرهنگ و هنر ایران را در ادامه راه در جایگاهی كه دارد حفظ كند.

صالحی ادامه داد: از مجموعه كابینه درخواست كمك به صنعت نشر را دارم، باید به جامعه ناشران كمك كرد، زیرا این جامعه نگهداری از پرچم تاریخی فرهنگ كشور را بر عهده دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینكه غارت محصولات فرهنگی مانند دزدی از سوپرماركت است، اظهار داشت: اقتصاد نشر حالش خوب نیست و روز به روز شرایط سخت تری پیدا می كند.

او با اشاره به اینكه نشر كاغذی و مكتوب سرمایه ملی ماست و بخش قابل توجهی از این سرمایه ملی نیازمند توجه در حوزه تسهیلات مالی و زیر ساخت هاست، اضافه كرد: باید به طرف تحریك تقاضا در حوزه مصرف حركت نماییم بنابراین باید خواننده و خریدار بیشتر شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح كرد: در بخش حمایتی بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بانك شهر قراردادی منعقد و مقرر شد تا تسهیلاتی برای كتابفروشی ها عرضه داده شود.

صالحی با اشاره به اینكه در بحث كپی رایت باید با عنایت به قوانین موجود در داخل كشور برخوردهای لازم صورت گیرد، اضافه كرد: باید برخورد قاطع، سریع و قضایی محكم با كسانی كه اموال مادی و معنوی ناشران را غارت می كنند صورت بگیرد، زیرا مؤلف برای نوشتن یك كتاب عمر خویش را صرف می كند، به صورتی كه در این رابطه كمیته صیانت شكل گرفته است. امیدواریم دوستان ما در این حوزه جدی تر برخورد كنند.

وی با اشاره به اینكه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، قوه قضاییه و نیروی انتظامی باید با سرعت و قاطعیت لازم به برخورد با اینگونه موارد بپردازند اظهار داشت: متاسفانه در حوزه استفاده از كتاب، فیلم و موسیقی خیلی راحت كپی كاری می گردد و این در شرایطی است كه این مساله دزدی فرهنگی به حساب می آید.

او با اشاره به اینكه امسال حج عمره نداریم، اظهار داشت: شرایط ارتباطی بین ایران و عربستان اجازه برگزاری عمره را نمی دهد ازاین رو با كسب نظر از مقامات تصمیم ساز امنیتی و مقامات عالی رتبه نظام اسلامی در مورد بحث حج تمتع مسیری را كه سال قبل طی كرده بودیم، پیش خواهیم گرفت، زیرا طرف عربستانی به تعهدات خود در سال قبل عمل كرده است.

وزیر ارشاد متذكر شد: هیاتی از ایران به عربستان سفر كرد و مقرر شد تا كف تعهدات قبلی حفظ شود.

صالحی با اشاره به اینكه در فضای جهانی سهم صنایع خلاق فرهنگی روز به روز افزوده می شود، اظهار داشت: ۱۶ درصد جامعه شاغلان آمریكا در صنایع فرهنگی هستند و جهان به سمت صنایع فعال فرهنگی حركت كرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینكه این صنایع خلاق فرهنگی سرمایه ای درآمدزا، اشتغال زا و تولیدزاست، اضافه كرد: هنوز صنعت را مكانیكی می بینیم در حالیكه امروزه صنایع تغییر مسیر داده اند. ازاین رو باید در تسهیلات مالی و حوزه های حمایتی به این صنایع توجه جدی داشته باشیم كه البته این امر صورت نگرفته است.

او با اشاره به اینكه صنایع خلاق فرهنگی در كشور می تواند گسترش پیدا كند، ادامه داد: ما می توانیم به این ارزش افزوده در كشور توجه نماییم. ما در مقابل تهاجم و هجمه صنایع بیگانه قرار داریم و وزارت فرهنگ باید جایگاه خویش را در مرجعیت فرهنگی پیدا كند.




1396/11/23
14:26:50
5.0 / 5
4554
تگهای خبر: تئاتر , صنعت , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز