یك هفته از سال گذشت،

حاشیه تدفین چهره سرشناس، جایزه جهانی آکتور، آرزوی نصیریان و تکذیب پیرترین بازیگر

حاشیه تدفین چهره سرشناس، جایزه جهانی آکتور، آرزوی نصیریان و تکذیب پیرترین بازیگر

مجله سرگرمی: گذشت یک هفته از بهار نو را با یادی از صداهای منحصر به فردی سپری می نماییم که سال قبل خاموش شدند و در ادامه مروری داریم بر حاشیه تدفین احمد سمیعی گیلانی، سالروز تولد خسرو شکیبایی، جایزه بین المللی «آکتور»، صدور ویزای مصر برای شهروندان ایرانی، یادآوری یکی از آرزوهای علی نصیریان، خوانندگانی که در شهرهای مختلف اجرا دارند، گفت و گو با بازیگری که تاکید دارد پیرترین بازیگر ایران نیست، بررسی پرونده های فرهنگی که همچنان به انتظار ثبت در یونسکو باقی مانده اند، ادعای یکی از کارشناسان درباره ی الهام گرفتن ون گوگ از برج ایفل و... را از نظر می گذارنیم.


حالا که سال نو به هفته دوم خود رسیده است، یادی می نماییم از هنرمندان بزرگ دوبلاژ کشورمان که سال قبل از میان ما رفتند ولی صداهای جادویی شان در بخشی از مهم ترین فیلمهای سینمایی و مجموعه های تلویزیونی و انیمشین، همچنان زنده است.
به گزارش مجله سرگرمی به نقل از ایسنا، شهلا ناظریان، منوچهر اسماعیلی، جلال مقامی، شهروز ملک آرایی و هوشنگ لطیف پور مسحورکننده ترین صداهایی بودند که در سال ۱۴۰۱ خاموش شدند؛ صداهایی که گاه از خود کارکتر اصلی و نقش ماندگارتر شده بودند و این چنین بود که سال قبل با از دست دادن چنین صداهایی، یکی از سخت ترین دوران ها را در عرصه دوبله رقم زد.
خوشحالی خسرو شکیبایی برای روز تولدش چه بود؟
اما در کنار اینها صدا و چهره ماندگار دیگری هم داریم که هفتم فروردین سالروز تولد اوست؛ خسرو شکیبایی که خوشحال بود تولدش همزمان با روز جهانی تئاتر بوده. بازیگری که هم در تئاتر و سینما و تلویزیون تماشایی بود و صدای جادویی اش هم نزد دوستداران فرهنگ و هنر همواره به یاد ماندنی است.
جایزه بزرگ جشنواره فرانسوی برای «آکتور»
سریال «آکتور» جایزه بزرگ جشنواره «سریز مانیا» (Series Mania) فرانسه را شامگاه جمعه ـ چهارم فروردین ماه ـ از آن خود کرد.
نخستین حضور یک سریال ایرانی ساخته شده در شبکه نمایش خانگی در رویدادی بین المللی، جایزه بزرگ بخش بین الملل جشنواره «سریزمانیا» را از آن خود کرد. نوید محمدزاده و احمد مهران فر بازیگران اصلی این سریال هستند که با کارگردانی نیما جاویدی درحال پخش است.
باور کنید من پیرترین بازیگر ایران نیستم!
اردشیر کاظمی، بازیگر پیشکسوت کشورمان که بیشتر او را بعنوان کاراکتری جدی اما طنز و شیرین به یاد داریم، تاکید می کند که «همه مرا پیرترین بازیگر ایران خطاب می کنند اما باور کنید اشتباه است و من پیرترین نیستم!» کاظمی که همیشه با چهره صامتش و در کمال جدیت مخاطب را می خنداند، این روزها فعلاً درحال استراحت است اما می گوید اگر کار خوبی پیشنهاد شود بازی می کند و خستگی و کهولت سن برایش مفهوم ندارد.
آرزوی علی نصیریان در یک روز جهانی
هفتمین روز فروردین همان گونه که برای ما مردمان ایران زمین به جهت شروع سال نو اهمیت دارد، برای اهالی تئاتر جهان هم روزی ویژه است؛ روز جهانی تئاتر که فرصتی است تا یکی از هنرمندان بزرگ جهان در پیامی که می نویسد، از موهبت های تئاتر بعنوان هنری اثرگذار در زندگی فردی و جمعی انسان ها می گوید.
ما هم در این روز و به انگیزه تقارن آن با نوروز که در آن شخصیت نمایشی «سیاه» جایگاهی ویژه دارد، یکی از آرزوهای علی نصیریان را مرور کردیم. او سال ۱۴۰۰ در مراسم رونمایی از پوستر بیستمین جشنواره تئاتر آیینی سنتی آرزو کرد که شخصیت نمایشی مبارک در سطح ملی روزآمد و در سطح جهانی شناخته شود چونکه به باور او، این شخصیت نمایشی قابلیت آنرا دارد که در تئاترهای روز ما به کار گرفته و از حالت موزه ای بیرون برود.
به مناسبت همین روز اسماعیل خلج، نمایشنامه نویس، بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر و کاظم نظری مدیر کل هنرهای نمایشی هم پیام هایی را منتشر نمودند.
پرونده ای که کامیاب شد و آنها که معطل مانده اند
ثبت پرونده های فرهنگی ایران در یونسکو عمدتا با دست اندازهایی رو به رو بوده است. سال قبل گرچه یکی از معطل ترین پرونده های جهانی، یعنی یلدا سرانجام در لیست یونسکو به ثبت رسید اما سه پرونده «زیارت رضوی»، «هنر تذهیب» و «افطاری و سنت های اجتماعی و فرهنگی وابسته آن»، «منظر فرهنگی ماسوله» و «مجموعه کاروانسرهای راه ابریشم» در صف یونسکو منتظر ثبت در سال ۱۴۰۲ هستند.
حاشیه ای غمبارتر از درگذشت احمد سمیعی گیلانی
نوروز سال جاری با درگذشت احمد سمیعی گیلانی همراه شد؛ خبری غم انگیز اما آنچه از درگذشت این چهره فرهنگی و ادبی غمناک تر بود، حاشیه ای بود که تدفین او را به تاخیر انداخت.
یک روزنامه نگار در نوشتاری عنوان نمود که انتخاب یک محل نامناسب برای خاکسپاری این چهره در رشت، شهر زادگاهش سبب تاخیر در خاکسپاری او شد.
بررسی ها نشان می دهد، اداره کل فرهنگ و ارشاد گیلان قصد داشت پیکر استاد پرارزش گیلان و ایران را در موقعیتی نامناسب، در پایان پارکینگ تالار مرکزی دفن کند که با مخالفت خانواده مرحوم روبه رو شد.
با این وجود جعفر شجاع کیهانی، عضو فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی و معاون گروه ادبیات معاصر فرهنگستان در رابطه با این مورد به ایسنا، گفته است که جایی که ابتدا دفتر ارشاد اسلامی استان گیلان تعیین کرده بود، جای درست و شایسته ای نبود و محل را کمی تغییر دادند؛ جایی که ابتدا در نظر گرفته بودند، کنج دیوار بود و هم اکنون از کنج دیوار به وسط باغ آوردند تا مرکزیتی نسبت به محل تعیین شده داشته باشد و در اطراف مزار استاد، چمن و گل باشد.
خوانندگانی که روی صحنه رفتند
در ایام آغازین سال نو خوانندگان زیادی روی صحنه رفتند. معین زندی، علیرضا طلیسچی، حمید هیراد، گرشا رضایی، بابک جهانبخش، اشوان، مهدی احمدوند، مسعود جلیلیان، میثم ابراهیمی خوانندگانی هستند که در نقاط گوناگونی از تهران تا سنندج و چابهار و قشم و گیلان و... به اجرای برنامه پرداخته اند.
پرترددترین و حادثه خیزترین استان ها در نوروز
دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور از افزایش سفرهای جاده ای تا ۱۲ درصد و اقامت ۳۷ میلیون نفر در موج اول سفرهای نوروزی اطلاع داد و اظهار داشت: خانه های اجاره ای، ویلاها و مدارس بیشترین انتخاب مردم برای اقامت بوده است.
سید مصطفی فاطمی اعلام نمود که سال جاری شاهد رشد تردد در استانهای مختلف بودیم. استانهای سمنان، خراسان جنوبی، اصفهان، تهران و البرز، همدان و فارس شاهد کاهش تردد جاده ای بودند؛ در حالیکه در استانهای اردبیل، خوزستان، گلستان، ایلام، آذربایجان غربی، سیستان وبلوچستان و آذربایجان شرقی با افزایش تردد جاده ای روبه رو بودیم. در مجموع سفرها افزوده شده و طبق گزارش ها تردد جاده ای ۱۲.۵ درصد افزایش داشته است.
به قول او، تابحال با موارد حاد ترافیکی مواجه نشدیم، به جز در محور قم به اراک که واژگونی اتوبوس رخ داد و متأسفانه دو نفر فوت و یازده نفر دیگر زخمی شدند. این تصادف باعث شد تا استان قم که در پایین جدول تلفات جاده ای قرار داشت، در این لیست جابه جا شود.
مصر به ایرانی ها روادید می دهد
وزیر گردشگری مصر از صدور روادید برای گردشگران ایرانی اطلاع داد.
احمد عیسی، وزیر گردشگری مصر امروز (دوشنبه) در یک نشست خبری که در مقر وزارت میراث فرهنگی برگزار شد اعلام نمود که کشورش به شهروندان، چین، هند، رژیم صهیونیستی، ترکیه، ایران، مراکش و الجزایر ویزای گردشگری و تسهیلات دیگر می دهد.
وزیر گردشگری مصر تصریح کرد که شهروندان ایرانی تنها از راه شرکتهای گردشگری می توانند وارد مصر شوند و هم اکنون تنها می توانند به جنوب سینا سفر کنند.
امین زندگانی و بانیپال شومون با موزیکال «هفت خان اسفندیار» می آیند
امین زندگانی و بانیپال شومون با موزیکال «هفت خان اسفندیار» به کارگردانی حسین پارسایی روی صحنه می آیند.
امین زندگانی در نقش «اسفندیار» و بانیپال شومون در نقش «گرگسار» در موزیکال «هفت خان اسفندیار» به تهیه کنندگی و کارگردانی حسین پارسایی به ایفای نقش می پردازند.
امیرکاوه آهنین جان در نقش گشتاسب و اصغر پیران در نقش ارجاسب در این موزیکال حضور دارند.
برج ایفل الهام بخش ون گوگ بود؟
یک کارشناس هنری مدعی شده است که برج ایفل الهام بخش «ون گوگ» برای خلق تابلو نقاشی مشهور «شب پرستاره» شده است.
کارشناسان هنری از مدت ها پیش کوشیده اند که عنصر الهام بخش «ون گوگ » برای خلق تابلو نقاشی «شب پر ستاره» که در آن درختان بلند سرو زیر آسمان پر انحای یک روستا به تصویر کشیده شده اند را کشف کنند.
حالا یک مورخ هنری به نام پروفسور «جیمز هال» که پیشتر بعنوان یکی از منتقدان هنری برای «گاردین» فعالیت می کرد، فرضیه جدیدی را در رابطه با علاقه «ون گوگ» نسبت به درختان بلند سرو مطرح کرده است و پای برج ایفل را به میان کشیده است.
این مورخ اعتقاد دارد که این هنرمند روند خلق این مجموعه نقاشی ها را از ژوئن سال ۱۸۸۹ میلادی یعنی کمی بعد از رونمایی برج ایفل شروع کرد. این بنای یادبود فرانسه در جریان نمایشگاهی بین المللی رونمایی گردید که افتتاحیه آن با نمایشی تماشایی به همراه آتش بازی و نور الکتریکی همراه بود؛ عناصری که در نقاشی «ون گوگ» مشهود است.
کدام نمایشگاه های خارجی گردشگری سال جاری میزبان ایران می شوند؟
وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی با انتشار تقویم نمایشگاه های بین المللی گردشگری ۱۴۰۲ از حضور ایران در ۲۱ نمایشگاه خارجی اطلاع داد.
بر مبنای تقویم نمایشگاه های بین المللی گردشگری ۱۴۰۲ که به اطلاع شرکت ها و دفاتر خدمات مسافرت هوایی و گردشگری رسیده است، ایران سال جاری در نمایشگاه های کشورهای آذربایجان (باکو)، قزاقستان (آلماتی)، امارات متحده عربی (دبی)، کره جنوبی (سئول)، چین (گوانگجو)، روسیه (مسکو)، چین (شانگهای)، ارمنستان (ایروان)، عمان (مسقط)، فرانسه (پاریس)، ایتالیا (ریمینی)، ژاپن (اوساکا)، انگلستان (لندن)، قطر (دوحه)، چین (پکن)، اسپانیا (مادرید)، ترکیه (استانبول)، هند (دهلی نو)، آلمان (برلین) روسیه (مسکو) و اتریش (وین) شرکت خواهد نمود.
گران ترین سکه تاریخی جهان به یونان پس داده شد
یک سکه طلا کمیاب و تاریخی که به مناسبت مرگ «ژولیوس سزار» ضرب شده بود به یونان بازگردانده شد.
سکه طلا تاریخی که در سال ۲۰۲۱ در حراجی به قیمت ۴.۲ میلیون دلار به فروش رسید و گران ترین سکه باستانی جهان نام گرفت بعد از تحقیقات ماموران «وزارت امنیت میهن ایالات متحده آمریکا» به یونان بازگردانده شد.
آغاز اجراهای کودک کانون در روز جهانی تئاتر
اجرای نمایش های مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همزمان با روز جهانی تئاتر شروع شد.
دو نمایش «دنیای خیال انگیز من» به نویسندگی و کارگردانی بهناز مهدی خواه و «شاهزاده شامپیا» به نویسندگی منوچهر اکبرلو و کارگردانی احسان مجیدی، اجراهای خویش را در سال ۱۴۰۲ از سر گرفتند.
نمایشگاهی برای دیده شدن شاهکارهای دیده نشده
یک نمایشگاه بزرگ در لندن مجموعه قابل توجهی از هنرمندان بزرگ تاریخ هنر را به نمایش می گذارد، اما نکته قابل توجه در رابطه با این نمایشگاه حضور آثار هنری است که تابحال به ندرت یا هیچگاه دیده نشده اند.
یک نمایشگاه بزرگ با عرضه ۹۷ تابلو نقاشی و مجسمه از هنرمندان پرآوازه ای همچون «سزان»، «ون گوگ»، «رودن»، «پیکاسو»، «ماتیس»، «کلیمت»، «کاندینسکی» و «موندریان» از این هفته در گالری ملی لندن شروع به کار کرد.
قهرمانانی که سوژه فیلم می شوند
مروری بر خبرها و گفته های هفته ها و ماه های گذشته، نشان داده است که گویا مقرر است فیلم هایی در رابطه با برخی از قهرمانان جنگ ساخته شود؛ قهرمانانی که البته گاها طی سالیان گذشته، چندان مشهور نشده اند.



1402/01/10
21:34:29
5.0 / 5
333
تگهای خبر: اجرا , بازی , پوستر , تئاتر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز