مروری بر اخبار فرهنگی هنری در هفته ای كه گذشت:

حاشیه هایی از جشنواره های فجر، سقوط، برادران لیلا، به خانه برمی گردیم و سرنوشت چم شیر

حاشیه هایی از جشنواره های فجر، سقوط، برادران لیلا، به خانه برمی گردیم و سرنوشت چم شیر

مجله سرگرمی: حاشیه نگاری از هفته اول جشنواره تئاتر فجر، تازه هایی از جشنواره فیلم فجر، تشریح ابهاماتی از سریال «سقوط» و فیلم سینمایی «برادران لیلا»، برنامه تلوزیونی «به خانه برمی گردیم» و سرنوشت «چم شیر» از اخبار مهم هفته نخست بهمن ماه بود.


به گزارش مجله سرگرمی به نقل از ایسنا، بهمن ماه سال ۱۴۰۱ هفته نخست خودرا با شروع چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر آغاز کرد و این در حالیست که آخرین روز از این هفته شاهد افتتاح پانزدهمین جشنواره تجسمی فجر خواهیم بود. نشست خبری پانزدهمین جشنواره تجسمی فجر نیز روز دوشنبه انجام شد و در این جلسه، بودجه اختصاص یافته به این جشنواره اعلام و رقم تخمینی حدود ۱۱ میلیارد تومان عنوان شد. همین طور تاکید شد که به سبب بازسازی موزه هنرهای معاصر، نمایشگاه «آینه در آینه» با تاخیر برگزار می گردد و احتمالاً به جشنواره امسال نخواهد رسید.
خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) نیز با راه اندازی صفحه ویژه ای برای جشنواره های فجر ۱۴۰۱، اخبار، گزارش ها و تصاویر مربوط به این رویدادهای فرهنگی هنری را بصورت مجزا برای علاقه مندان اطلاع رسانی می کند. صفحه ویژه جشنواره های فجر ۱۴۰۱ از شنبه ـ یکم بهمن ماه ـ کار خودرا آغاز نموده و فعالیت آن تا آخر سال ادامه خواهد داشت.

مروری بر حاشیه های جشنواره تئاتر فجر از افتتاحیه تا اجراهای صحنه ای
مراسم افتتاحیه چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر با برگزاری دو بزرگداشت و معرفی برگزیدگان سه بخش از این رویداد روز شنبه اجرا شد. همین طور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دومین روز جشنواره تئاتر فجر با حضور در مجموعه تئاتر شهر درباره ی بودجه تئاتر، حریم مجموعه تئاتر شهر و حضور هنرمندان پیشکسوت تئاتر در این دوره از جشنواره توضیحاتی ارائه کرد و جشنواره چهل و یکم تئاتر فجر را پررونق ترین دوره این جشنواره دانست.
استقبال از نمایش «آگنی تاژ»، لغو یک اجرا، چند تغییر در جدول نمایش های بخش صحنه ای چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر، مجروح شدن یکی از بازیگران نمایش «جاودانگی»، حضور معاون آموزش وپرورش و نمایندگان مجلس در جشنواره تئاتر فجر و استقبال از نمایش «خاکستری» همچون رویدادهای این جشنواره در هفته گذشته بوده است.
همچنین در پنجمین روز از جشنواره تئاتر فجر نمایش های «کرنر زیر درختان بلوط» در تئاتر شهر و «ایرانیان» در تالار وحدت با حضور برخی از مدیران روی صحنه رفت.

تازه هایی از جشنواره فیلم فجر
افزون بر این ها در روزهایی که گذشت خبرهایی هم از جشنواره چهل و یکم فیلم فجر داشتیم که با اهمیت ترین آن به انتشار اسامی فیلم های راه یافته به بخش «سودای سیمرغ» مربوط می شود. همین طور سینماهای مردمی چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر به تفکیک سینماها در استان تهران اعلام شدند.

صدایی از جشنواره موسیقی فجر
یکی دیگر از جشنواره های فجر در هفته ای که گذشت مختص به جشنواره موسیقی بوده است؛ فراخوان ثبت نام اصحاب رسانه برای حضور و پوشش خبری سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر اعلام گردید. سی وهشتمین جشنواره موسیقی فجر از ۲۸ بهمن ماه تا سوم اسفندماه ۱۴۰۱ در بخش های رقابتی (جایزه باربد) و غیررقابتی برگزار می گردد و جایزه ترانه، جایزه موسیقی و رسانه، بخش سرود و نشست های پژوهشی برنامه های دیگر این دوره از جشنواره خواهد بود.
همچنین با بیان دبیرخانه سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر، فراخوان چهارمین دوره جایزه «موسیقی و رسانه» به عنوان بخش جنبی این رویداد هنری منتشر گردید.
از سویی یکی از جشنواره های فجر امسال (۱۴۰۱) مقرر است بهار سال آینده برگزار شود؛ بر این اساس دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر به بهار سال آینده موکول شد و رییس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور دلیلهای این تصمیم را تشریح نمود.

بهروز افخمی سکان دار «هفت»
«هفت» برنامه تلویزیونی است که در چند سال قبل و دوره های مختلف، با مجری های متنوع، به مباحث سینمای ایران توجه داشته که در جریان جشنواره فیلم هر سال به اوج رونق خود می رسد. این برنامه اما گاهی با وقفه ها و حاشیه ها چیزی در حد توقف پخش برای مدتی به نسبت طولانی همراه بوده است، اما در ایام اخیر معاون سیما از شروع باردیگر این برنامه آگاهی داد در حالی که ابهاماتی درباره ی آن وجود داشت، همچون اینکه سکان دار این سری از برنامه «هفت» چه کسی است. این در حالی بود که روز شنبه به این حاشیه ها و ابهامات پایان داده شد.
سرانجام بهروز افخمی به عنوان مجری «هفت» برگزیده شد و او درباره ی اجرای این برنامه تلویزیونی به ایسنا اظهار داشت: با خودم فکر کردم امسال که جشنواره تغییراتی کرده، خوب است یک دوره دیگر دون کیشوت بازی دربیاورم.
این برنامه از دوازدهم بهمن ماه تا پایان جشنواره بصورت زنده از شبکه نمایش پخش خواهد شد.
افخمی در این هفته مصاحبه ای هم با ایسنا داشت که اظهارات او درباره ی کارهای فرهنگی و هنری و فشارهای بیرونی بر این عرصه، بازتاب زیادی داشت.

سینمای ایران و جهان
در حوزه سینما یکی از اخبار مهم درباره ی نامزدهای اسکار بود که رای گیری برای انتخاب نامزدهای نهایی نود و پنجمین دوره جوایز سینمایی اسکار (۱۸ ژانویه، ۲۷ دی ماه)، بعد از شش روز به انتها رسید و حالا اهالی سینما خودرا آماده اعلام نامزدهای نهایی این رویداد می کنند که مقرر است روز سه شنبه (۲۴ ژانویه) صورت گیرد. مراسم نود و پنجمین دوره جوایز سینمایی اسکار روز ۱۲ مارس ۲۰۲۳ (۲۱ اسفند) در تئاتر دالبی در هالیوود برگزار می گردد.
نکته جالب این است که «جان ویلیامز» آهنگساز ۹۹ساله آمریکایی، با نامزد شدن در جوایز سینمایی اسکار ۲۰۲۳ رکورد بیشترین نامزدی اسکار را به عنوان آهنگساز شکست.
در ادامه اخبار سینما در جهان لیست نامزدهای چهل و هشتمین دوره از جوایز سزار نیز معرفی گردید و فیلم کوتاه «گوزن» ساخته هادی بابایی فر در جشنواره بین المللی فیلم دوبلین در کشور ایرلند به معرض نمایش گذاشته می شود. «آواتار: راه آب» ساخته «جیمز کامرون» نیز از فروش جهانی ۲ میلیارد دلار عبور کرد تا این کارگردان با رکوردی دست نیافتنی خالق سه فیلم از شش فیلم پرفروش تاریخ سینما باشد.
همچنین لیست فیلم های حاضر در بخش مسابقه اصلی جشنواره برلین در حالی اعلام گردید که یک سینماگر ایرانی در بخش "مواجهه" برای کسب جایزه رقابت می کند و در بخش رقابتی اصلی فیلمی از ایران نیست. افزون بر این نیکی کریمی فیلم «خانه دوست کجاست؟» ساخته عباس کیارستمی را برای نمایش در بخش مرور آثار هفتاد و سومین جشنواره فیلم برلین برگزید. از طرفی مستند «ابرقدرت» که حاصل سفرهای «شان پن» سینماگر آمریکایی قبل از شروع جنگ و همزمان با وقوع آن در اوکراین است، ماه آتی در بخش غیررقابتی جشنواره برلین رونمایی خواهد شد.
همچنین در ایام گذشته هم خبرهای تلخی درباره ی تحریم سینمای ایران در جشنواره برلین که به عنوان یکی از سیاسی ترین جشنواره های فیلم جهان شناخته می شود، شنیده شد؛ بر این اسا تمامی کمپانی های فیلمسازی، رسانه ها و روزنامه نگاران ایرانی اجازه حضور در دوره آتی این رویداد سینمایی را نخواهند داشت. حال مدیران جشنواره برلین در گفت وگویی درباره ی دوره آتی این رویداد سینمایی و ساز وکار تحریم سینمای روسیه و ایران صحبت کردند. مشروح این گفت و گو را اینجا بخوانید.
در ادامه نامزدهای جوایز سالانه تمشک طلایی برای انتخاب بدترین های سینمای هالیوود اعلام گردید و فیلم زندگی نامه «بلوند» در ۸ شاخه نامزد شد، این در حالیست که نام «تام هنکس» نیز در بین نامزدهای بدترین بازیگر مرد دیده می شود.
و اینکه سه فیلم سینمای «جاده جنگلی»، «صبح اعدام» و «اسفند» موافقت شورای پروانه ساخت سازمان سینمایی را گرفتن کردند.

سرنوشت «سقوط»، «آکتور» و «برادران لیلا»
در تازه ترین جلسه انجمن صنفی شرکت های نمایش برخط با تاکید براینکه اختلال و ایجاد اشکال در اینترنت مهم ترین مشکل در فعالیت VOD هاست، اعلام گردید که بتازگی حساسیت روی بازیگران زیاد شده و معین نیست اگر یک اثر ایرانی امروز ساخته شود، فردا اجازه نمایش پیدا می کند یا خیر.
این در حالی است که سریال «سقوط» در حالی امروز به عنوان پرمخاطب ترین مجموعه نمایشی پلت فرم پخش کننده اش معرفی شده است که وضعیت پخش ادامه قسمت های این سریال برمبنای آنچه در آخرین اطلاعیه ساترا آمده، هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد. با این همه وزیر ارشاد با تأکید بر این که «سقوط» ادامه دارد، تاکید کرده است، «اینکه یک اثر بنا بر عملکرد یک بازیگر متوقف شود، از طرف وزارتخانه ممنوع شده است.»
با این حال سریالی هم با بازی نوید محمدزاده چند ماهی معطل مجوز نمایش از طرف ساترا بود. مجید مطلبی ـ تهیه کننده سریال «آکتور» ـ که مقرر است از شبکه نمایش خانگی پخش شود، با عجیب خواندن رویه ساترا در تعامل با هنرمندان، اظهار داشت: پس از سه ماه از ارسال سریال برای ارائه نظر ساترا، هنوز هیچ پاسخی دریافت نکرده ایم.
اما محمدصادق افراسیابی ـ معاون کاربران و تنظیم گری اجتماعی ساترا ـ در گفت وگویی با ایسنا نیز در تشریح روندی که سریال «آکتور» به کارگردانی نیما جاویدی در سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر برای دریافت مجوز پشت سر گذاشت، تصریح کرد: سیزدهم شهریور ماه ۱۴۰۱ ساترا طی نامه ای در مکاتبه با فیلیمو، ابهاماتی را که درباره ی محتوای سریال مطرح بوده، ابلاغ کرده است که از طرف پلت فرم مذکور به این نامه پاسخی داده نشد. باردیگر در تاریخ هجدهم مهر ماه ۱۴۰۱، ساترا با فیلیمو مکاتبه می کند و نکاتی را در رابطه با محتوای سریال به فیلیمو اعلام می کند.
سرانجام نخستین قسمت سریال «آکتور» بامداد پنجشنبه در شبکه نمایش خانگی فیلیمو منتشر گردید.
علاوه بر این ها نگرانی هایی هم درباره ی فیلم سینمایی «برادران لیلا» با بازی نوید محمدزاده مطرح گردیده است. این فیلم که که در دوره گذشته جشنواره فیلم کن حضور حساسیت زایی داشت و در عین حال جایزه فیپرشی جشنواره را از آن خود کرد، مقرر است به زودی در سینماهای فرانسه اکران شود و این در حالیست که مجوز نمایش آنرا در ایران هنوز صادر نشده است و یک پروندع قضایی دارد و تهیه کننده فیلم «برادران لیلا» با اشاره به این که در رابطه با ساخت این فیلم پرونده قضایی برایش تشکیل شده است و با سخت توصیف کردن این تنبیه برای سازندگان یک فیلم می گوید: درخواست می کنم باتوجه به نمایش نسخه ای تازه از فیلم در فرانسه تا یک ماه آتی، شورای پروانه نمایش تکلیف فیلم را برای اکران قانونی داخل کشور مشخص نماید.

خبرهایی از «نون خ»، «سلمان فارسی» و «به خانه برمی گردیم»
تصویربرداری سریال طنز «نون خ» و سریال تاریخی «سلمان فارسی» این روزها در تهران ادامه دارد؛ «نون خ» از گزینه های اصلی پخش نوروزی است و بازیگرانی همچون حسن معجونی، سعید آقاخانی و حمیدرضا آذرنگ در کنار بازیگران فواصل گذشته به ایفای نقش می پردازند.
همچنین میثم ماه انباری یکی از تهیه کنندگان برنامه «به خانه برمی گردیم» درباره ی تصمیم جدیدی که برای پخش ادامه این برنامه در تلوبیون گرفته شده است، اظهار داشت: ما همچنان روی آنتن زنده هستیم. تنها بمنظور بالا رفتن تعداد مخاطبان تصمیم گرفته شد که ادامه برنامه در شبکه آزمایشی تلوبیون پخش شود.

هنرمندانی که خاموش شدند
شهروز ملک آرایی ـ پیشکسوت دوبله، شهره نورصالحی ـ مترجم ادبیات کودک و نوجوان، سیدابوالحسن مختاباد ـ نویسنده، منتقد، پژوهشگر موسیقی و روزنامه نگار ایرانی و سید حسین شهابی کارگردان سینمای ایران را در این هفته به خاک سپردیم.
همچنین میرزا ملا احمداف، محقق و ایران شناس تاجیک در ۷۵ سالگی روز چهارشنبه از دنیا رفت.

بیانیه راهبردی موسیقی چیست؟
در دولت دوازدهم قرار بود سندی با عنوان «سند ملی موسیقی» توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تدوین شود و بعدا به تصویب برسد اما از آخرین باری که در سال ۹۹ رییس دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام نمود که تدوین سند تکمیل شده، هنوز خبری از تصویب آن نیست. حال با وجود آن که سند ملّی موسیقی هنوز تکلیف مشخصی ندارد، خبر آمد که یک بیانیه راهبردی در زمینه موسیقی درحال بررسی و تصویب در شورای فرهنگ عمومی کشور است. بدین جهت با دستیار ویژه دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در این زمینه گفت و گو کردیم. او در این زمینه اظهار داشت که می خواهند با تدوین بیانیه راهبردی موسیقی، دوراهی های این حوزه را برطرف کنند و مانع برخوردهای سلیقه ای و کج سلیقگی ها شوند؛ چونکه بطورمثال در زمینه موسیقی رَپ یک جا با آن موافق هستند و مجوز می دهند و یک جا رد می کنند. بالاخره باید مشخص شود که تکلیف چیست.

نقدی به جایزه «جلال» و خبری از جایزه «ابوالحسن نجفی»
جایزه ادبی «جلال» (جلال آل احمد) یکی از جایزه های ادبی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که بمنظور معرفی آثار برگزیده ادبیات داستانی در ایران پایه گذاری شده است. این جایزه که به نام جلال آل احمد نویسنده مشهور ایرانی نام گذاری شده و از سال ۱۳۸۷ آغاز به کار کرده است، گران ترین جایزه ادبی ایران است. ابتدا قرار بود این جایزه به برگزیدگان خود ۱۱۰ سکه بدهد که در نخستین دوره برگزاری خود، اعلام نمود در هیچ کدام از رشته های داستان کوتاه، رمان، نقد ادبی و تاریخ، برگزیده ندارد و به اعلام آثار شایسته تقدیر اکتفا کرد. این مساله در سالهای بعد هم تکرار شد و کم پیش آمده، نویسنده ای گران ترین جایزه را با خود به خانه ببرد. بدین جهت انتقادهای زیادی به این ماجرا شده است که دبیر علمی جایزه «جلال» درباره ی این نقدها به ایسنا چنین اظهار داشت: در طول پروسه داوری، هیچ گاه محدودیت و منعی در دادن جایزه و هیچ تذکری نسبت به نداشتن برگزیده در راستای کاهش هزینه ها نداشتیم.
همچنین در زمینه ادبیات و کتاب، ۹ نامزد نهایی ششمین دوره جایزه «ابوالحسن نجفی» در زمینه ادبیات و کتاب معرفی و در ادامه نامزدهای گروه «علوم کاربردی» چهلمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از طرف دبیرخانه این رویداد فرهنگی اعلام شدند.

سرانجام «چم شیر» چه می شود؟
یکی از دغدغه های این روزها برای دوستداران میراث فرهنگی و محیط زیست، آبگیری سد «چم شیر» است، با آبگیری این سد، محوطه گسترده ای از دوره ساسانی برای همیشه غرق خواهد شد. با اینحال با بیان کفایت مطالعات دیرینه شناسی در حوضه سد چم شیر در هفته های پایانی دی ماه ۱۴۰۱ و آماده سازی سد برای آبگیری، مدیر پیشین پروژه مطالعات دیرینه شناسی «چم شیر»، حکم پایان مطالعات دیرینه شناسی در چم شیر را «نابجا» خواند و اظهار داشت: می خواهند پرونده‌ی منطقه ای بکر از نظر دیرینه شناسی که می توانست پاسخگوی پاره ای از ابهام های تاریخی و فرهنگی این سرزمین باشد را با وضعی نامطلوب ببندند.
این در حالی است که نتیجه کاوش در یک محوطه دیگرِ «چم شیر» در این هفته اعلام شد؛ بر این اساس جستجوهای باستان شناسان در محوطه ۷۴ پهنه چم شیر تایید نمود که این مجموعه متعلق به گروههای کوچ نشین و کوچ رو بوده که در قرون میانی اسلامی مورد استفاده بوده و بعد از آن متروک شده است.

تازه هایی از حج و گردشگری ایران و جهان
به گفته معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران، ۲۶۷۴ ایثارگر از ۵۰۰۰ سهمیه حج تمتع در اولویت اعزام به حج تمتع قرار دارند. از طرفی رئیس سازمان حج و زیارت از تفاهم با بانک مرکزی برای انتقال ارز حج به عربستان آگاهی داد و نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت نیز کاهش مدت دوره سفر حج را مطالبه کرد.
از سویی هم دامنه هزینه حج تمتع در کشورهای مسلمان از ۳۰۰۰ تا فراتر از ۱۰۰۰۰ دلار پیش بینی شده است. نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت اما تخمین زده است هزینه تقریبی حج برای زوار ایرانی حدود ۱۵۰ میلیون تومان شود، این در حالیست که سازمان حج و زیارت هنوز بطور رسمی هزینه کامل هر نفر در حج تمتع ۱۴۰۲ را اعلام نکرده و نسبت به اعلام تقریبی آن واکنشی نشان نداده و این مبلغ را هنوز تایید نکرده است.
شرکت های هواپیمایی در هفته گذشته با افزایش قیمت بلیت هواپیما، بار دیگر بازار سفرهای هوایی را ملتهب کردند. از همین رو، دادستان تهران به شرکت های هواپیمایی فرمان داد در اسرع وقت قیمت های تعیین شده بلیت هواپیما به حالت پیش از دی ماه سال جاری اعاده شود. بعد از آن، دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی ایران اظهار داشت که شرکت های هواپیمایی برمبنای قانون نرخ بلیت را ۳۰ درصد زیاد کردند. افزایش ۳۰ درصد قیمت بلیت هواپیما همزمان با اجرای طرح «تحریک تقاضا برای سفر»، اعتراض متولی گردشگری و سفر در کشور را برانگیخت. مدیرکل گردشگری داخلی در این زمینه اظهار داشت: این تصمیم بدون دریافت نظر وزارت گردشگری و بدون توجه به شرایط سفر در کشور، گرفته شده است.
همچنین شورای جهانی سفر و گردشگری در گزارشی به معرفی قدرتمندترین شهرهای توریستی جهان برمبنای مؤلفه های مختلف پرداخته است؛ از زیرساخت ها و سرمایه گذاری تا هزینه کرد مسافران. برمبنای شاخص جدید اعلام شده از طرف شورای جهانی سفر و گردشگری (WTTC) و بررسی نتایج سال ۲۰۲۲، پاریس در مجموع قدرتمندترین شهر جهان برای گردشگری ست، در صورتیکه دوبی شهری است که گردشگران در سال ۲۰۲۲ بیشترین هزینه کرد را در آن داشته اند.

کشف های تاریخی مهم در اولین هفته بهمن
باستان شناسان در حفاری در گورستانی در منطقه «الفیوم» مصر موفق به کشف قبر یک کودک خردسال شدند که همراه با ۱۴۲ سگ دفن شده بود، همین طور شاهد کشف مهم دیگری در مصر بودیم، باستان شناسان مصری اعلام نمودند که یک شهر مسکونی کامل دوره رومی با قدمت ۱۸۰۰ سال در شهر «اقصر» کشف کردند. در ادامه سی تی اسکن های جدید مومیایی پسری که حدود دو هزار و ۳۰۰ سال پیش در مصر درگذشته است، نشان داد که جواهرات کمیابی درون بدن او قرار داده شده است. مومیایی این پسر نوجوان که با نام «پسر طلایی» شناخته می شود، در سال ۱۹۱۶ میلادی و در گورستانی واقع در مصر کشف شده بود.




منبع:

1401/11/08
12:11:43
5.0 / 5
373
تگهای خبر: آزمایش , اجرا , بازار , بازی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز