گزارش مهر از مراسم تشییع؛

اشک های رضا کیانیان در بدرقه امین تارخ

اشک های رضا کیانیان در بدرقه امین تارخ

مجله سرگرمی: مراسم خاکسپاری پیکر زنده یاد امین تارخ بامداد امروز دوشنبه 4 مهر در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) اجرا شد.



به گزارش مجله سرگرمی به نقل از مهر، چهره های هنری بامداد امروز دوشنبه ۴ مهرماه با حضور در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) با زنده یاد امین تارخ بازیگر مطرح سینما، تئاتر و تلویزیون وداع کردند.
مسعود کرامتی، محمدمهدی عسگرپور، جمشید هاشم پور، رخشان بنی اعتماد، جهانگیر کوثری، الهام پاوه نژاد، بهرام ابراهیمی، عاطفه رضوی، حبیب اسماعیلی، مازیار میری، رضا کیانیان، علیرضا شجاع نوری، رضا کیانیان، منوچهر شاهسواری، فاطمه معتمدآریا، همایون اسعدیان، رضا مولایی، محمد احسانی، فرهاد توحیدی، حبیب ایل بیگی، کاظم بلوچی، علیرضا رضاداد، شهرام قائدی، نویدی محمودی، پوریا رحیمی سام، کیومرث مرادی، مجتبی میرطهماسب، مجید برزگر، فرزین محدث، فرزاد حسنی، حبیب دهقان نسب، عبدالجبار کاکایی، شبنم مقدمی، حبیب رضایی، بهرام افشاری، فریبا کوثری و گلاره عباسی از چهره های فرهنگی و هنری حاضر در این مراسم بودند.
مراسم تشییع رأس ساعت ۱۰ بامداد و با ورود پیکر امین تارخ به محل برگزاری مراسم، شروع شد.
منتظر هر خبری بودیم، غیر از این!
علیرضا شجاع نوری بازیگر سینما نخستین سخنران این مراسم بود که در سخنانی کوتاه اظهار داشت: حالم خیلی بد است و در این وضعیت، منتظر هر خبری بودم الا این که امین تارخ را اینجا ببینم. ما در خردسالی با هم هم خانه بودیم. در سریال «سربه داران» شاگردی اش را کردم. همه یا امین تارخ را از نزدیک می شناسید یا با حال و انرژی او آشنا هستید.
وی افزود: وی در بنیاد فارابی در دهه ۶۰ آرشیوی برای هنرمندان را تأسیس کرد تا امکان دسترسی به آثار برای بازیگران و هنرمندان شهرستان ها هم فراهم گردد. همیشه می خواست عالم بازیگری شسته و رفته شود تا هنرمندان به سادگی به کار خود بپردازند. هیچگاه اخمی از تارخ ندیدم و هیچوقت خشمی از خود بروز نمی داد و وقتی می دید کسی بر دیگری خشمی روا می دارد ناراحت می شد و می گریست.
شجاع نوری در انتها اظهار داشت: امیدوارم این رفتن، اول آرامش، شادی، شادمانی و شادی اش باشد.

نه رانت خوار بود نه میلیاردها ذخیره داشت
فاطمه معتمدآریا هم در ادامه این مراسم اظهار داشت: حال هیچکس خوب نیست، حال ما هم خیلی خراب است از این روزگار. امین دوستدار جوانان بود، رفیقی بی نظیر بود که همانندش نخواهد آمد، همسر و پدری دوست داشتنی و خردمند و بخشنده بود.
وی اضافه کرد: او نه رانت خوار بود نه میلیاردها ذخیره داشت. ما به این هراس عادت نمی نماییم. قبل از مرگ آرزو کرد که بادا چنین مباد.
اشک های رضا کیانیان در بدرقه امین تارخ
رضا کیانیان سخنران بعدی این مراسم بود که هنگام حضور در پشت تریبون به شدت اشک می ریخت و رو به تابوت امین تارخ با گریه اظهار داشت: امین وقت این نبود بری.
وی که از شدت گریه نمی توانست صحبت کند تنها به این جمله بسنده کرد: همه عزادار هستند، من چه بگویم؟

بسیاری از بازیگران سینمای ایران پرورش یافته او هستند
مسعود کرامتی بازیگر سینما و از بستگان امین تارخ هم در سخنانی اظهار داشت: تسلیت می گویم به همه ایران. امین تارخ رفت، رفیقم، دوستم، همکارم، خانواده و برادرم از جوانی تا هم اکنون رفت. همه روزهای با هم بودن برایم خاطره شده است. در یک جمله می گویم که امین آدم به دردبخوری بود؛ مفید و سودمند. تأثیرگذارترین آدم در تأسیس انجمن بازیگران سینما بود. راه اندازی آرشیو هنرمندان و راه اندازی آموزشگاه بازیگری از دیگر کارهای تأثیرگذار وی بود و خیلی از بازیگران سینمای ایران پرورش یافته او هستند.
وی اضافه کرد: عادت کرده ایم که مدام حسرت از دست دادن های مختلف را داشته باشیم و امیدوارم صبور باشیم. از این به بعد هم باید حسرت رفتن امین تارخ را بخوریم.

آقا معلم، خیلی زود رفتید!
شبنم مقدمی دیگر بازیگری بود که در آئین بدرقه امین تارخ به سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: به همه تسلیت می گویم. همیشه و از وقتی که زیر نظر استاد تارخ مشغول آموزش شدم، به ایشان می گفتم آقا معلم. آقا معلم خیلی زود رفتید.
وی افزود: یاد گفتگویی افتادم که با هم داشتیم، بوعلی سینا می اظهار داشت: «بوعلی عرض زندگی را بیشتر از طول زندگی می پسندید.» ما از شما آموختیم که علاوه بر بازیگر بعنوان یک انسان چگونه باشیم و کجای زندگی بایستیم. شما چهره های مهمی را به سینمای ایران معرفی کردید.
مقدمی در انتها خطاب به پیکر امین تارخ اظهار داشت: به خدا می سپارمتان، ولی با شما وداع نمی کنم. برای آرامش روح آقا معلم من یک دقیقه سکوت کنید.

همیشه پشت و پناه بود
محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه هنرمندان ایران و رئیس هیأت مدیره خانه سینما هم در سخنانی اظهار داشت: آقای تارخ فرد بسیار محبوبی بودند. حقیقت اینست که این رفتن و وداع غیرقابل باور بود. این افتخار را داشتم که در حوزه مسائل صنفی با هم همکار بودیم و همیشه پشت و پناه بود.
وی افزود: در حوزه سریال سازی هم با ایشان تجربه داشتم و می دیدم که چگونه با نسل جوان ارتباط می گرفت و حمایت می کرد. در کارگاه بازیگری هم بعنوان مدرس در خدمت ایشان بودم و آنجا متوجه شدم که ایشان نمادی از محبت، آموزش، حمایت، عشق، دوست داشتن و خیلی از خصوصیت های بزرگ بود.
وقتی کلمات خویش را از زبان تارخ شنیدم دگرگون شدم
عبدالجبار کاکایی شاعر و ترانه سرا هم در ادامه این مراسم اظهار داشت: در کنار هم قرار دادن کلمات در شعر موسیقی ای دارد که غیر از سراینده کسی آنرا درک نمی نماید. وقتی کلمات خویش را از زبان امین تارخ شنیدم دگرگون شدم.
این شاعر در ادامه شعری را برای زنده یاد امین تارخ خواند.
تارخ حق بزرگی بر گردن بازیگری سینما دارد
امیر آقایی بازیگر سینما و تلویزیون که تجربه همکاری با امین تارخ در سریال «آقازاده» را داشت هم در این مراسم اظهار داشت: به واقع آقای تارخ حق بزرگی بر گردن بازیگری سینمای مملکت دارد. به نیابت از آتیلا پسیانی که در بستر بیماری است، متنی را قرائت می کنم.
آقایی بعد از قرائت این متن از حاضران درخواست نمود تا برای سلامتی آتیلا پسیانی دعا نماییم.

بازیگرها هزاران بار می میرند
در ادامه مراسم رضا کیانیان بار دیگر روی صحنه رفت و اظهار داشت: بازیگرها هزاران بار می میرند و از مرگ نمی ترسند ولی دوست داریم زندگی خوب باشد.
وی افزود: این همه و دروغ و افترا که به ما بازیگران زده می شود برای چیست؟ ما این همه کار برای دل مردم انجام دادیم. بازیگران با مردم و کنار مردم هستند. امین تارخ هیچ وقت منتی بر دیگری نگذاشت، منتی برای تمام کارهایی که برای مردم کرد نگذاشت. بازیگران خوشحال می شوند که حال مردم را خوب می کنند ولی بعضی ها از این که بازیگران حال مردم را خوب می کنند خوشحال نمی شوند.
او خویش را میان شاگردانش تکثیر کرد
نیما تارخ فرزند امین تارخ هم در ادامه مراسم اظهار داشت: امروز روز سختی است و فکر نمی کردم چنین روزی برسد. هیچ کسی را نمی شناختم که به اندازه او انسان را بشناسد و امید داشته باشد. خیلی دلم می خواست به این زودی نمی رفت و می بود تا روزهای بهتری را می دید.
وی اضافه کرد: پدرم برای من فقط پدری نکرد، معلمی کرد و خویش را میان ما شاگردانش تکثیر کرد. همیشه هست.
مراسم تشییع پیکر امین تارخ با اقامه نماز میت بر پیکر این هنرمند به پایان رسید.
زنده یاد امین تاریخ روز دوم مهر بر اثر سکته قلبی چشم از جهان فروبست.


منبع:

1401/07/04
14:55:42
5.0 / 5
235
تگهای خبر: بازی , تئاتر , تلویزیون , زندگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز