كارگردان مستند با مجله سرگرمی مطرح كرد؛

شهری برای گفتگو و حال خوب

شهری برای گفتگو و حال خوب

مجله سرگرمی: حمیدرضا محروقی، مستندساز معتقد می باشد کالبد شهر مشهد با حضور امام رضا(ع) شکل گرفته و برای حفظ این هویت باید با ساخت مستند و تولید محتوا زمینه را برای شناخت بیشتر و آگاهی رسانی پدید آورد.



حمیدرضا محروقی، کارگردان مستند «آستان خورشید» که به سیر توسعه و تکامل حرم رضوی و شهر مشهدالرضا (ع) می پردازد، در آستانه ولادت امام هشتم شیعیان (ع) در گفتگو با خبرنگار مهر درباره ی لزوم ساخت آثار مستند درباب این امام (ع) اظهار داشت: ساخت مستند درباره ی امام رضا (ع) به شناخت بیشتر ما از این حضرت کمک بسیاری می کند. جایگاه حرم، کالبد شهر مشهد و هویت دینی و مذهبی آن یا ابعاد شخصیتی امام هشتم (ع) همه از مطالبی هستند که لزوم ساخت مستند و تولید محتوا درباره ی شان احساس می شود.
او افزود: درحقیقت باید نهضت تولید محتوا درباره ی حضرت رضا (ع) و شهر مشهد شکل بگیرد تا الگوهای درست تری از زندگی شهری در مختصاتی چون مشهد مقدس ارائه شود. بطورمثال وجه گفتگوکننده امام رضا (ع) می تواند مورد توجه قرار بگیرد و مشهد را به سمتی هدایت کند که مرکز گفتگو بین ادیان و مذاهب شود.
محروقی اظهار داشت: در ساخت آثار مستندی که بحث ایدئولوژیک دارند و با باور و اعتقاد مردم در ارتباط هستند یا درباره ی مسائل تاریخی که مربوط به دوران گذشته می شود، وجه پژوهش و مطالعه همه جانبه و بدون غرض بسیار مهم می شود. یعنی یک بحث کشف حقیقت است و بعد دیگر بازنمایی هنری آنست که اهمیت می یابد. در چنین آثاری لازم است که یک گروه پژوهشی از ابتدا تا انتهای ساخت همراه باشد.
این کارگردان درباره ی لزوم ساخت آثار درباره ی هویت تاریخی شهر مشهد اظهار داشت: کشور ایران یک پیکره واحد است که هر کدام از شهرها به تناسب شخصیتی که به آنها اطلاق می شود نقشی را برعهده می گیرد. این نقش ها باید با هم هم افزایی داشته باشند. برای مثال شخصیت یک شهر صنعتی، فرهنگی، تفریحی یا مذهبی می شود. در هر شهری به تناسب شخصیتی که به آن اطلاق می شود باید کارهایی مطابق با آن هویت اطلاق شده انجام داد و مانع از انجام کارهایی خلاف هویت شهر شد.
او افزود: برای مثال اساس تولد شهر مشهد و منشا پیدایش آن حول جهان تشیع و حضرت رضا (ع) است. قرار بر این است که هرکس احساس ناراحتی کرد با سفر به مشهد از حال خوب برخوردار شود. درحقیقت این شهر مرکز انتشار معنویت است و باید مانع از انجام کارهایی شد که با الگوبرداری از شهرسازی مدرن که در دیگر شهرها با هویت های متفاوت انجام شده، هویت این شهر مقدس را زیر سوال می برد. درحقیقت باید درباره ی این مساله نیز کار تحلیلی و شناختی مفصل صورت گیرد. باید سیر تولد و توسعه شهر را ترسیم کرد تا مانع از این شد که با جهالت یا کسب منفعت بافت اصلی شهر مشهد را گرفتار تغییر نمود.
محروقی اظهار داشت: «پژوهشکده نوین شهر معنوی ثامن»، از سال ۹۳ راه اندازی شده و هدف آن لطمه شناسی اتفاقاتی است که در بافت تاریخی شهر مشهد و به ویژه اطراف حرم رخ داده و همچنین تبیین و تصویب طرح هایی در امتداد ماموریتی که شهر مشهد دارد. در این جهت این پژوهشکده مستندهایی هم ساخته که مستند «آستان قدس» یکی از همین آثار است.


منبع:

1402/03/09
10:45:20
5.0 / 5
1424
تگهای خبر: تولید , زندگی , سفر , صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز