در دیدار وزیر ارشاد با دانشجویان الزهرا چه گذشت؟

در دیدار وزیر ارشاد با دانشجویان الزهرا چه گذشت؟

به گزارش مجله سرگرمی، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد بامداد چهارشنبه ـ ۱۶ آذرماه ۱۴۰۱ ـ با حضور در نشست پرسش و پاسخ با دانشجویان الزهرا به بخشی از دغدغه های آنها پاسخ داد.


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این برنامه که از جانب بسیج دانشجویی دانشگاه الزهرا به مناسبت روز دانشجو در سالن تورانی این دانشگاه برگزار شده بود، گروهی از دانشجویان با حضور پشت تریبون، دغدغه های خود نسبت به وضعیت فرهنگی کشور را بیان نمودند.
این گروه خواستار «برخورد با محتوای نامناسب آثار و تولیدات تصویری سینما و تلویزیون»، «برخورد با دانشجویانی که در جریان حوادث اخیر در تجمعات اعتراضی شرکت کرده بودند» و «حل مسائل و مشکلات حوزه فرهنگ» و رسیدگی به آنها شدند.
در این بین برخی از دانشجویان هم خواهان شنیدن صداهای معترض از جانب مسئولان بودند.
برخی دانشجویان به محتوای تولیدات سینمایی و تلویزیونی با اشاره به این مضمون که «نمی توان آنها را با خانواده تماشا کرد!» اعتراض کردند. وزیر ارشاد در واکنش به انتقادهای این دانشجویان اظهار داشت: ما می گوییم «قانون»، ترجمه می نماییم «اگر فیلمی مقرر است ساخته شود، می بایست از مجرای وزارت ارشاد عبور کند و تاییدیه بگیرد». خیلی از فیلمها از دولت های پیشین مجوز گرفته اند و حالا ما موظف ایم آنها را منتشر نماییم. عده ای اقتصاد فرهنگ و هنر و معیشت هنرمندان را به بازی های سیاسی گره زده اند.
او همینطور شرایط تولیدات تصویری در وضعیت فعلی را این طور تشریح کرد: سال جاری بیشتر از ۹۵ فیلم مجوز ساخت گرفته اند و درحال آماده شدن هستند. همینطور ۷۵ فیلم در قسمت داخلی و بیشتر از ۵۷۰ فیلم در قسمت بین الملل جشنواره فجر ثبت نام کرده و پذیرش شده اند. همینطور در بنیاد فارابی ۲۳ فیلمِ درحال آماده شدن داریم.
وزیر ارشاد، در ادامه در رابطه با وضعیت هنرمندان و مشکلاتشان در شرایط این روزها، این طور اظهار نمود: امروز هر هنرمندی می خواهد برنامه هنری را اجرا کند، عده ای به صورت سازماندهی شده، با فحاشی و تهدید مانع او می شوند. این چه نسبتی با آزادی کار و آزادی بیان دارد؟ یک برنامه هنری تنها متعلق به یک نفر نیست، گروهی آنرا تدارک دیده اند؛ از گیشه داری که بلیت می فروشد تا متصدی نور و سالن و صدا همه در آن درگیرند. عده ای از اصحاب فرهنگ و هنر درگیر معیشت شان هستند و به خاطر این وضعیت گرفتار مشکل معیشتی شده اند.
اسماعیلی در میان صحبت هایش اظهار داشت: «این دولت به آزادی بیان متعهد بوده و مبنای آنرا بر گفتگو با اصحاب فرهنگ و هنر گذاشته است.» سپس در ادامه به مشکلات قضاییِ پیش آمده برای بعضی از هنرمندان، دانشجویان و روزنامه نگاران در جریان اعتراضات سال ۱۳۹۸ اشاره نمود و افزود: آیت الله رئیسی در سال ۱۳۹۸ خیلی از دانشجویانی را که احکام قضایی قطعی و در حالِ اجرا داشتند، با اجازه رهبری عفو کردند. برخی از هنرمندانی که الآن ضد انقلاب و نظام صحبت می کنند، از عفوشدگان سال ۹۸ هستند. خیلی از این افراد احکام زندان هفت ساله و پنج ساله داشتند، اما آیت الله رئیسی بعنوان رئیس قوه قضاییه نامه نوشته و خیلی از هنرمندان، دانشجویان و روزنامه نگاران را عفو کردند.
وزیر ارشاد بر استقلال جریان حوزه‌ی هنر تاکید کرد و در رابطه با واکنش هنرمندان به جریان های اخیر این طور اظهار داشت: «جریان هنر و جامعه» نباید با اخم چند چهره گرفتار التهاب شده و با خنده‌ی آنها مورد انبساط خاطر شود.
اسماعیلی در واکنش به صحبت یکی از دانشجویان در خصوص «نداشتنِ آزادیِ بعد از بیان» بیان نمود: در بین مسؤلان انقلاب اسلامی همچون رهبر انقلاب، افرادی وجود دارند که خود درد کشیده اند. کسانی که طعم تلخ ظلم و جور را کشیده اند، در مسند قدرت نمی توانند نسبت به این مسائل بی دغدغه باشند. مسؤلان، حفظ و حراست از آزادی بیان و اندیشه را وظیفه خودشان می داند.
وزیر ارشاد تصریح کرد: اعتراض حق دانشجو و حق مردم است و ما بایستی اصل ۲۷ قانون اساسی را به خوبی اجرا کرده و فضا را به شکلی متناسب با اعتراضات مردمی آماده کنیم؛ همان گونه که در شیراز این صورت گرفت در تهران هم باید ممکن بشود که هرکس اعتراضی دارد به صورت قانونی بیان کند. مگر می شود در جامعه امنیت نباشد و از آزادی بیان صحبت کرد؟ امنیت جامعه خط قرمز است و نباید اجازه داد مطالبات مردمی و دانشجویی به جایی ختم شود که امنیت به خطر بیفتد و جامعه ناآرام شود.
او همینطور در رابطه با اهمیت و ضرورت گفتگو میان لایه های مختلف جامعه و دولت این طور توضیح داد: دشمنان به دنبال نقاب و شکاف هستند و دوست ندارند ما با هم گفتگو نماییم. ما باید یاد بگیریم با همدیگر صحبت نماییم. ما باید صحبت های دانشجویان با گرایش ها و نظرات مختلف را بشنویم. امروز پس از گذشت ۱۵ ماه از آغاز کار دولت، ما در راه رسیدن به اهداف هستیم. حوزه مسئولیت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بسیار متنوع است. این وزارتخانه، مدیریت بیشتر از ۱۸ حوزه موضوعی را بر عهده دارد. از نماز و قرآن گرفته تا ساز و موسیقی، حج و زیارت، اوقاف، سازمان ارتباطات، رایزنی های خارج از کشور، تا جریان عمیق هنری در تولیدات سینما و تئاتر، هنرهای تجسمی و مد و لباس، کتاب ها و نشریات، حوزه اطلاع رسانی، خبرگزاری ها و روزنامه ها، همه و همه بخشی از حوزه مسئولیت ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. ما با یک سند تحولی کارمان را در این وزارت خانه شروع کردیم و ماه به ماه و فصل به فصل آنرا نقطه گذاری می نماییم که چه میزان از برنامه ها اجرا شده است. حتما ناکامی هایی داشتیم و در نقطه هایی به اهداف مان نرسیدیم اما مسیر حرکت مان روشن است.




منبع:

1401/09/18
12:54:26
5.0 / 5
481
تگهای خبر: اجرا , بازی , تئاتر , تلویزیون
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز